נציג היועמ"שית: "במקרים חריגים - ניתן להוציא את רה"מ לנבצרות"

בדיון הדרמטי על חוק הנבצרות אמר עו"ד הלמן כי "אי אפשר לשלול זאת באופן קטגורי" התנעת מהלך של הוצאת רה"מ לנבצרות במקרה של ניגוד עניינים. מוקדם יותר טען פרקליטו של נתניהו כי אמירותיו של רה"מ לא התייחסו לחקיקה אלא למצב במדינה

בקצרה:

בג"ץ דן הבוקר (חמישי) בחוק נבצרות ראש הממשלה בהרכב של 11 שופטים, ובמהלך הדיון הבהיר עו"ד ענר הלמן, נציג היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, כי ישנן נסיבות חריגות וקיצוניות שבהן היועמ"שית יכולה להתניע מהלך של הוצאת ראש ממשלה לנבצרות במקרה של ניגוד עניינים של המשפט הפלילי, והוסיף כי "אף פעם אי אפשר לשלול זאת באופן קטגורי".

במהלך הדיון התייחס נציגו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד מיכאל ראבילו, לדברי נתניהו לאחר החקיקה, והשיב לשופטת ענת ברון. "רה"מ רצה לטפל בקרע בעם, הוא לא התייחס לרפורמה", הוא אמר, ואז השופטים הקשו ונשיאת העליון אסתר חיות ניסתה להבין למה התייחס נתניהו באמירתו "ידיי היו כבולות?", והוסיפה: "היתה מחלוקת ביניכם לבין היועצת המשפטית לממשלה בנוגע לפרשנות על ניגוד עניינים. בגלל זה מחוקקים חוק יסוד?".

השופטת חיות "גידרה" את הדיון וגם את התוצאה האפשרית: אף אחד מהשופטים לא דן בביטול מלא של החוק, אלא באופציה להביא לדחיית תחולת החוק - כלומר, להחלתו בקנדציה הבאה - על מנת לוודא שהחוק אינו פרסונלי, ולא בא להיטיב עם ראש הממשלה.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

על הטענות והרמיזות בדבר הפרסנוליות של החוק, ענו נציגי הממשלה, בין היתר, כי בשל העובדה שהחוק הוא חוק יסוד ומתייחס לכל הממשלות, מדובר בחוק לא-פרסונלי מעצם הוויתו. זאת ועוד, נציגי ראש הממשלה טוענים כי "נבצרות" בצורתה הנוכחית בישראל היא כלל לא דמוקרטית, ולא צריכה לעמוד על הפרק כלל.

חוק הנבצרות, כזכור, עבר בחודש מרץ האחרון, והוא קובע כי כי לא ניתן יהיה להוציא ראש ממשלה לנבצרות, אלא במקרה של מצב חירום רפואי. הבוקר הפגינו עשרות מוחים מול ביתו של רה"מ נתניהו בירושלים וארבעה נעצרו.

[timeline id="4099" name="דיון נבצרות 28.9"]