אחיו של אחד ההרוגים: "לא היה מודע שמירון זה פצצה מתקתקת? אמירה אומללה"

ישראל דיסקינד, שאיבד את אחיו שמחה בונים באסון שבו נספו 45 בני אדם, אמר זמן קצר לאחר עדותו של בנימין נתניהו - שטען כי הוא "לא ידע שיש בעיות בטיחות קריטיות": זה לא מניח את הדעת, זה צריך להדאיג כל אזרח ישראלי באשר הוא". יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס דבורה ברלינר, שאלה את נתניהו: "12 שנים כיהנת כרה"מ, איך הנושא לא טופל?". נתניהו השיב: "הממשלות בראשותי - היחידות שעשו משהו"

זמן צפייה: 00:54

זמן קצר אחרי עדותו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בוועדת החקירה של אסון מירון, אמר בצהריים (חמישי) ישראל דיסקינד, אחיו של שמחה בונים שנספה באסון הכבד, כי הוא מאוכזב - בלשון המעטה: "באתי עם ציפייה לתשובות קצת יותר קונקרטיות, שקצת יותר מניחות את הדעת. מה ששמעתי זה בעיקר איך חמש המ"מים של ז'בוטינסקי הפכו להיות חמש הלמ"דים - לא קראתי, לא ראיתי, לא שמעתי, לא ידעתי, לא קיבלתי. זה לא מניח את הדעת, ומעבר לכך האמירה שהוא לא היה מודע לכך שההר הוא פצצה מתקתקת זו אמירה אומללה. בסופו של דבר זה צריך להדאיג כל אזרח ישראלי באשר הוא".

נתניהו, שעמד בראשות הממשלה בזמן האסון, אמר לוועדה כי האירוע "לא גורר מעורבות מצדי מכיוון שיש אירועים גדולים כל הזמן", והוסיף: "הדברים הללו בדרך כלל אינם גורמים למעורבות של רה"מ אלא אם כן מובאת בפניו בקשה בטיחותית או בריאותית מיוחדת".

"לא ידעתי שיש שם בעיה בטיחותית קריטית", אמר נתניהו, "מדי שנה במשך למעלה מעשור בתקופת כהונתי באו למירון מאות אלפים. לי לא הייתה ידיעה שיש פה בעיה בטיחותית. לכן יש פה שאלה. מה קרה בשנה הזאת שלא קרה בשנים הקודמות. למה זה קרה?".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-2207211102' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_xc3id18t' duration='']

השופטת בדימוס דבורה ברלינר, העומדת בראש הוועדה, פנתה אל נתניהו ואמרה: "12 שנים שבהן כיהנת כראש הממשלה הנושא הזה צף ועולה. איך אתה מסביר את זה שהנושא לא טופל?". נתניהו השיב: "אני לא מקבל את הבניה של מה שאת אומרת. הנושא טופל בהמשך להמלצות של מבקר המדינה. עסקתי בנושא המנגנוני. תבדקו אם היו ראשי ממשלה שטיפלו בזה בכלל. אני טיפלתי וקיבלתי את ההחלטות שאמורות לטפל בבעיות השונות שיש בהר. הממשלות היחידות שישו משהו לגבי ההר אלו הממשלות בראשותי".

נתניהו המשיך ואמר: "כרגע יש מאות ואולי אלפי סכנות משמעותיות. ממש ברגע זה. מטבע הדברים מי שמטפל בזה אלו גורמי המקצוע. מירון שייך לחלק מהדברים האלה. באופן מעשי צריך לקבוע את הסמכות המקצועית ולתת לו את הכלים על מנת שיוכל לפתור את הבעיות. ראש המשלה לא יכול לטפל באין ספור בעיות בטיחותיות. אני מעריך שאם לא הייתה קורונה, לא הייתי מתערב בנושא". נתניהו הוסיף: "לא פעלתי לפי לחצים פוליטיים. קיבלתי החלטה מאוד לא פופולרית. ההוראות של משרד הבריאות היו ברורות, הם אמרו שניתן לבצע את ההילולה בניגוד להילולה שהייתה מצומצמת בשנה שקדמה לאסון. אם משרד הבריאות היו אומרים שאי אפשר לעשות את זה, הייתי מתערב והייתי מונע את זה".

נתניהו בוועדת החקירה
נתניהו בוועדת החקירה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נתניהו נשאל על המכתבים שקיבל לגבי ההתראה על אסון המוני משנת 2014, שכתבה ח"כ מירי רגב שעמדה אז בראשות ועדת הפנים והגנת הסביבה, וענה: "היא לא ידעה כנראה שיש גורם אחראי, משרד התיירות באמצעות קרן הרשב"י".

לשאלה על מכתב נוסף של ועדת הפנים והגנת הסביבה ב-2015 לגבי הקמת גוף אחראי שיבצע פעולות למניעת אסון המוני, ענה נתניהו: "אני לא יכול להגיד לך שאני זוכר שקיבלתי את המכתב הזה. אני מכותב ראשון לאלפי מכתבים. אני לא מבטל את חשיבות המכתב, אני פשוט לא זוכר שקיבלתי את המכתב. אני יכול להגיד שיש בדרך כלל טיפול מסודר".

השופטת בדימוס דבורה ברלינר, העומדת בראש הוועדה לחקירת אסון מירון
השופטת בדימוס דבורה ברלינר, העומדת בראש הוועדה לחקירת אסון מירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברלינר אמרה: "אתה אומר לי שיש מנגנונים ואני מחפשת תוצאה. האסון היה ידוע שנים רבות וזה לא טופל. מה נעשה שהיה יכול למנוע את האסון?". נתניהו השיב: "לי עדיין לא ברור מה גרם לאסון. אני לא יכול לדעת מה גרם לאסון. האחראיות שלי כראש הממשלה היא לקבל החלטות למנות את האחראים. הציפייה שלי היא שאנשים יעשו את עבודתם".

ברלינר הציגה מכתב של יו"ר קרן הרשבי מ-2014 לנתניהו בדבר הצפיפות והליקויים באתר שמהווה סכנה לציבור המבקרים בו. נתניהו השיב: "אינני זוכר את המכתב הזה".

נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חבר הוועדה אלוף במילואים שלמה ינאי שאל את נתניהו: "האם אתה רואה את עצמך אחראי?" נתניהו ענה: "אני לוקח אחריות על הנושא האפידמיולוגי. בנושא האסון, אילו הייתי יודע שהדברים האלה לא קוימו, הייתי מטפל בזה".

מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא, הודיע ביום שני האחרון על התפטרותו. המהלך מגיע בעקבות מעורבותו באסון מירון. הוא שיגר מכתב למפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי - ובו כתב: "בשנת 1991, מיד לאחר שהשתחררתי משירות בצה"ל, התגייסתי למשטרת ישראל. במשך למעלה מ-30 שנות שירות, מילאתי תפקידים מגוונים בליבת העשייה המשטרתית, החל מתפקיד בלש במחוז תל אביב ועד תפקידי הנוכחי, מפקד המחוז הצפוני".