ערעור על זיכוי נאשם באונס קשישה: "תקיפה אכזרית, ביהמ"ש שגה"

כשלושה חודשים אחרי שבית המשפט המחוזי בנצרת זיכה את עאדל הייב (43) מאונס ניצולת שואה בת 82, בנימוק ש"לא הוכח שהמתלוננת אמרה פעם אחר פעם 'לא'", הגישה הפרקליטות ערעור: "הקביעות של בית המשפט עלולות להחזיר אותנו עשורים אחורה, ולהוביל לאפקט מצנן בקרב נשים שיגרום להן להימנע מלהתלונן"

עאדל הייב

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה היום (רביעי) ערעור לבית המשפט העליון על זיכויו של עאדל הייב (43) מעבירת אונס קשישה בת 82, בצד הרשעתו בעבירה של הפרת צו פיקוח. בערעור נטען כי בית המשפט המחוזי בנצרת שגה כשהעדיף את גרסת הנאשם, שהשתנתה מעת לעת, ובבסיסה נטען כי יחסי המין בוצעו בהסכמה - על פני גרסתה העקבית של המתלוננת.

בהודעת הערעור נטען כי "הכרעת הדין שזורה באמירות מיושנות באשר להתנהגות ראויה של נפגעות עבירות מין, שעלולות להחזיר אותנו 20 שנה לאחור, ולהוביל לאפקט מצנן בקרב נשים שיגרום להן להימנע מלהגיש תלונה כנגד תוקפיהן". שעות אחרי הזיכוי, בנימוק ש"לא הוכח כי המתלוננת אמרה פעם אחר פעם 'לא, לא'", פורסם בחדשות 13 תיעוד בלעדי של עבריין המין כשהוא יוצא מדירת הקשישה.

הייב הואשם בעבירת אינוס ובעבירת הפרה של צו פיקוח לפי חוק ההגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין - וזוכה בחודש יוני האחרון. לטענת המתלוננת, הייב פנה אליה פעמים רבות, יזם שיחות עם תוכן מיני בוטה, לחץ עליה להיפגש עמו, וכשהזמינה אותו לשפץ את דלת ביתה - אנס אותה וגרם לפציעתה. לפי הפרקליטות, "בית המשפט המחוזי בנצרת העדיף את גרסתו של הייב וקבע כי יחסי המין התקיימו בהסכמה, זאת למרות גרסאות שונות שהציג, שחלקן נשמעו לראשונה רק בעדותו בבית המשפט - אל מול תלונתה וגרסתה העקבית של המתלוננת".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0506232004' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='תיעוד: הייב יוצא מבית הקשישה' poster='' kid='1_5wsnrmgd' duration='66']

הערעור הוגש על-ידי מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, עו"ד רחל מטר, ועו"ד סיגל בלום ממחלקתה. "מדובר בערעור חריג על הקביעות העובדתיות שבהכרעת הדין, המבוססות בין היתר על ממצאי מהימנות העדים, עניינים שבהם ערכאת הערעור ממעטת להתערב", נמסר.

הפרקליטות טוענת כי "היה על בית המשפט לשים לנגד עיניו בעת בחינת הראיות את נתוניה הייחודיים של המתלוננת, ואת פערי הכוחות העצומים שבינה לבין הנאשם". עוד נטען בהודעת הערעור כי "בית המשפט התעלם מכך שהנאשם נעמד מחוץ לביתה של המתלוננת טרם המפגש הראשון, יזם עמה שיחה מינית, חייג אליה פחות מ-19 פעמים, לחץ עליה לחץ כביר בשיחות להיפגש - ואז אנס אותה בכוחניות".

"יש בקביעות בית המשפט ראייה דיכוטומית של 'שחור ולבן' כיצד נכון שהעולם ינהג, וכיצד על מתלוננות לנהוג, ותפיסה לפיה אם לא נהגו מתלוננות לפי ה'כללים' אין להאמין להן", אמרו בפרקליטות. "הקביעות של בית המשפט עלולות להחזיר אותנו עשורים אחורה, ולהוביל לאפקט מצנן בקרב נשים, שיגרום להן להימנע מלהגיש תלונה נגד תוקפיהן בשל חשש שתהיינה צפויות לביקורת מן הסוג: מדוע לא צעקו לעזרה? מדוע לא הלכו למקום אחר? מדוע הכניסו את האנס לביתן? מקומן של פסיקות אלה מצוי בעבר והן אינן מתיישבות עם פסיקות עדכניות ברורות של בית המשפט המכיר בכך שאין תגובה 'נכונה' של מתלוננת לתקיפה אכזרית מעין זו, והבנה הקיימת כיום למורכבות של תגובות נשים לפגיעה בגופן".

הייב הורשע במאי 2012 באונס אישה בת 47 בצפת. לפי האישום, הוא נקש על דלתה - וכשפתחה לו אמר לה בכוונה כי הוא מחפש בחורה אחרת. "לאחר מכן נצמד לגופה של המתלוננת, תפס את פניה ונכנס לדירתה, הוביל אותה לחדר, הפיל אותה ואנס אותה". בתום המעשה, לפי האישום, אמר לקורבן: "את לא תזמיני משטרה, נכון?". כשניסתה לברוח מהחדר - תפס אותה. המתלוננת הצליחה להגיע לחדר לשירותים ונעלה את הדלת עד שעזב בתום כחמש דקות.

במסגרת הסדר טיעון הוא הורשע באונס בנסיבות מחמירות ונגזרו עליו שבע שנות מאסר ושנה וחצי מאסר על תנאי - בסך הכול שמונה שנים וחצי. כמו כן, להייב 13 הרשעות קודמות. בגזר הדין הראשון כתבו השופטים: "מדובר במעשים בזויים ומסלידים של הנאשם, שברגל גסה חילל את גופה של המתלוננת תוך שהוא פולש לביתה ובועל אותה באלימות. אין ספק כי בנסיבות רגילות היה מקום להשית על הנאשם עונש חמור הרבה יותר".