בג"ץ דחה את העתירה בעניין פרסום תמלילי ישיבות הקורונה

את העתירה הגישו התנועה לחופש המידע, כמה גופי תקשורת ועיתונאים נוספים, שדרשו לפרסם את תמלילי ישיבות הממשלה, ועדות השרים וישיבות הקבינט הנוגעים להתמודדות הממשלה עם המגפה, אך שופט העליון יצחק עמית קבע כי סודיות התמלילים שואבת את כוחה מחוק יסוד הממשלה. "לא נפל פגם בקביעת ההסדר הנוגע לסודיות ישיבות הממשלה"

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה. יוני 2020 | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בג"ץ דחה היום (רביעי) את העתירה שהגישו התנועה לחופש המידע, כמה גופי תקשורת ועיתונאים נוספים בעניין פרסום תמלילי ישיבות הממשלה, ועדות השרים וישיבות הקבינט הנוגעים להתמודדות הממשלה עם מגפת הקורונה. בתוך כך, שופט העליון יצחק עמית קבע כי "סודיותם של התמלילים" שואבת את כוחה מסעיף 31(ו) לחוק יסוד: הממשלה המסמיך את הממשלה לקבוע את "סדרי ישיבותיה ועבודתה, דרכי דיוניה ואופן קבלת החלטותיה".

משמע, בסמכות הממשלה לקבוע את סודיותם של התמלילים והפרוטוקלים מאותם הדיונים. לדבריו של עמית, "לא נפל פגם בקביעת ההסדר הנוגע לסודיות ישיבות הממשלה ובהחלטת המשיבים (משרד רה"מ, היועמ"ש, הממשלה ומזכיר הממשלה והממונה על חופש המידע במשרד ראש הממשלה) שלא למסור לעותרים את תמלילי ישיבות הממשלה שעסקו במשבר הקורונה, כך שדין העתירה והערעור להידחות".

שוטרים משטרה ציבור
שוטרים במחסום שגרתי בתקופת סגר הקורונה (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יצוין כי בחודש מרץ 2020, עם התפשטות מגפת הקורונה, הממשלה החלה לנקוט בשורת צעדים שנועדו להתמודד עם התפשטות הנגיף ולצמצם את נזקיו. סמוך לאחר התפרצות המגפה, פנו העותרים למזכיר הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט, וביקשו שיימסר להם תיעוד של תמלילי ישיבות הממשלה העוסקות במאבק בנגיף וגם את חומרי הרקע שהוכנו עבור הישיבות האלה.

בסופו של דבר, העותרים כן זכו לקבל לידיהם את חלק מהפרוטוקולים של אותן ישיבות וחלק מהמידע שהתבקש אף פורסם באתר ראש הממשלה. במקביל, נבחנת אפשרות למסור חומרי רקע נוספים שהוצגו לפני הממשלה בדיוניה, אך בחינה זו טרם הושלמה על ידי בית המשפט.

עם זאת, את תמלילי הדיונים, הממשלה "החליטה לשמור בסוד" ועל כן התמלילים הינם "מידע אשר אין לגלותו על פי כל דין". עוד נקבע כי טענות העותרים בעניין הסמכות להתיר עיון בתמלילי אותן הישיבות - אינן בסמכותו של בית המשפט המחוזי.