"אם תפגעו בקצין - ננקום": מכתב איומים נגד בני העדה האתיופית

ברקע הירי בסלמון טקה וגל המחאות בעקבותיו, מכתב ובו בין היתר צלבי קרס הושלך לחצר בית כנסת של הקהילה באשקלון. המשטרה פתחה בחקירת האירוע. "אתם האתיופים לא תפחידו אותנו - ראו הוזהרתם"

זמן צפייה: 01:16

הירי בסלמון טקה: מכתב איומים אנונימי שהושלך אל חצר בית כנסת המשמש את הקהילה האתיופית באשקלון, ובו נכתבו דברי הסתה כלפי בני העדה וצוירו צלבי קרס. המשטרה פתחה בחקירת המקרה, לאחר פוסט שפורסם בפייסבוק ותלונה שהוגשה מוקדם יותר היום (ראשון) בנושא. זאת, ברקע הירי בסלמון טקה וגל המחאות שפרץ בעקבותיו. 

"ראו הוזהרתם אתיופים. אם תפגעו בקצין המשטרה ובמשפחתו, אנחנו, חבריו וקרובי משפחתו ננקום בכם ללא רחמים", נכתב. "אתם האתיופים לא תפחידו אותנו - נחכה ונראה".

לכתבות נוספות בנושא: 

חוקרי מח"ש סבורים: גרסת הקצין שירה בסלמון טקה – אמינה

אביו של סלמון טקה: "במקום להגיע לאמת – מכפישים את שם בני"

השוטר החשוד בירי בסלמון טקה הוצא לחופשה כפויה של חודש

מכתב ובו דברי הסתה נגד בני העדה האתיופית
מכתב ובו דברי הסתה נגד בני העדה האתיופית | צילום: רחל גיל יוסף, פייסבוק

כזכור, לפני כשבוע וחצי, כינסה משפחתו של טקה מסיבת עיתונאים כדי לנקות את שמו. אביו, וורקה טקה, אמר כי "במקום לנסות ולהגיע לאמת, מכפישים את שמו של בני, בגלל זה אני נאלץ לעמוד כאן ולשבור את השתיקה, זה בגלל הפרסומים הכוזבים שמכפישים את שמו של סלמון. הוא היה הילד שלי, הכול בשבילי".

"כל מה שאני מבקש זה שאף הורה במדינית ישראל לא ירגיש את מה שאני מרגיש כעת", המשיך. "איך אפשר לחלל את שמו של אדם שקבור באדמה? זה מעשה שלא מתקבל על הדעת, אנחנו מזועזעים, הורגים לי את הבן פעם נוספת. תהיו רגע במקומי, מה הייתם אומרים אם הבן שלכם היה יוצא ולא חוזר מהבית. הוא לא עשה דבר, הוא נורה ונהרג רק בגלל צבע עורו ומוצאו. אני מבקש שהחקירה תתנהל בלי שום הטייה ובאופן נייטרלי - אנחנו מביעים חוסר אמון בחקירה".

אביו של סולומון טקה במסע''ת באונ' בר אילן
אביו של סולומון טקה במסע''ת באונ' בר אילן | צילום: אופיר רותם חדשות 13

לאחר בקשות חוזרות ונשנות של משפחת טקה לקבל לידיה את חומרי החקירה אודות מותו של סלמון, ממח"ש נמסר כי "למשפחה הובהר כי חומר החקירה אינו מועמד לעיון לפני קבלת החלטה בתיק, וזאת בין היתר כיוון שעיון בחומרים לפני שמתקבלת החלטה אם להעמיד לדין אם לא, יכול לסכל או להקשות מאוד על ניהול משפט אם יוחלט להגיש כתב אישום. לאחר קבלת החלטה יוכלו בני המשפחה לבקש לקבל את חומר החקירה והבקשה תישקל בלב פתוח על פי ההנחיות בנדון".

לפני כשבועיים, החליטה מחלקת המשמעת של המשטרה להשעות את הקצין שחשוד בירי בטקה, ולהוציא אותו לחופשה כפויה של 30 ימים. מקורב לקצין אמר כי "הוא רוצה לחזור למשטרה ולשרת בה כקצין כפי שרצה עוד לפני המקרה".

סלמון טקה ז''ל
סלמון טקה ז''ל | צילום: חדשות 13

במקביל, היועמ"ש מנדלבליט ומ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, הורו להקים צוות מיוחד שיפעל להבטיח טיפול יעיל ואפקטיבי מצד המשטרה ומח"ש בתלונות מצד בני העדה האתיופית, ובראשו יעמדו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וסגן המפכ"ל.

הקמת הצוות הגיעה בעקבות מספר התייעצויות שהתקיימו בימים האחרונים בצמרת משרד המשפטים, פיקוד המשטרה ומערכת אכיפת החוק, לרבות שתי ישיבות שקיים מנדלביט עם נציגים של קהילת יוצאי אתיופיה, בהשתתפות מ"מ מפכ"ל המשטרה, מנכ"לית משרד המשפטים, פרקליט המדינה, נציגים של הפיקוד הבכיר במשטרה וגורמי התביעה המשטרתית, נציגים בכירים של יעוץ וחקיקה ופרקליטות המדינה, מנהלת מח"ש וראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות.