בשל בקשת חדשות 13: הדיון על "חוק בן גביר" יועבר בשידור חי

בג"ץ אישר להעביר מחר בשידור חי את הדיון בעתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד התיקון לפקודת המשטרה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר

Whatsapp Image 2023 03 20 At 1
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: רויטרס

בג"ץ אישר הערב (שלישי) את בקשת חדשות 13, שלפיה הדיון מחר בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד התיקון לפקודת המשטרה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יועבר בשידור חי.

בשבוע שעבר פרסמה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה את תגובתה לעתירות בעניין חוקתיות התיקון לפקודת המשטרה: "חובתה של המשטרה להפעיל את סמכויותיה באופן מקצועי, שיוויוני וא-פוליטי היא תנאי יסוד במדינה דמוקרטית וערובה הכרחית להגנה על זכויות הפרט".

"עוד קודם לתיקון הפקודה, היה ברור כי בסמכותו של השר הממונה על המשטרה לקבוע מדיניות כללית לפעילותה", הוסיפה, "התיקון לחוק התייחס לסמכויות השר באופן עמום, מבלי שנקבעו מנגנונים מאזנים שיבטיחו את עצמאותה המקצועית של המשטרה".

Whatsapp Image 2023 03 17 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"בנסיבות אלה מתעורר חשש כבד מפני אפשרות של הפעלת שיקולים זרים בעת שימוש בכוח המשטרתי, מפני פוליטיזציה של המשטרה ובעיקר מפני פגיעה בזכויות הפרט. ככל שתנתן להוראות התיקון העמומות פרשנות שתבטיח את העיקרון לפיו משטרת ישראל פועלת באופן מקצועי, חף משיקולים זרים, בלא התערבות פוליטית באופן הפעלת הכוח - יעמוד התיקון באמות המידה החוקתיות הנדרשות וניתן להימנע מביטולו".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: חדשות 13

השר בן גביר מסר כי "הניסיון של היועצת המשפטית לממשלה להוכיח כי היא אינה מפריעה לעבודת הממשלה וכביכול מנסה 'לסייע' לשרים להגשים את מדיניותם, כאשר בפועל היא מנסה לעקר מתוכן את התיקון הנדרש לפקודת המשטרה ולסרס את עבודת השר - מוכיח היטב כמה נדרשת רפורמה עמוקה ויסודית במערכת המשפט, ובייחוד בתפקידה של היועמ"שית: תפקידה הוא לייעץ, ותפקידה של שרי הממשלה הוא לקבוע את המדיניות ולקבל את ההחלטות. התיקון לפקודת המשטרה הוא חשוב וקריטי, ומטרתו לתקן לקונה של שנים בחוק, ולהסדיר את מעמדו של השר מול משטרת ישראל כפי שזה אמור להיות במדינה דמוקרטית".