היועמ"שית: לא ייתכן שבג"ץ יפתח שעריו בפני הרש"פ, שמשלמת למחבלים

היועצת המשפטית לממשלה כתבה בתשובתה לבג"ץ על עתירת הרשות הפלסטינית נגד תוקפו של החוק לפיצוי קורבנות טרור ותוקפו של חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה: "לא ייתכן שבג"ץ יפתח את שעריו בפניה - בעוד היא משלמת סכומי עתק למחבלים". בהרב-מיארה הוסיפה: "על העתירה להידחות על הסף"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 / רויטרס

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה היום (רביעי) את תשובתה לבג"ץ לגבי עתירת הרשות הפלסטינית נגד תוקפו של החוק לפיצוי קורבנות טרור ותוקפו של חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, ויצאה נגד הרשות: "לא ייתכן שבג"ץ יפתח את שעריו בפניה - בעוד היא משלמת סכומי עתק למחבלים". בהרב-מיארה כתבה כי על העתירה להידחות על הסף.

"בעתירה זו, הרשות הפלסטינית מתעלמת באופן מופגן מהסיבה בגינה הוגדרה בחוק פיצויים לדוגמא כ"מתגמל טרור". הרש"פ משלמת מדי שנה מכוח שורה של דברי חקיקה שחוקקה, סכומי עתק למי שהיו מעורבים בפעילות טרור ולבני משפחותיהם, באמצעות משכורות והטבות למחבלים, הכלואים בבתי סוהר ישראליים (במהלך מאסרם ואף לאחר שחרורם) וקצבאות למשפחות מחבלים שקרובם נהרג או נפצע בפעילות כאמור", כתבה היועמ"שית.

"קשה להלום כי בית משפט בישראל יפתח שעריו בפני הרשות הפלסטינית וישמע את טיעוניה בדבר פגיעה לכאורה בזכויותיה החוקתיות, בעודה ממשיכה לנקוט במדיניותה הנתעבת והמחפירה", המשיכה בהרב-מיארה. "על כן, תטען המדינה כי עצם בירור עתירתה זו של הרשות הפלסטינית ביחס לפגיעה לכאורה בזכויותיה, עתירה שבה מבקשת למעשה לאפשר לה להמשיך במדיניות מתן התגמולים למחבלים ובני משפחותיהם, נוגד את תקנת הציבור. משכך, תטען המדינה כי דין העתירה להידחות על הסף, ולו מן הטעם הזה בלבד".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: פלאש 90

עוד כתבה בתשובתה היועצת המשפטית לממשלה: "מטעמים דומים, תטען המדינה כי דינה של העתירה להידחות על הסף גם מחמת חוסר ניקיון כפיים. דומה כי לא בכדי נעדרת מהעתירה פעילותה של הרש"פ כמתגמלת טרור, שבגינה הוגדרה בחוק פיצויים לדוגמה כ'מתגמל טרור'. הרשות הפלסטינית מתעלמת בעתירתה ממדיניות התגמולים הנפשעת, ומכך שנמצאה אחראית בנזיקין באופן ישיר בין כמסייעת ובין באופן אחר לפעולות טרור, ומבקשת כי בית המשפט הנכבד יורה על ביטול חקיקה ראשית של הכנסת, וכל זאת כדי שתוכל להמשיך לעודד ולתמרץ פעילות טרור תוך פגיעה בזכויותיהם ובחייהם של ישראלים, וזאת ללא נשיאה בהשלכות מעשיה".

אבו מאזן, הנייה ומשעל. ארכיון
אבו מאזן, הנייה ומשעל. ארכיון | צילום: רויטרס

החוק לפיצוי קורבנות טרור קובע כי נפגעי טרור יוכלו לתבוע פיצויים מהרשות הפלסטינית. "זכאות של מי שנפגע ממעשה טרור לפיצויים עונשיים בתביעות נזיקין בשל מעשי טרור נגד מי שביצע את מעשה הטרור, מי שתגמל את ביצועו, וכן מי שנושא באחריות למעשה הטרור לפי סעיפים 12 - 14 לפקודת הנזיקין. גרם מעשה הטרור למותו של אדם, יהיו יורשיו זכאים לפיצוי לדוגמה בסך של עשרה מיליון שקלים; גרם מעשה הטרור לאדם לנכות צמיתה, יהיה זכאי לפיצוי לדוגמה בסך של חמישה מיליון שקלים. החוק מגדיר גם מהו 'מתגמל טרור' - גורם המעביר כספים בשל מעשה טרור לטובת מבצע מעשה הטרור או מי מטעמו, ובהגדרה זו נכללת גם הרשות הפלסטינית".

"כן נקבעה בחוק חזקה לפיה נתבע הוא מתגמל טרור בשל מעשה טרור שגרם למוות או נכות נושא התביעה, אם מדיניותו בדבר תמורה בקשר למעשה טרור מיושמת בדרך של חקיקה, חקיקת משנה או מתן הנחיות לתשלום כספים לצורך זה, כל עוד מתגמל הטרור לא הוכיח אחרת. תיקון מס' 43 מאפשר לנפגעי פעולות איבה שנפגעו כתוצאה ממעשי טרור, וכן לנכי צה"ל ולמשפחות חיילים שנספו כתוצאה ממעשה טרור, לגבות נוסף על התגמולים או על התשלומים המגיעים להם בשל כך מכוח חוקי השיקום פיצויי נזיקין שנפסקו להם בתביעה שהגישו בשל מעשי הטרור".