אחרי שהורשעה בתקיפה: מח"ש ערערה על זיכוי שוטרת מג"ב

מח"ש ערערה על זיכויה מעבירה של שיבוש הליכי משפט של שוטרת מג"ב אוריאן בן כליפא, שהורשעה בתקיפתה של הצעירה חלא סלים בעיר העתיקה בירושלים ב-2021: "כתבה דו"ח כוזב שהוביל למעצר של אזרחית"

אוריאן בן כליפא

המחלקה לחקירות שוטרים הגישה הבוקר (רביעי) ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים הכרעת דינו של בית משפט השלום בעיר, שזיכה את שוטרת מג"ב אוריאן בן כליפא מעבירת שיבוש הליכי משפט, בצד הרשעתה בעבירה של תקיפת צעירה בעיר העתיקה לפני כשנתיים. בן כליפא הורשעה בתקיפת הצעירה שביקשה לעבור במחסום, ובשלב מאוחר יותר גם בנקודת המשטרה, אליה הובאה על-ידי השוטרת.

אוריאן בן כליפא, לוחמת מג"ב בקבע, הגיעה בנובמבר 2021 לעיר העתיקה בירושלים. מצלמות האבטחה באזור לא פעלו באותו יום - מה שהקשה על הבנת האירוע השנוי במחלוקת שאירע בינה לבין חלא סלים - בתו של המוכתר. לטענת בן כליפא, הראיות שובשו ועדים לא זומנו. לחדשות 13 היא אמרה: "הלם טוטאלי שאני יושבת על ספסל הנאשמים"

בן כליפא הואשמה כאמור בשיבוש הליכי משפט, לאחר שבדו"ח הפעולה שכתבה על האירוע ובהודעה שמסרה במשטרה "תיארה בכזב כי המתלוננת היא זו שתקפה אותה, ולא ציינה את העובדה שנהגה באלימות כלפי המתלוננת. על בסיס דיווחים כוזבים אלו נעצרה המתלוננת למשך לילה ונחקרה באזהרה".

בית המשפט קבע בהכרעת הדין כי בן כליפא אכן השמיטה מדו"ח הפעולה את העובדה שנהגה באלימות כלפי המתלוננת בתוך נקודת המשטרה, ובכך בעצם קבע שמבחינה עובדתית נעברה עבירת שיבוש מהלכי משפט. עם זאת, הוא החליט לזכותה מעבירה זו מטעמים של הגנה מן הצדק.

משרדי מח''ש, המחלקה לחקירות שוטרים
משרדי מח''ש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בערעור שהגישה מח"ש נטען כי "בית המשפט שגה בהחלטתו זו, ולא נתן משקל הולם לכך שמדובר בעבירת שיבוש מהלכי משפט המבוצעת על-ידי שוטרת, שכתבה דו"ח כוזב שהוביל למעצר של אזרחית. מקום בו אנשי רשויות האכיפה חוטאים לתפקידם, בעיקר בעבירה של שיבוש מהלכי חקירה שעלולה להוביל לתוצאות שמידת הפגיעה שלהן בערכי יסוד היא רבה הרבה יותר, קיימת חשיבות רבה בקיומו של הליך שיבטא את שאט הנפש ממעשים כאלו, ויחזק את אמון הציבור ברשויות האכיפה ובמנגנוני הריסון העצמיים שלהן".

במאי האחרון מתח בית המשפט ביקורת על מח"ש: "בחקירה המתינו זמן רב לזמן את העדים לאירוע - בני משפחה של המתלוננת. נוכחות של אבי המתלוננת בחקירת האח ותרגום הדברים מלמדת על טעות יסודית של מח"ש. לא נגבתה עדות משוטרי יס"מ הנראים בסרטונים. בנסיבות אלה, שהחקירה התנהלה כה ברשלנות, העמדתה לדין בעבירת שיבוש סותרת את תחושת הצדק ולכן אין להרשיעה בה".