ביהמ"ש על חקירת מותו של יובל קסטלמן: "הנתיחה הייתה קריטית"

בית הדין הצבאי בבית ליד קבע כי נתיחת גופתו של קסטלמן - שלגביה טענה המשטרה כי אין בה צורך, אך היא בוצעה למרות זאת - "הייתה קריטית למען ההוכחות". הוארך ב-8 ימים מעצר הבית של החייל החשוד בהמתה בקלות דעת של קסטלמן, אביעד פריג'ה

זמן צפייה: 01:17

ביום שאחרי הנחיית פרקליט המדינה עמית איסמן למחלקה לחקירות שוטרים לבדוק את התנהלות החוקרים בפרשת מותו של יובל קסטלמן, שנורה למוות על-פי החשד בידי החייל אביעד פריג'ה בזירת פיגוע בירושלים, קבע היום (שלישי) בית הדין הצבאי בבית ליד כי נתיחת גופתו - שלגביה טענה המשטרה כי אין בה צורך, אך היא בוצעה למרות זאת - "הייתה קריטית למען ההוכחות". בית המשפט האריך את מעצר הבית של פריג'ה עד 19 בדצמבר. בעקבות בדיקת מח"ש, הפגישה שהייתה אמורה להתקיים בין מפקד הימ"ר למשפחת קסטלמן נדחתה. הערב פורסם לראשונה בחדשות 13 כי גורמים בכירים במשרד המשפטים יצאו נגד החלטת פרקליט המדינה, עמית איסמן, לאחר שהנחה את מח"ש לבדוק את צוות החקירה: "החלטה פופוליסטית והזויה לחלוטין".

סנגוריו של אביעד פריג'ה, עו"ד שלומי ציפורי ועו"ד רן כהן רוכברגר, מסרו: "מרשנו לוחם מילואים, אזרח נורמטיבי, נעדר עבר פלילי כלשהו. מרשנו שיתף פעולה באופן מלא עם החקירה, השיב לכל השאלות ולא התנגד לשום פעולה. מרשנו עומד על גירסתו העקבית אותה מסר מיד לאחר הארוע, כי האמין בתום לב מוחלט שהמנוח הוא אחד המחבלים שעודו מהווה סכנה ומנסה להתרומם ולהימלט. אמונתו זו היתה סבירה בנסיבות העניין, כפי שקורה לא פעם בפעילות מבצעית, כשיש זיהוי שגוי. לצערנו, מרשנו נמצא תחת לינץ' ציבורי ותקשורתי, על בסיס סרטונים חלקיים שאינם משקפים את השתלשלות הדברים המלאה.

"בזירה פעלו מספר יורים נוספים, ויש בחומרי החקירה אינדיקציות משמעותיות לכך שהמנוח נפגע עוד לפני שהניף ידיו והשליך את נשקו. מדובר בטרגדיה קשה בה קיפד את חייו גיבור ישראל יובל קסטלמן ז"ל, אך תיקונה לא יבוא בטרגדיה נוספת וגרימת עוול כלפי אביעד פריג'ה, שחתר למגע מול מחבלים שירו באזרחים ללא הבחנה. מרשנו ימשיך לשתף פעולה עם חקירת מצ"ח, ויש לקוות שהיא תתנהל בצורה עניינית ובמנותק מרעשי הרקע בתקשורת".

כאמור, אתמול הנחה פרקליט המדינה עמית איסמן את המחלקה לחקירות שוטרים, לאחר התייעצות עם ראשת מח"ש, לפתוח בבדיקת התנהלות צוות החקירה. עוד נמסר כי "בד בבד, פרקליט המדינה עדכן אמש בדברים את ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה וביקש, נוכח האמור, שלא לקיים בדיקה מטעם המשטרה בנושא, עד לסיום בחינת הדברים על-ידי מח"ש". כמו כן, אמש פורסם לראשונה בחדשות 13 כי מסתמן שוועדת הבדיקה תתמקד בראש צוות החקירה שקבע שלא היו קליעים בגופה. משפחתו של יובל קסטלמן מסרה בעקבות הנחיית פרקליט המדינה: "מקווים לחקירה איכותית ולניקוי אורוות שישיב את האמון בשלטון החוק".

פיגוע ירושלים סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה, החשוד במותו של יובל קסטלמן ז"ל, בשחזור האירוע
סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה, החשוד במותו של יובל קסטלמן ז"ל, בשחזור האירוע | צילום: חדשות 13

עורכי הדין דניאל חקלאי ועמית שלף, המייצגים את משפחתו של יובל קסטלמן, מסרו אתמול: "אנו מברכים על החלטת פרקליט המדינה להורות על בדיקה ראשונית מטעם מח"ש, וקוראים לו למנות פרקליט בכיר בפרקליטות המדינה לצורך ליווי צמוד של בדיקה זו. עלינו להיזהר כמובן מקביעות נחרצות ובמיוחד להימנע מהתלהמות. יש להבין מהי גרסת קציני המשטרה שפעלו בפרשה זו בטרם נחרוץ דין. עם זאת, ברור שיש כאן סימני שאלה קשים. משפחתו של יובל אינה מבקשת להעלות איש על המוקד.  מבוקשה של המשפחה הוא לחקור את הדברים ולחשוף את האמת הן לגבי נסיבות מותו הנורא של יובל והן לגבי השתלשלות האירועים מאז המוות במסגרת החקירה".

שלשום בוצעה כאמור נתיחה בגופתו של יובל קסטלמן, ובדו"ח נקבע כי נמצא לפחות קליע אחד של נשק מסוג M16 וכמה רסיסי קליעים. הממצאים סתרו את טענת המשטרה שלפיה לא היה צורך בנתיחה, מאחר שלא נמצאו קליעים בגופה. בעקבות ההתפתחות הזו, המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי הנחה את ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב יגאל בן-שלום, לבחון את ממצאי הנתיחה ואת התנהלות החקירה. באותו יום נטמן יובל קסטלמן בשנית בבית העלמין בקריית טבעון. שקד, אחיו של יובל קסטלמן, אמר לחדשות 13: "זו לכל הפחות רשלנות של המשטרה, זה בלתי נתפס".