הרצוג: "גל האלימות הרצחני הוא אתגר אסטרטגי למדינת ישראל"

חנאן אבו ח'יט, אם לילד בן 5, היא האישה ה-13 שנרצחת בשנת 2023, והקורבן ה-73 לאלימות בחברה הערבית מאז תחילת השנה. נשיא המדינה התייחס לעלייה במספר מקרי הרצח ואמר: "זוהי שעת חירום"

זמן צפייה: 02:25

בעקבות רצח חנאן אבו ח'יט בת ה-24 בחיפה, הקורבן ה-73 לאלימות בחברה הערבית בשנת 2023 והאישה ה-13 שנרצחת בישראל מאז תחילת השנה, נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס היום (שני) לגל האלימות כאשר נשא דברים בבית הנשיא במסגרת "יום האחות הבינלאומי", ואמר כי מדובר ב"אתגר אסטרטגי למדינת ישראל".

"זוהי שעת חירום", אמר הנשיא בפתח דבריו, "הבוקר שמענו בזעזוע על עוד מקרה רצח בישראל. הפעם הייתה זו חנאן אבו חֶיט, בחורה צעירה, אם לילד בן 5, שנרצחה בדם קר, סמוך לביתה בחיפה. דווקא בפניכם, אחיות ואחים, העוסקים בהצלת חיי אדם מכל המגזרים והקהילות בישראל, מצאתי לנכון לדבר על מגיפת הרציחות והאלימות ששוטפת את ישראל".

"גל האלימות הרצחני הזה הוא אתגר אסטרטגי למדינת ישראל, לא פחות", הוסיף הרצוג, "הידיעות הקשות הולמות בנו שוב ושוב – יום אחרי יום, ואפילו כמה פעמים ביום. עוד נרצחת ועוד נרצח, בגילים שונים במקומות שונים. חלק ניכר מהם, רובם, מהחברה הערבית".

חנאן אבו ח'יט, קורבן הרצח בחיפה
חנאן אבו ח'יט, קורבן הרצח בחיפה

עוד אמר הנשיא הרצוג: "נראה שאף אחד אינו חסין בשעה שעולמות שלמים של אזרחיות ואזרחים ישראלים נחרבים לנו מול העיניים. זה מצב שלא מתקבל על הדעת. זו מכת מדינה של ממש. זהו טרור אזרחי, כן – טרור אזרחי – שמאיים על כולנו, וכולנו חייבים להתלכד למולו ומיד. אני רוצה להיות ברור: שאף אחד לא יחשוב שזה ייעצר אצל השכן שלו ולא יגיע אליו. לטרור האזרחי הזה אין גבולות, לרציחות ולאלימות אין גבולות".

"אני קורא לכל האחראים והעוסקים בדבר – נבחרי ומנהיגי ציבור, ממשלת ישראל, המועצה לביטחון לאומי, ומערכות הביטחון, המשפט, המודיעין וביטחון הפנים – לכנס בדחיפות דיוני חירום, לשבת יחד, לקבל החלטות נחרצות ותקיפות, להפסיק עם החששות והתירוצים, לפעול בכל הכלים, ולהוביל מלחמת חורמה חסרת פשרות, שתמגר את האיום הזה, ולאלתר. כי בנפשנו הדבר".

זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה | צילום: דוברות איחוד הצלה

אבו ח'יט, אם לילד בן 5, נורתה למוות לפנות בוקר ברכבה ברחוב אחד העם בחיפה. צוותי מד"א שהוזעקו לזירה מצאו את הצעירה לא סימני חיים, ונאלצו לקבוע את מותה. קרוב משפחתה של הקורבן נרצח גם הוא לפני כמה חודשים מירי בחיפה, בזמן עבודתו במסעדה בעיר. המשטרה פתחה בחקירה, והרקע לאירוע הוא ככל הנראה הסכסוך המתמשך בין המשפחות בכרי וחרירי.

חובש בכיר במד"א שבח רוטנשטרייך סיפר: "כשהגענו למקום ראינו צעירה כבת 24 מחוסרת הכרה, ללא נשימה וללא דופק, היא הייתה עם פציעות חודרות, ביצענו בדיקות רפואיות ולצערנו לא ניתן היה להציל אותה ונאלצנו לקבוע את מותה".

כאמור, אבו חייט היא האישה ה-13 שנרצחת בישראל מאז תחילת השנה, ומעמותת יוזמות אברהם נמסר כי 73 ערבים קיפחו את חייהם בשנת 2023 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה, מהם 68 אזרחים. 65 מהם נורו למוות ו-35 מהם היו בני פחות מ-30. מבין כלל הקורבנות בחברה הערבית השנה, 5 היו נשים.

בעוד גל האלימות מתגבר, הוועדה לביטחון לאומי בראשות ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית ביטלה את כל דיוניה השבוע, בעקבות החרם של המפלגה על הפעילות בכנסת. מיוזמות אברהם נמסר אתמול: "רק יום אחרי שצעיר ערבי נרצח בדם קר בגלל ויכוח בכביש, כשמניין הקורבנות של אלימות ופשיעה בחברה הערבית עומד על 72 קורבנות בארבעה חודשים - והוועדה לביטחון לאומי משמשת כלי מיקוח במאבק הפוליטי הציני של עוצמה יהודית מול נתניהו. לא רק חיי ערבים הופקרו - אלא החיים של כולנו. זה מצב חירום, וצריך פה מישהו שיבוא לעבוד".

הלוויית דיאר עומרי שנרצח בכניסה לגן נר
הלוויית דיאר עומרי שנרצח בכניסה לגן נר

המשטרה פתחה בחקירה הבוקר גם בעקבות אירוע בו צעיר כבן 19 נפצע באורח קשה מדקירה בנגב והובא לתחנת מד"א בערד, משם הוא פונה במצב לא יציב לבית החולים סורוקה בבאר שבע. אתמול בכפר סנדלה שבגלבוע הובא למנוחות דיאר עומרי בן ה-19, שנורה למוות במוצאי שבת בכניסה ליישוב גן נר על ידי תושב המקום בעקבות ויכוח בכביש. באותו ערב נרצח חמאדה סאלם בן ה-30 בעכו.

ביום רביעי נרצחו ארבעה אזרחים ערבים תוך פחות מיממה. בשעות הערב נורה למוות רסלאן סוואעד, תושב שפרעם בן 24, בעת שנסע ברכבו בעיר מגוריו. צוותי מד"א שהוזעקו לזירה מצאו אותו במצב אנוש כשהוא מחוסר הכרה, וכעבור זמן קצר נאלצו לקבוע את מותו.

מוקדם יותר באותו יום נרצח ביריות אדהם אבו עסא בן ה-26 בתל שבע שבנגב, ומותו נקבע זמן קצר לאחר מכן בבית החולים סורוקה בבאר שבע. אדם נוסף נפצע באורח קשה באירוע, והמשטרה עצרה ארבעה חשודים בחשד למעורבות בקטטה וברצח.

4 נרצחים ביממה: רסלאן סוואעד, אדהם אבו עסא, מוחמד האשם נטור, סאהר נתפי
4 נרצחים ביממה: רסלאן סוואעד, אדהם אבו עסא, מוחמד האשם נטור, סאהר נתפי

שעות ספורות לפני כן נורה למוות מוחמד האשם נטור בן ה-26 בצומת המשתלה הסמוך לקלנסווה שבשרון. באירוע נפצעו גם גבר כבן 23 באורח קשה ואדם נוסף נפצע משברי זכוכיות באורח קל. הם פונו על ידי מד"א לבית החולים מאיר בכפר סבא.

לפני כן, בלילה, נרצח סאהר נתפי בן ה-25 ביריות בעת שהיה ברכבו, לעיני אשתו ובתו. השלושה היו בנסיעה בנצרת כשנורו, ככל הנראה על רקע סכסוך משפחות. נתפי נפצע באורח אנוש ומותו נקבע זמן קצר לאחר מכן בבית החולים. אשתו ובתו נפצעו באורח קל-בינוני.