לאחר תחקיר "המקור": נפתחה חקירה בפרשת רגב

בהנחיית היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה, חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 פתחו בחקירה בחשד למרמה והפרת אמונים במשרד התחבורה, בעקבות תחקיר "המקור" שעסק בהתנהלות השרה רגב

זמן צפייה: 02:56

חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 פתחו היום (שני) בחקירה בחשד למרמה והפרת אמונים במשרד התחבורה, בעקבות תחקיר "המקור" על אודות השרה מירי רגב ששודר ברשת 13. כבר למחרת שידור התחקיר, פורסם בחדשות 13 כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה להורות למשטרה לפתוח בבדיקת הפרטים. גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק אמרו כי "מהתחקיר עלה ריח חריף של ריקבון ושחיתות, ותמונה של חשד למעשים פליליים".

• ההקלטות, המסרונים והמסמכים: צפו בפרק הראשון בתחקיר
• מה עשתה מירי רגב במהלך המלחמה? צפו בפרק השני בתחקיר

מהמשטרה נמסר כי "היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 פתחה בחקירה, בהנחיית היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה, בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות ושיבוש מהלכי משפט, שנעשו לכאורה במשרד התחבורה". עוד נאמר כי "הבוקר הגיעו חוקרי היחידה למשרד התחבורה בירושלים, ביצעו חיפושים במקום ותפסו מסמכים. החקירה נמשכת".

השרה רגב מסרה: "יש להצטער על כך שמספר שבועות לאחר פרסם התחקיר השקרי של דרוקר, משטרת ישראל הגיעה לחפש מסמכים שלא קיימים במשרד התחבורה. האמת היא פשוטה: מדובר בתחקיר מומצא. אין ולא הייתה העדפה על רקע פוליטי. משרד התחבורה מחלק את תקציביו בהתאם למדיניות ולהחלטת גורמי המקצוע וכל טענה אחרת היא שקרית. משרד התחבורה ישתף פעולה עם החקירה כדי להוכיח עד כמה מופרכות הטענות שהעלה דרוקר בתחקיר שלו".

שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

חבר הכנסת מטעם יש עתיד, ויו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בועז טופורובסקי, קרא ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה להוציא את רגב לנבצרות עד סיום החקירה: "בקשה זו מבוססת על האשמות חמורות של מרמה, הפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט, כמפורט בדיווחים האחרונים בתקשורת ובחקירת המשטרה המתנהלת. החשדות חמורים מדי והסכנה גדולה מדי, מכדי שהשרה רגב תמשיך להחזיק בכוח בו היא חשודה שעשתה שימוש לרעה". עוד כתב: "צעד זה יסייע להבטיח את האינטרס הציבורי וחקירה הוגנת, תוך שמירה על אמון הציבור במוסדות הממשל של מדינת ישראל".

שלט הפנייה למשרדי משרד התחבורה בירושלים
משרד התחבורה בירושלים | צילום: חדשות 13

החקירה מגיעה ברקע דרישת התנועה לאיכות השלטון בחודש שעבר מבכירי מערכת אכיפת החוק להורות על הצעד, בעקבות חפשית תחקיר "המקור". בפניית התנועה למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ליועמ"שית ולמפקד יחידת להב 433, נכתב כי הטענות שעלו בתחקיר מחייבות פתיחה בחקירה - לנוכח "הקצאת כספים לרשויות מקומיות בהתאם לקריטריונים של תמיכה וקרבה פוליטית לשרה; העסקת יועצים פוליטיים על חשבון תקנים שנועדו ליעוץ מקצועי למשרד; קידום מינויים פוליטיים והענקת טובות הנאה למקורבי השרה, וכן שכתוב החלטות כאילו התקבלו בהתאם להמלצת גורמי המקצוע, גם במקרים בהם עמדת הגורמים המקצועיים הייתה מנוגדת להחלטת השרה".

עוד צוין במכתב התנועה כי התחקיר "מעלה תמונה מצב עגומה המצביעה על חשש להתנהלות המנוגדת לדין אשר עשויה לעלות לכדי ביצוע עבירות חמורות מתחום טוהר המידות, ובראשן עבירת המרמה והפרת אמונים, וכן ביצוע עבירות הנוגעות לאיסור לזיוף מסמכים ובראשן עבירת זיוף בידי עובד ציבור".

השרה מירי רגב
השרה מירי רגב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עו"ד סתיו להב לבנה מסרה מטעם התנועה לאיכות השלטון: "מצב בו שרה בכירה במדינת ישראל משתמשת בתפקידה ובסמכויותיה, על מנת להפיק טובות הנאה לה ולמקורביה הפוליטיים, פוגעת אנושות באמון הציבור ובאינטרס הציבורי ומחייבת בדיקה וחקירה מעמיקים של גורמי אכיפת החוק. עלינו להוקיע את השחיתות ואת המושחתים, ולהרחיקם ממוקדי קבלת ההחלטות בטרם יהיה מאוחר מדי".

היום, עם פרסום דבר פתיחת החקירה, מסרו בתנועה לאיכות השלטון: "אנו מברכים על ההחלטה לפתוח בחקירה כנגד החשדות הברורים שעלו כנגד שרת התחבורה מירי רגב, עם זאת אין לנו אלא להצר על כך שפתיחה בחקירה שכזו כנגד אנשי ציבור הפכה למחזה נדיר בשנים האחרונות, ולא בגלל נקיון כפיהם של הפוליטיקאים. בעבר הייתה יחידה להב 433 חזקה הרבה יותר, אשר לא חששה לפתוח בחקירות פליליות, ומבקר המדינה העביר לפתחם הרבה יותר חשדות לחקירה. לצעירנו בשנים האחרונות ניכר כי בעבדות היחידה פשה שיתוק, הם לקו בפחד מצמית - מה שהוביל לכך שהשחיתות הפכה לנורמה. הגיע הזמן לשים סוף לשיתוק של יחידת להב ושל עבודת המבקר. על שומרי הסף להילחם עבור כולנו, ולבער את נגע השחיתות מקרבנו".