"רוצים חוזה חדש": עתירה לבג"ץ נגד אי-אכיפת גיוס חרדים

פעילי מחאת "אחים לנשק" הגיעו לבית המשפט העליון בירושלים יחד עם הורים למתגייסים, והגישו עתירה נגד שר הביטחון על אי-הגיוס חרדים לצה"ל: "חוק ההשתמטות פקע, העתירה מסמנת אבן דרך משמעותית במאבק"

Whatsapp Image 2023 08 16 At 1

עשרות משרתי מילואים והורים למועמדים לשירות הגישו הבוקר (רביעי) עתירה לבג"ץ נגד אי-אכיפת גיוס חרדים לצה"ל. ארגון המחאה "אחים לנשק", שהגיש את העתירה, מסר: "זאת העתירה הראשונה שמוגשת בשם 'אחים לנשק' והיא מסמנת אבן דרך משמעותית במאבק שלנו למען חוזה חדש של המחנה הליברלי עם המדינה", הוסיפו בהודעה.

אורן שביל, ממובילי מחאת "אחים לנשק", שבנו עומד בפני גיוס, אמר: "מזה חודש וחצי חוק ההשתמטות הקודם פג, עשרות אלפי אנשים עריקים. ממשלת ישראל במודע לא אוכפת חוקים שהיא כפופה אליהם. דורשים ממנה לעשות מעשה ולאכוף אותם. מה שהיה לא יהיה, ההסדר הקודם בו חלק גדול מהאוכלוסייה לא משרת נגמר. דורשים חוזה חדש". הוא הוסיף: " החלוקה בנטל חייבת להיות של כל עם ישראל. לא ניתן יד לאפלייה בין דם ודם ובין אזרח לאזרח".

Whatsapp Image 2023 08 16 At 0
הודעת אחים לנשק

אתמול דווח במהדורה המרכזית כי חוק הגיוס צפוי לחזור לסדר היום עם פתיחת מושב הכנסת, בהתאם לדרישות של מפלגת יהדות התורה. חברי הכנסת מהסיעה מאיימים לא לתמוך בחוקי הקואליציה עד שתוסדר סוגיית הגיוס.

בניגוד לטקטיקה שנוקטים ביהדות התורה, גורמים בש"ס אימצו טרמינולוגיה שונה - והם קוראים להמשיך בחקיקת חוקי המהפכה המשפטית במסגרת של הסכמות רחבות בלבד, זאת בעקבות חשש של גורמים בכירים בחברה החרדית כי לא ניתן להעביר חוק גיוס במצב הנוכחי, בו המתח החברתי בשיאו.

יצחק גולקנופף ומשה גפני
יצחק גולקנופף ומשה גפני | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

בתוך כך, בכירים בקואליציה שמזהים את הסערה שצפויה לפרוץ בעקבות קידום חוק הגיוס מתחילים להשמיע קולות התנגדות. הם גורסים כי מתן פטור גורף לחרדים יהיה בגדר שגיאה קשה, וניתן למצוא פתרון אחר שיכלול מכסות ויעדי גיוס, כדוגמת מתווה אריאל אטיאס משנת 2020.

ביום חמישי הקרוב ייפגשו כל הגורמים הרלוונטיים לגיבוש מתווה גיוס, ובתוך שבועיים הם אמורים להגיע להסכמות. עם זאת, הפערים בין הצדדים נותרו גדולים, הן בנוסח החוק והן בהיקף ההטבות שיוענקו למשרתים בצבא. ההתחייבות של הקואליציה לחרדים היא שעד אחרי סוכות, כלומר עד לשבוע השני של חודש אוקטובר בטרם הכנסת שבה לפעילות, יוגש כבר תזכיר חוק.