הותר לפרסום: עדה נשאלה שאלות חודרניות בפרשת ניר חפץ

ביהמ"ש צמצם את צו איסור הפרסום, וכעת ניתן לומר כי במהלך חקירתו של עד המדינה בתי 4000 תושאלה דמות, שהשיבה על שאלות ביחס למערכת היחסים שלה עמו

זמן צפייה: 01:10

בית משפט השלום בתל אביב צמצם היום (רביעי) את צו איסור הפרסום בנוגע למהלכי חקירה מסוימים שהופעלו בחקירתו של ניר חפץ, עד המדינה בתיק 4000. הותר לפרסם כי הייתה דמות שהעידה עדות פתוחה ב-21 בפברואר 2018. במסגרת זאת השיבה לשאלות חודרניות ביחס לטיב הקרבה ומהות מערכת היחסים בינה לבין ניר חפץ.

עורך הדין אילן סופר, בא כוחו של מר חפץ, מסר בתגובה: "בית המשפט קיבל את העמדה כי חל צו איסור פרסום גורף על כל פרט מזהה ועל תוכן העדות, וכן את העמדה כי הפרה כלשהי של צווי איסור הפרסום מהווה פגיעה קשה במר חפץ ובמשפחתו".

בשבוע שעבר שלח חפץ מכתב איום לשר המשפטים אמיר אוחנה, שבו דרש התנצלות ופיצוי תוך שבוע על כך שהפר את צו איסור הפרסום בעניינו מעל בימת הכנסת בשבוע שעבר. אם השר לא יעשה כדבריו, חפץ "ינקוט בכל אמצעי של החוק שברשותו".

"דבריך היו דברי רכילות פוגעניים שהובאו במטרה ברורה לבזות את חפץ ולהשפילו", כתבו עורכי דינו של העד בתיק 4000 לשר המשפטים. "מטרותיך המובהקות היו אישיות, זרות לחלוטין לחובותיך ואף מנוגדות לתפקידך".

ניר חפץ, אמיר אוחנה
ניר חפץ, אמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

יום קודם לכן, אמר חפץ, בתום הדיון בעניין צו איסור הפרסום על חקירתו, כי  "במשך ימים ארוכים העדתי עדות שכולה אמת מזוקקת. אני משוכנע שאם נגיע לבית המשפט הוא יקבע שעדותי אמינה. הדברים בימים האחרונים עברו את כל הגבולות שאדם סביר יכול לשאת".

בהצהרה שמסר לתקשורת, העד בתיק 4000 הוסיף: "כל החשודים בכל התיקים שאני איכשהו קשור אליהם - אני מאחל לכולם שיצאו צחים כשלג ושיוכיחו את חפותם. אני לא נגד אף אחד - להפך, ודאי לא נגד ראש הממשלה שעבדתי איתו שנים רבות".

לדבריו, "עבור האמת הזאת שאני נצמד אליה ולא זז ממנה – אני משלם מחירים בלתי נתפסים חסרי תקדים במדינת ישראל, ועל כן הגעתי לבית המשפט כדי לתאר איזה מסע אני עובר ומשפחתי עוברת - מסע מכוון יזום שנועד להזיז אותי מהאמת".

כזכור, במהלך הדיון נטש עד המדינה את האולם, ואמר: "מדובר בשערורייה". מוקדם יותר אמר נציג המשטרה כי חפץ מאוים. לאחר מכן שב חפץ לאולם וביקש לנהל את הדיון בדלתיים סגורות, וטען כי יש לו "דברים אישיים להגיד וגם דברים קשים על המערכת".

חבר הכנסת אמיר אוחנה בעת השבעתו
חבר הכנסת אמיר אוחנה בעת השבעתו | צילום: דוברות הכנסת

לפני כשבועיים פורסם כי הדמות שהובאה לעדות בפרשת ניר חפץ שכרה עורכת דין - וככל הנראה בכוונתה לתבוע את אוחנה ואת המדינה. אותה אישה, שזהותה אסורה בפרסום, צפויה לטעון שאוחנה הפר את צו איסור הפרסום וגרם לה לעוגמת נפש, וגם המדינה – בעצם העובדה שלא הטילה צו קודם והעבירה חומרים שלא הייתה צריכה.

במשרד המשפטים סבורים שהזמנת האישה לעדות הייתה במקום - אותה עדות קשורה לחפץ, והמשטרה חשדה שאולי הוא מסתיר במחשב שלה דברים. על אף שבחקירה עצמה נאמרו דברים שלא היו צריכים להיאמר, יש להבין כי הפרשה כולה לא ממוטטת את העדות של חפץ. בפרקליטות לא מתייחסים לכך כדבר שיכול למוטט את תיק 4000, וגם חפץ עצמו אומר שזה לא מה שגרם לו לחתום על הסכם עד מדינה.

יום קודם לכן, פורסם כי חפץ צפוי להגיש תביעה אזרחית נגד שר המשפטים, שהפר צו איסור פרסום הקשור בחקירתו, ונגד יאיר נתניהו, שצייץ פרטים נוספים על הפרשה בטוויטר והסיר את הציוץ לאחר מכן. עורך הדין אילן סופר, שמייצג את חפץ, התעקש שגם אם הופעלו עליו לחצים - חפץ עדיין עומד מאחורי עדותו: "הוא העיד עדות אמת ואם יקרא לבית משפט הוא יחזור על עדותו וייצמד לאמת בלבד".

ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיעו קריאות רבות לפתוח חקירה פלילית נגד אוחנה, שבמהלך נאומו במליאת הכנסת התייחס לחקירתו חפץ, וחשף פרטים שאסורים בפרסום תחת צו משפטי. זאת במטרה להצביע על כשלים לכאורה בחקירת יועצו לשעבר של נתניהו ועל הלחצים שהופעלו עליו לטענתו להפוך לעד מדינה.

ניר חפץ
ניר חפץ | צילום: חדשות 13

"ואז מביאים אישה צעירה, שאין לה שום קשר לחקירותיו של ראש הממשלה, ושואלים אותה סדרה של שאלות חודרניות, פולשניות, על טיב הקשר בינה ובין העד", אמר אוחנה בנאומו בכנסת. "לאחר שסוחטים ממנה כמו מלימון את כל המידע, ואני מזכיר היא איננה חשודה בדבר, הם מפגישים ביניהם במקרה במסדרון, ואומרים לו 'ניר, אנחנו יודעים הכול, אנחנו נפיל על המשפחה שלך פצצה'".

לאחר שהפר את צו איסור הפרסום, מסר שר המשפטים: "אינני מדבר על טעויות, אינני מדבר על כשלים. אני מדבר על זדון אני מדבר על פשעים חמורים המבוצעים במשמרת שלכם ראשי מערכת האכיפה ואתם עומדים כחומה בצורה ומגוננים על העבריינים. למה? כך המערכת מגוננת על עצמה מחקירה אמיתית, כך היא מאפשרת לריקבון להשתלט כך נוצרת שחיתות שלטונית".