סערה ברשות השופטת: "ההדלפה חמורה, הנושא ייבדק אחרי מתן פסק דין"

אחרי הדלפת טיוטת פסק דין הסבירות פורסם לראשונה בחדשות 13 כי כלל שופטי העליון לישיבה דחופה אצל מ"מ נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן. אחרי כינוס השופטים זומנו כל עובדי בית המשפט העליון לשיחה דחופה, ולאחר מכן הודיע פוגלמן: "הניסיון להשפיע על הליכים תלויים ולפגוע באמון הציבור ברשות השופטת - לא יצלח"

זמן צפייה: 04:31

סערת הדלפת טיוטת פסק הדין בעילת הסבירותהבוקר (חמישי) נקראו כלל שופטי בית המשפט העליון לישיבה דחופה אצל ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן - זאת ברקע ישיבות קדחתניות שנערכות מאז פרסום הטיוטה. בין היתר, נשקלת האפשרות לערוך בדיקות פוליגרף לעוזרים משפטיים ולשופטים. אחרי כינוס השופטים, פוגלמן זימן את כל עובדי בית המשפט העליון לשיחה דחופה באודיטוריום בצהריים.

לאחר ההתכנסות, מסר פוגלמן כי "הרשות השופטת רואה בחומרה רבה את הדלפתם של חלקים מטיוטות פסקי דין שלא הושלמו כתיבתם. הניסיון להשפיע בדרך זו על הליכים תלויים ועומדים, ולפגוע באמון הציבור ברשות השופטת ובשופטים והעובדים המסורים שלה - לא יצלח". עוד נמסר כי הוחלט "שלאחר מתן פסקי הדין הנושא ייבדק עד תום במתכונת שתיקבע, ויופקו לקחים מתאימים".

על-פי טיוטת פסק הדין בבג"ץ בעתירות לפסילת ביטול עילת הסבירות, שפורסמה אמש בחדשות 12, מסתמן רוב דחוק בקרב שופטי העליון: 8 תומכים בפסילה מול 7 מתנגדים.

נשיאת העליון היוצאת אסתר חיות
נשיאת העליון היוצאת אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השופט נעם סולברג
השופט נעם סולברג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד דווח כי הנשיאה היוצאת אסתר חיות סבורה כי "חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ'החוקה בהתוות', ועל כן חייב היה להתקבל בהסכמה רחבה, ולא ברוב קואליציוני דחוק". לדעת חיות שותף גם השופט עופר גרוסקופף: "הדרישה להחיל על מי שעומד בראש הפירמידה היא בליבת הציווי - אין אדם שאינו כפוף לשלטונו של החוק". השופט נעם סולברג התנגד: "עמי בדעתי ניצבים רוב שופטיו ונשיאיו של בית משפט זה".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שר המשפטים יריב לוין הגיב: "בעוד שחיילינו נלחמים זה לצד זה בחזיתות השונות, אסור לקרוע את עם ישראל במחלוקות. אזרחי ישראל מצפים מבית המשפט העליון שלא לפרסם תוך כדי מלחמה פסק דין השנוי במחלוקת אפילו בין שופטיו. מתוך אותה ציפייה ואחריות לאומית, נבחרי העם בכנסת פועלים שהליכי החקיקה יתנהלו בימים אלו בהסכמה רחבה, תוך הימנעות מדיון בנושאים השנויים במחלוקת. ראוי שבית המשפט העליון ינהג באחריות דומה ולא ייצור קרע עמוק בעם, בעת בה כולנו משוועים לאחדות".

אמש, אחרי פרסום הטיוטה, נמסר מהרשות השופטת: "כתיבת פסק הדין טרם הושלמה. אנו רואים בחומרה רבה הדלפות בלתי מוסמכות ולא נתייחס לכך. פסק הדין יפורסם לאחר שתושלם כתיבתו".