לאחר שסירב להתייצב לחקירה: עיתונאי נעצר בחשד להסתה לטרור

הפובליציסט שעבד עד לאחרונה בערוץ דמוקרטTV נעצר לאחר שהודיע כי אין בכוונתו להתייצב לחקירה, בעקבות תלונות על ציוצים שפרסם בטוויטר אחרי הפיגוע במחסום שועפאט ואחרי מעצר מחבל ביפו, בהם כתב בין היתר כי "פגיעה בכוחות ביטחון אינה טרור". כעבור כמה שעות הוא שוחרר ללא תנאים ואמר: "השלטון החדש פשיסטי והוא רוצה אותנו חלשים ומפוחדים"

זמן צפייה: 01:38

העיתונאי והפובליציסט החרדי ישראל פריי נעצר הבוקר (שלישי) בחשד לעבירות הסתה לטרור והסתה לאלימות, זאת לאחר שהודיע כי אין בכוונתו להתייצב לחקירה בעקבות שלוש תלונות שהתקבלו על ציוצים שפרסם בטוויטר, ובית המשפט הוציא בעניינו צו מעצר. כעבור כמה שעות, בתום חקירתו, הוא שוחרר ללא תנאים מגבילים.

התלונות נגד פריי נגעו לשני ציוצים שפרסם בטוויטר, הראשון ב-11 בספטמבר השנה, בו צייץ בתגובה למעצר מחבל ביפו: "תראו מה זה גיבור. הוא עשה את כל הדרך משכם עד ת"א ולמרות שכל הישראלים סביבו לוקחים איכשהו חלק בדיכוי, ריסוק והרג בני עמו-הוא בכל זאת חיפש מטרות לגיטימיות ונמנע מפגיעה בחפים מפשע. בעולם מתוקן הוא היה מקבל מדליה".

הציוץ השני פורסם ב-8 באוקטובר השנה, בו הגיב פריי לציוץ שעסק בפיגוע במחסום שועפאט בו נהרגה הלוחמת נועה לזר וכתב: "פגיעה בכוחות הביטחון אינה טרור". בחודש שעבר התקבל אישור מפרקליטות המדינה לפתוח בחקירה נגד העיתונאי, אך כאמור הוא סירב להתייצב לחקירה.

עוד לפני מעצרו שלח פריי לאחד מחבריו הודעה קולית, ובה הוא נשמע אומר: "אם לא כתבתי לך עוד שעה - יש מצב שאני בבעיה". בסרטון שפירסם פריי לאחר שחרורו מהחקירה הוא סיפר: "הבוקר משטרת ישראל שלחה לי 'נערת פיתוי'. שוטר שמתחזה למקור עיתונאי קבע איתי פגישה, כשאני מגיע לחניון בתל אביב שוטרים מתנפלים עליי, אזיקים בידיים וברגליים ומביאים אותי לחקירה של שעות ארוכות".

עוד הוסיף פריי ואמר: "חברות וחברים, השלטון החדש כבר כאן, הוא פשיסטי והוא רוצה אותנו חלשים, מפוחדים. אל מול שלטון פשיסטי יש רק דרך אחת ואני מתכוון לפחות לעשות אותה - להרים את הראש. אין אמצע, אין בינוניות וגם אפילו בקושי ממלכתיות, מחנה שוויון מלא, חופש מלא עבור כל אדם בין הים לירדן - ואנחנו ננצח".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2212271744' autoplay='0' credit='' desc='ישראל פריי לאחר שחרורו מהחקירה' poster='' kid='1_v7e1gwpl' duration='']

עו"ד גבי לסקי, עד לאחרונה חברת הכנסת מטעם מרצ, אשר מייצגת את פריי, הגיבה ואמרה: "שחרורו של פריי ללא תנאים ממחיש כי מדובר במעצר פוליטי מופרך שנועד להלך אימים, להשתיק ולהרתיע. מי שנעצר על פי חוק המאבק בטרור לא משוחרר לדרכו תוך שעות ספורות. קשה שלא לתהות מי בפרקליטות אישר את הטרלול הזה. המשטרה הופכת פוליטית וזה תמרור אזהרה לכל מי שרואה עצמו אופוזיציה לשלטון החדש. היום זה פריי מחר זה כולנו".

Dst06006
ח''כ לשעבר גבי לסקי | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

לאחר שזומן לחקירה לראשונה התראיין פריי לרביב דרוקר בתוכנית "אזור בחירה", והסביר מדוע סירב להתייצב: "כשהתקשר אליי חוקר וביקש ממני לבוא, כבר קבעתי איתו זמן למחרת, ואז עלו לנגד עיניי דמויות של חברים ושל חברות שלי שהלכו ביום שישי לחברון, אנשים תמים, ברי לבב, גם דתיים וחרדים, והם עמדו מול חיילים בלי שהם עשו להם כלום, ספגו שנאה ונאמא להם 'אנחנו נשבור לשמאלנים את הצורה'".

"יותר מזה", הוסיף פריי, "כשמחנה שלם הולך להיות מופקד על המשטרה ועל רשויות החוק, עומד ואומר שלא מספיק שנתנו לכם אגרוף, אלא היה גם צריך לירות בכם, לכזה שלטון אני לא אגיע. אני גאה במה שכתבתי ובמה שאני כותב, ומשטרת ישראל יכולה לבוא לכאן ולשים עלי אזיקים.

על הדברים שכתב בטוויטר אמר פריי: "הציוץ מבצע אבחנה בין פגיעה בחפים מפשע לבין פגיעה בחיילים, וזו אבחנה שחייבת להיות על השולחן. מי שלא רוצה לשמוע את זה לא רוצה שבסיס הדיון שלנו יהיה על כך שיש מאבק א-סימטרי וחוסר צדק במסגרת הכיבוש שאנחנו מבצעים".

ישראל פריי
ישראל פריי | צילום: חדשות 13

יו"ר מרצ זהבה גלאון כתבה בחשבון הטוויטר שלה בתגובה למעצר: "רוח המפקד החדש של המשטרה מתחילה להשפיע. משטרה פוליטית של מורשע סדרתי החלה במעצר עיתונאים בזמן שבנו של רה׳מ המיועד קורא להעניש שוטרים ופרקליטים על בגידה ״ולא בכלא״ לדבריו. אנחנו לא במדרון, ישראל נכנסת לתהום. מצפה מהאופוזיציה לעמוד לצידו של ישראל פריי גם לאלה שלא מסכימים עם דעותיו".