המחאה של נשיאת העליון: "לא מוכנה לשבת פה כשמדברים פוליטיקה"

הוויכוח הציבורי ברקע הרפורמה המשפטית נמשך, ובאירוע שנערך לכלל השופטים, אסתר חיות יצאה בהפגנתיות בעקבות דברים שאמרה המחזאית עדנה מזי"א: "דודי אמסלם ימנה שופטים? האליטות הם אלו שמקדמים את העולם קדימה"

זמן צפייה: 01:24

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נטשה ביום שישי האחרון אירוע אותו זימנה בנוכחות שופטים רבים אחרים - כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית. זאת, בעקבות אמירות פוליטיות לאחר הצגת תיאטרון שבה נכחו.

באירוע שהיה ביום שישי, הוזמנו כל השופטים על ידי חיות עצמה לאירוע בו הם צפו בהצגה "משחקים בחצר האחורית" שנכתבה על ידי המחזאית עדנה מזי"א. לאחר ההצגה עלתה מזי"א בעצמה לדבר בפני השופטים שם אמרה מספר דברים פוליטיים.

יריב לוין ואסתר חיות
השר יריב לוין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: שי תורם, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"הבת שלי שאלה אותי מי ימנה שופטים?", סיפרה מזי"א, "דודי אמסלם ימנה שופטים? חיים גורי אמר 'תמיד היו אליטות ותמיד יהיו אליטות'. האליטות הם אלו שמקדמים את העולם קדימה, אחרת היינו קופים על העץ". בשלב זה הנשיאה חיות קמה ואמרה כי היא "לא מוכנה לשבת פה כשמדברים פוליטיקה" - ויצאה מהאולם.

מזי"א השתתקה והפסיקה לדבר על הנושא. לפי ההערכות הנשיאה חיות מושפעת מאוד מהמצב הפוליטי ומשתדלת מאוד שלא להיות מזוהה עם אף צד פוליטי. ברקע הדברים, אתמול נפגשו שר המשפטים יריב לוין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: חדשות 13

בתוך כך, אמש אמר ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד בפתח ישיבת סיעתו כי הציע לאחרונה לנשיא יצחק הרצוג "להקים ועדה נשיאותית בלתי תלויה, שתגבש הצעה אמיתית, מאוזנת ושקולה, לתיקון ושיפור מערכת המשפט, ולהסדרת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת". לדברי לפיד, "הנשיא בוחן בימים אלה את הרעיון. אני מאמין ומקווה שהוועדה הנשיאותית אכן תוקם ותמנע קרע נורא בעם ישראל ואת הרס הדמוקרטיה שלנו".

"אם רוצים לשפר ולתקן את ליבת מערכת שלטון החוק שלנו, מי שמתקן צריך להיות מעל לכל חשד. התיקון לא יכול להיעשות בידי נאשמים ומורשעים. הוא לא יכול להיעשות בידי מי שיש להם אינטרסים זרים. הוא לא יכול להיעשות בחופזה, בלי איזונים ובלי בלמים, כדי לפתור בעיות פוליטיות. שוחחתי על כך בשבוע שעבר ושוב השבוע עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. הצעתי לנשיא הרצוג להקים ועדה נשיאותית בלתי תלויה, שתגבש הצעה אמיתית, מאוזנת ושקולה, לתיקון ושיפור מערכת המשפט, ולהסדרת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בדיון בג''ץ דרעי
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בדיון בג''ץ דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, הבוקר שיגר ארגון הפרקליטים מכתב התראה למנכ"ל משרד המשפטים בגין כוונתו להודיע על סכסוך עבודה ושביתה, וזאת לשם התגוננות מפני ההשלכות של צעדי החקיקה ו/או צעדי המינהל שעומדים על הפרק הנעשים ללא כל הידברות מוקדמת עם הארגון. "הצעדים הללו, ככל שיושלמו, יפגעו בוודאות ובאופן חמור בתנאי העבודה והשירות של פרקליטי המדינה, בביטחונם התעסקותי וביחסים הקיבוציים מול המדינה", נאמר.

יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד אורית קורין, אמרה: "מכלול צעדי החקיקה יביאו לייתור הייצוג המשפטי של המדינה על ידי הפרקליטות, לפגיעה קשה בייצוג המדינה שתהפוך למיקור חוץ של עמדת המדינה בבתי המשפט ובכלל הערכאות. תפקיד הפרקליטים הוא להגן ולייצג את עמדת המדינה בערכאות השונות והצעדים האלו ימנעו מהפרקליטים את היכולת להגן על האינטרסים החשובים של המדינה או אפילו להשמיע עמדתם".