פרשת פגסוס: ועדה תבדוק שימוש ברוגלות ע"י גופי האכיפה

שר המשפטים יפנה לראש הממשלה על מנת להעניק לוועדת בדיקה ממשלתית סמכויות חקירה. הוועדה תוסמך לבדוק את התנהלות המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן בכל הקשור לאיסוף מידע בכלי סייבר

NSO
NSO | צילום: שאטרסטוק

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין החליט היום (חמישי) להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור את טיב השימוש שבוצע בכלי הסייבר "פגסוס", המשמש למעקב ואיסוף על ידי גופי האכיפה הפלילית. השר לוין יפנה לממשלה על מנת להעניק לוועדה סמכויות חקירה.

הוועדה תוסמך לבדוק את התנהלות המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף בכלי-סייבר אחר אזרחים ונושאי משרה. מטרת הוועדה היא ליצור תשתית לשימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, וזו על מנת לחזק את אמון הציבור שנפגע בעקבות פרשת פגסוס, ונוכח הצורך להגן על הזכות לפרטיות, וכן לתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות. הוועדה תקבע ממצאים והחלטות, ומסקנותיה יוגשו לשר המשפטים בתוך שישה חודשים מיום התכנסותה.

השר לוין מסר: "אזרחי ישראל זכאים לפרטיות ולכך שכל הליך חקירה ייעשה בהתאם לדין ותוך הקפדה על זכויות נחקרים, עדים וכל מי שהדבר נוגע אליו כאחד.ההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות מחייבות מתן כלים טכנולוגיים מתאימים בידי רשויות האכיפה כדי להיאבק בפשיעה ובשחיתות. השימוש בכלים אלה חייב להיות מבוקר ומוסדר תוך בקרה עמוקה ומיצוי הדין ממי שעושה שימוש אסור או שימוש לרעה בכלים אלה".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר, כי "פרשת פגסוס" נחשפה לראשונה בתחקיר של עיתון "כלכליסט", בו נחשף כי שתלה את תוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO בטלפונים של בכירים במגוון רב של תחומים, בהם מנכ"לי משרד המשפטים והאוצר, מובילי מחאות הנכים והעדה האתיופית, ומקורבים לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - כולל בנו אבנר ויועציו טופז לוק ויונתן אוריך.