קרב הניסוחים: היועמ"שית הציעה גרסה לחוק, בן גביר סירב

גלי בהרב-מיארה הציעה תוספות משלה ל"חוק בן גביר", אך השר המיועד מתנגד. בין היתר היא הציעה כי "המשטרה תפעל באורח ממלכתי עצמאי נטול אינטרסים פוליטיים - כשעליה מרותו של החוק בלבד", אך בן גביר מתעקש שהמפכ"ל יהיה כפוף לשר

זמן צפייה: 01:55

במהלך הדיונים על חקיקת "חוק בן גביר" שאמור להעניק לשר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר סמכויות חדשות על המשטרה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הציעה לו נוסח משלה, לתיקון פקודת הממשלה. כך מתפרסם הערב (שני) במהדורה המרכזית. בן גביר מבחינתו מסרב לקבל את הניסוח החלופי.

בהרב-מיארה הייתה מעדיפה שכלל לא תהיה חקיקת בזק שכזו, עוד לפני השבעתה של הממשלה החדשה, אבל בהינתן המצב, ומכיוון שהצעת החוק קיצונית בעיניה, היא הציעה לבן גביר באמצעות המשנים נוסח אחר שלוקח עקרונות בסיסיים שיש לו - אך הופך את העניין לסביר יותר מבחינתה.

איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי
איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בגרסתו של בין גביר נטען כי "המפקח הכללי נתון למרות הממשלה וכפוף לשר", כשהיועצת מציעה כי "השר ממונה על משטרת ישראל מטעם הממשלה". בנוסף, בגרסתו של השר המיועד מצוין כי "השר רשאי להתוות מדיניות ולקבוע עקרונות כלליים בעניין משך זמן הטיפול בתיקים", ולכך היועמ"שית מתנגדת לחלוטין.

התוספת החשובה ביותר מבחינת היועצת המשפטית לממשלה היא כי "בהפעלת כל סמכויותיה תפעל המשטרה באורח ממלכתי עצמאי נטול אינטרסים מפלגתיים-פוליטיים - כשעליה מרותו של החוק בלבד". בן גביר מסרב לקבל תוספת זו, מכיוון שעל פיו המפכ"ל נתון למרותו של השר. מבחינת הייעוץ המשפטי מדובר על סעיף קריטי, שבמידה ולא ייכנס לגרסה הסופית של תיקון פקודת הממשלה, היועמ"שית לא תוכל מבחינתה להגן על החוק בבג"ץ.