"הפרת סיכום": נתניהו מסרב להעביר למבקר מסמכי העברת כספים לחמאס

פרסום ראשון: כחלק מחקירת אירועי 7 באוקטובר, מבקר המדינה אנגלמן מעוניין לקבל ממשרד רה"מ מסמכים העוסקים בהעברת כסף מקטר לחמאס, אך לפני יומיים שלח לו מזכיר הממשלה מכתב והשיב: "אין מנוס מדחיית דרישותיך עד להכרעת בית המשפט העליון". גורמים משפטיים: "נתניהו מנסה לנצל עתירה שאינו חלק ממנה"

זמן צפייה: 01:15

פרסום ראשון: כחלק מפעולות החקירה של אירועי 7 באוקטובר, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מעוניין לקבל ממשרד ראש הממשלה חומרים ומסמכים מתקופות בלתי מוגבלות. בעקבות כך, הערב (חמישי) פורסם במהדורה המרכזית כי לפני יומיים מזכיר הממשלה יוסי פוקס שלח מכתב למבקר המדינה, בו טען כי עליו לדחות את הדרישה.

"באשר לדרישותיך לפיהן עבודת הביקורת על המלחמה לא תהיה מוגבלת לאותן שנתיים שהגדרת, אלא לשנים אחורה, ללא כל הגבלה", כתב פוקס, "הרי שמדובר בהפרת סיכום הדברים ואין מנוס מדחיית דרישותיך עד להכרעת בית המשפט העליון בסוגיה".

בכך טוען ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי אינו מעוניין להעביר למבקר מסמכים מסוימים. מדובר על מסמכים המתעדים העברת כספים לחמאס מקטר, שאותם דורש המבקר כבר מספר שבועות. נתניהו בעצם טוען כי המבקר הפר סיכום איתו, ומלכתחילה לא רצה את המסמכים. גורמים משפטיים טוענים הערב כי נתניהו מנסה להיתלות בעתירה, למרות שהוא לא צד בה.

מזכיר הממשלה יוסי פוקס
מזכיר הממשלה יוסי פוקס | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נזכיר כי בהודעה מטעמה של גלי בהרב-מיארה שהוגשה היום לבג"ץ, נאמר כי "לעמדת גופי הביטחון, קיום הביקורת של מבקר המדינה על המלחמה בעזה בעת הזו - תוביל לפגיעה משמעותית ביכולת התפקודית של גופי הביטחון ולפגיעה במלחמה". ההודעה הוגשה באמצעות עורכי הדין יונתן ברמן וסיון דגן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.

בעקבות הודעת היועמ"שית, משרד המבקר שלח הודעה לבג"ץ, בה הוא כתב כי "מבקר המדינה מצר על הביטוי והיחס לביקורת כפוגעת במאמץ המלחמתי והוא בדעה שהלוואי היה וכל הנוגעים בדבר היו קשובים לביקורת מגורמים שונים עובר ל-6 באוקטובר".

מוקדם יותר השבוע, ברקע הביקורת החריפה מצד מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, שטען לחוסר שיתוף פעולה של צה"ל במסגרת בדיקת מחדל 7 באוקטובר, שיגר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי מכתב לאנגלמן - שבו כתב כי "מתוך אחריותי להגנת מדינת ישראל ואזרחיה, ברור לי כי הטיית הקשב לביקורת בעת הזו תפגע באופן חמור וממשי במאמצי המלחמה, וכנגזרת מכך בביטחון. לפיכך אני מציע לדון בכך בהמשך, על-פי התפתחות האירועים. את אחריותי האישית לאירועים, כמו גם את אחריות צה"ל ומפקדיו הבעתי מספר פעמים בפומבי, היא ברורה לי מאוד, על כל השלכותיה.