המדינה לבג"ץ: לא מתנגדים לתת זכויות פונדקאות לגברים להט"בים

בתגובה לעתירה של ארגונים גאים, שר הבריאות טען בפני שופטי העליון כי למרות עמדת משרדו, אין לו סיכוי להעביר חקיקה בנושא. העותרים: אפילו המדינה כבר רומזת לבג"ץ לגאול אותה מתיקון האפליה

הפגנות הלהט"ב בת"א נגד חוק הפונדקאות
הפגנות הלהט"ב בת"א נגד חוק הפונדקאות | צילום: חדשות 13

שר הבריאות ניצן הורוביץ השיב הערב (שלישי) לבג"ץ כי למשרדו "אין התנגדות להעניק זכויות פונדקאות לגברים להט"בים", זאת בתגובה לעתירה של ארגונים גאים בנושא לבג"ץ. כמו כן, הורוביץ טען כי אין לו שום סיכוי להעביר את החקיקה בכנסת, ובכך רמז כי על בג"ץ להתערב.

איתי ויואב פנקס ארד, שעתרו בבג"ץ הפונדקאות יחד עם העמותות "אבות גאים" ו-"תמוז", מסרו בתגובה: "אחרי כ-12 שנים, הגענו לשלב שאפילו המדינה כבר רומזת לבג"ץ לגאול אותה מתיקון האפליה בפונדקאות ולייצר את השוויון בעצמו. אנחנו ממתינים ומקווים שהנשיאה חיות וחבריה להרכב יוציאו את ההחלטה הזו במהרה בימים הקרובים, בהתאם להכרעה שלהם בתיק מלפני שנה וחצי. הגיע הזמן שלכולם יהיה ברור שמשפחה להט"בית וגם משפחה חד הורית של אם או אב - כולן משפחות."

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

מחקר: מחוסנים לקורונה לא רק נדבקים פחות, אלא גם מדביקים פחות

שיקלי נגד בנט: "מבורבר בניווט, עוד לא מאוחר לחשב מסלול מחדש"

חמש מערכות בחירות ו-1,830 חנינות: כהונת הנשיא ריבלין במספרים

מחאת קהילת הלהט''ב בתל אביב בתחילת השבוע (רויטרס)
מחאת קהילת הלהט''ב בתל אביב (רויטרס) | צילום: רויטרס

כזכור, בפברואר אשתקד, קבע בית המשפט העליון פה אחד שיש לאפשר לזוגות בני אותו המין ולגברים יחידים בעלי זיקה גנטית ליילוד גישה להסדר פונדקאות בישראל. בית המשפט נתן למדינה שנה לתקן את הסדר הפונדקאות הקבוע בחוק, ובמידה ולא יתוקן - הוא יבוטל.

בנימוקי בג"ץ נכתב כי הוראות הסדר הפונדקאות הנוכחיות, המונעות מגברים יחידים ומבני זוג מאותו מין את האפשרות לעשות שימוש בהסדר פונדקאות, "פוגעות פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלו, ואינן חוקתיות. פגיעתו של החוק בזכות להורות ובזכות לשוויון היא משמעותית ונזקה רב".

הפגנת הלהט''ב בתל אביב על חוק האימוץ
הפגנת הלהט''ב בתל אביב על חוק האימוץ | צילום: Facebook - צילום מסך

עו"ד חגי קלעי , בין העותרים לבג"ץ, אמר בתגובה: "הודעת המדינה מהיום מדברת בשני קולות. הראשון, של שר הבריאות, שהבהיר כי מקום שבו כבר נקבע בפסק דין שהחוק מפלה, ושאין התכנות פוליטית לתיקון המעוות, חובה על בית המשפט לתת סעד אפטיבי לעותרים. השני, של היועץ המשפטי לממשלה, שמבקש מבית המשפט לתת סעד דחוי ומושהה. מצטער לראות, כי גם מקום שבו הדרג הפוליטי מבקש לפעול בהתאם למצוות משפטנו החוקתי, הדרג המקצועי מציב לכך בלמים. אנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט יתן סעד מלא ואפקטיבי, שימגר את ההפליה החמורה והבוטה בחוק הסכמים לנשיאת עוברים".

מהאגודה למען הלהט"ב נמסר: "את האפליה בפונדקאות מוכרחים לסיים עכשיו, בין אם בבג״ץ או בכנסת ויפה שעה אחת קודם. אנחנו מצפות ומצפים שזו תיהיה יריית הפתיחה עבור זכויות להט״ב נוספות שהממשלה התחייבה לקדם".