מפקד כלא ניצל מחיסול: "פגעו בבן שלי, אני מאובטח ברמה הכי גבוהה"

חייו של גונדר-משנה מנחם ביבס, מפקד כלא "אשל", ניצלו רק בזכות "תאונת עבודה" של המתנקשים שנשכרו, כך נראה, על-ידי הרוצח אדם איטל - בכיר בארגון הפשע של יניב (ניבי) זגורי: הרימון התפוצץ בידו של אחד מהם, חברו נמלט. הוא העיד: "ניבי כעס כי סירבתי לבקשותיו; אמר שאני המפקד הכי קשה בשב"ס'"

זמן צפייה: 00:46

"השיא הגיע כשפגעו בבן שלי. זה היה מסר. הועליתי לרמת אבטחה 6 - הגבוהה ביותר". במילים הללו פתח גונדר-משנה מנחם ביבס, מפקד כלא "אשל", את עדותו במשטרה - זמן קצר לאחר שניצל מניסיון חיסול בביתו. ביבס מגלה איך גם משפחתו הועמדה בסכנת חיים בשל עיסוקו. "אני מקפיד מאוד על ההנחיות, ולכן הייתי במספר לא-מבוטל של משפטים עם כמה ארגונים. אם זה דומרני או אסי אבוטבול או חגי זגורי". בפתח הידיעה - ההקלטות המצמררות: כך תכננו ראשי ארגון פשע לרצוח מפקד כלא. הכתבה המלאה תשודר הערב (רביעי) במהדורה המרכזית.

לפני שנה וחצי ניצלו חייו של גונדר-משנה ביבס - שנחשב כיום לקצין המאוים ביותר בישראל בכלל ארגוני אכיפת החוק - רק בזכות "תאונת עבודה", רגע לפני שהמתנקשים הצליחו להוציא לפועל את החיסול: סרגיי שיימן, יחד עם ירדן אסייג, נשכרו לבצע את העבודה. שיימן, מצויד ברימון רסס, הגיע לביתו של ביבס, שלף את הנצרה וכמעט השליך אותו - אך זה התפוצץ בידו והרג אותו. אסייג נמלט, אבל בהמשך התוודה בפני סוכנים סמויים של המשטרה על שאירע.

Ilctph
ניבי זגורי
אדם איטל
אדם איטל

לרבים בעולם הפשע היה די ברור: מי שעומד מאחורי ניסיון החיסול הוא אדם איטל, אחד העבריינים הבכירים ביותר בארגונו של ניבי זגורי. הדוחות המודיעיניים מצביעים על כך שאיטל, שמרצה כמה מאסרי עולם ועומד למשפט בגין רצח עד המדינה טל קורקוס, אפילו עשה עבודת מודיעין מקיפה לפני שגייס "חיילים" לביצוע המשימה. עם זאת, הדבר שעניין יותר מכל את חוקרי ימ"ר נגב במשטרה הוא הסכסוך של מפקד הכלא ביבס עם ניבי זגורי.

סרגיי שיימן
סרגיי שיימן
ירדן אסייג
ירדן אסייג

חוקר: "מתי ומי ממשפחת זגורי וממשפחת איטל היו באותם בתי סוהר שבהם שירתת?"
ביבס: "ניבי זגורי הגיע אליי ושובץ לאגף 9, לאחר מספר שבועות הועבר לאגף הפרדה. באחת הסריקות שלי באגף, לאחר שסירבתי לאפשר להעביר בבית המשפט מכתבים לניבי, הוא כעס. בסריקות הוא החל לצעוק עליי. זו הייתה ההיכרות הראשונה שלי איתו"

בעדותו נשאל ביבס נשאל גם על האחים אדם ואריק איטל - שניהם מרצים עונשי מאסר בכלא שעליו הוא מפקד. "הוא (אדם איטל - י.א) ביקש תה טיבטי" מספר ביבס. "הוסבר לו שהמוצר הזה לא נמכר בקנטינה - והוא הגיש עתירה מינהלית. הוא כעס על זה שלא נותנים לו; אמנם לא באיומים, אבל כעס שלא אושר לו תה טיבטי".

ביבס גם חשף במשטרה את הכמות הבלתי נתפסת של האיומים כלפי אנשי הסגל בכלא "אשל" - שנחשב לכלא המורכב והמסוכן בישראל. "היה אירוע בינואר 2021 שבו שרפו מיניבוס של שב"ס וכבתו על החומה בסמוך: 'ד"ש מהפרדה שב"ס'. באפריל 2021 שוחחתי עם ניבי זגורי על מנת להחתים אותו על מניעת טלפון ולמסור לו תשובה שלילית לבקשתו לקבל ארוחות של הסגל. ניבי אמר לי: 'אתה מפקד בית הסוהר הכי קשה בשב"ס. כולם מדברים עליי שאני שלילי ולא משחרר כלום".

בסופו של דבר, למעט ירדן אסייג, איש מהמוזכרים מעלה לא הועמדו לדין על ניסיון החיסול של ביבס, אך לכולם ברור שמדובר בחצייה ברורה של קו אדום: ניסיון רצח של מפקד כלא בישראל.