ההסכם שלא נחתם - ושימש כראיה בתביעה לחטיפת קטינה

בני זוג ישראלים שהתגוררו באירופה עמדו בפני גירושין, הגבר התלונן כי האישה חטפה את בתם והגיעה איתה לישראל במסווה של חופשה. בית המשפט לענייני משפחה קבע כי הסכם גירושין שנוסח אך לא נחתם מהווה ראיה כי משמורת האם חוקית - וכי היא רשאית להישאר עם ביתה בארץ

גירושין הורים ילד ילדה ילדים
גירושין | צילום: שאטרסטוק

זוג הורים ישראלים שהתגוררו ועבדו באירופה ונולדה להם ילדה, הגיעו לבית משפט לענייני משפחה סביב טענת האב כי האם חטפה את הבת. בית המשפט קבע כי טיוטת הסכם שנערכה על ידי בני הזוג בהליך הגירושין, שהחליטו באותה העת להתגרש - נחשבת לראיה כי לא מדובר בחטיפה וכי הבת נמצאת עם אמה באופן חוקי. עוד ההחלטה התקבלה על פי אמנת האג.

התיק עצמו שנדון אצל השופטת יוכבד גרינוולד רנד, העלה הסוגיה המעניינת בגין ההסכם שלא נחתם. בני הזוג התגוררו באירופה ועבדו שם, ושם גם נולדה ביתם. האם כאמור הגיע עם הבת לישראל ונשארה איתה במדינה, בעוד שהאב טען כי האם לקחה את הבת לחופשה ואז חטפה אותה, ודרש כי היא תחזור למדינה בה הוא מתגורר.

עורך הדין דין עדני
עורך הדין דין עדני

באמצעות עורכי הדין דין עדני ונוי וייצמן טענה האישה כי למרות שההסכם בינה לבין בעלה לא נחתם, אפשר כאמור להשתמש בן כראייה מרכזית. בית המשפט קיבל טענת האם והאב מחק את תביעתו. "ישנם מקרים שבית המשפט העליון מתיר להשתמש גם בטיוטת חוזה שלא נחתם כחלק מהליך גישור והמקרה דנן עומד בקריטריון".