בג"ץ הוציא צו על תנאי: קיש יצטרך לנמק מדוע בוטל פרס ישראל

השופטים יצחק עמית, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין הוציאו צו על תנאי בנוגע לעתירות אי-חלוקת פרס ישראל. המשמעות: על המדינה ושר החינוך יואב קיש לנמק את ההחלטה, ולהוכיח שלא היו שיקולים זרים

זמן צפייה: 01:40

בג"ץ הוציא היום (חמישי) צו על תנאי בנוגע לעתירות נגד ההחלטה שלא לחלק את פרס ישראל. המשמעות: על המדינה ושר החינוך יואב קיש לנמק את ההחלטה, ולהוכיח שלא היו שיקולים זרים. בתחילת החודש פורסם בחדשות 13 כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ואנשי משרד המשפטים החלו בבדיקת הנסיבות לביטול הענקת הפרס השנה - לאחר שכבר ביררו את הנושא באופן ראשוני עם משרד החינוך. בהמשך ייבחנו טענותיו של היזם איל וולדמן, לפיו הופעלו לחצים לביטול הענקת הפרסים בעקבות זכייתו - וכן ייבדק אם היו זוכים נוספים שהביאו להחלטה.

"לנוכח סד הזמנים הדוחק ועמדת המדינה לפיה על מנת שניתן יהיה להיעתר לסעד המבוקש בעתירות ולחלק את פרסי ישראל לשנה זו - מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומבלי שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים – החלטנו להורות על מתן צו על תנאי כמבוקש בעתירות", נכתב, "המשיבים יגישו תצהירי תשובה עד 21 במרץ ב-14:00. עיקרי טיעון מטעם העותרים יוגשו עד 26 במרץ ב-14:00".

איל וולדמן בכנסת
איל וולדמן בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתחילת החודש נועדו נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החינוך יואב קיש "לפגישה שוטפת שעסקה בנושאים מקצועיים כפי שנוהגים מעת לעת". במהלך הפגישה, הרצוג הדגיש את החשיבות של אי-השפעה פוליטית על הטקס. שר החינוך קיש הציג כמה מתווים, ואמר שהוא מתלבט באיזה מהם לבחור. לפי אחד מהם, הטקס יתקיים במתכונת של קיש: שישה פרסי "גבורה ותקומה" יוענקו, ובמקביל תחודש בקרוב עבודת הוועדות. קיש יפרסם את שמות הזוכים בפרס בטקס נפרד בהמשך השנה.

וולדמן, שבתו ובן זוגה נרצחו במסיבת ה"נובה" ב-7 באוקטובר, הגיע בתחילת החודש לדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, במהלכו פרץ בבכי ואמר: "זו ארצי מולדתי שלמענה נלחמתי, ואדמתה ספוגה בדמה של בתי האהובה דניאל, ובן זוגה האהוב נעם שי שהיה לי כבן".

בהמשך הדיון האשים: "מי שבחש בהחלטה לפסול את מועמדותי הוא שלומי פוגל, איש עסקים ידוע המקורב לראש הממשלה ולרעייתו. לאחר שנודעה כוונת הועדה להמליץ על מועמדותי, הפעיל פוגל לחצים כבדים על מי מחברי הוועדה להמליץ על מועמדת אחרת מהמגזר 'הנכון' - ולחזור מהכוונה להמליץ עלי. רק לאחר שהוועדה עמדה בלחצים הכמעט בלתי אפשריים שהופעלו עליה ודבקה בהחלטה להמליץ עלי - לא נותרה לשר החינוך ברירה אלא לבטל את כלל הפרסים. כאמור, משום שלא היה בידו לפסול רק אותי". הוא כינה את המהלך "בזוי והזוי מאין כמותו".

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מטעם מאבק האקדמיה וארגון "בשער" נמסר בתגובה על הצעת מתווה הפשרה של קיש, כי "מדובר ברעיון עיוועים, שמיועד, שוב, לטשטש את הניסיון הפסול לפגוע בפרס ישראל ולהתערב התערבות פוליטית בשיקול הדעת של הוועדות המקצועיות. שר החינוך נתפס בקלקלתו. החלטתו חסרת התקדים לשנות מהיסוד את טקס פרס ישראל השנה, ובכך לגדוע מסורת שלא הופסקה מעולם, התגלתה כמשוללת בסיס משפטי כלשהוא. אין מקום להתפשר עם עמדה חסרת בסיס שכזו. העותרים לא יסכימו לשום פגיעה בטקס הענקת פרסי ישראל, לא פגיעה גדולה יותר ולא פגיעה גדולה פחות. שום מתווה זולת עריכת הטקס הממלכתי איננו מקובל".