בתום שלב העדויות: ועדת החקירה לאסון מירון שלחה הודעות אזהרה

משמעות המהלך היא "להעניק למי שעלול להיפגע מעבודת הוועדה או ממסקנותיה הזדמנות להשמיע את דברו". בין מקבלי ההודעות: רה"מ לשעבר נתניהו, השרים לשעבר אמיר אוחנה ויעקב אביטן, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ומפקד המחוז הצפון הפורש, ניצב שמעון לביא

נתניהו, אוחנה, שבתאי, אסון מירון
ועדת החקירה לאסון מירון שלחה מכתבי אזהרה לנתניהו אוחנה ושבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 / רויטרס / דוברות איחוד הצלה

שלב האזהרות: ועדת החקירה לאסון מירון שלחה היום (שלישי) הודעות אזהרה לחלק מהעדים, ביניהם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ח"כ אמיר אוחנה, לשעבר השר לביטחון הפנים, הרב יעקב אביטן, שהיה אז השר לשירותי דת, המפכ"ל יעקב שבתאי ושמעון לביא, מפקד מחוז צפון לשעבר.

בהודעות שנשלחו נכתב: "לאחר בחינת כלל המידע שהונח בפנינו, הגענו למסקנה כי ישנם גורמים שעלולים להיפגע מן החקירה או מתוצאותיה. על כן החלטנו לשלוח להם הודעות אזהרה". מכתבי האזהרה נשלחים כאשר הוועדה מוצאת שאדם מסויים אשם באסון היא מזהירה אותו על כך, ומעמידה לרשותו את חומר הראיות שנאסף בעניינו. כמו כן הוא רשאי להיעזר בעורך דין מטעמו וניתנת לו אפשרות לחקור עדים מטעמו.

בנימין נתניהו
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

אלה האישים שקיבלו את הודעות האזהרה:

1. בנימין נתניהו

2. אמיר אוחנה

3. יעקב שבתאי

4. שמעון לביא

5. תנ"צ (בדימוס) שלום אביטן - מפקד מרחב עמקים.

6. תנ"צ מוריס חן

7. סנ"צ אסף מנצור - מפקד תחנת נוף הגליל.

8. רפ"ק שמואל פיאמנטה - ראש ענף אבטחה ורישוי צפון.

9. רפ"ק אסף שייך - קצין מבצעים נוף הגליל

10. עמית סופר - ראש מועצה אזורית מרום הגליל.

11. עודד פלוס - מנכ"ל המשרד לשירותי דת לשעבר.

12. הרב יוסף שווינגר - מנכ״ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים

13. הרב שמואל רבינוביץ - יו"ר וועדת החמישה הממונה על המקומות הקדושים.

14. עאמר חלילה - מהנדס הבטיחות של הילולת הרשב"י.

15. ראובן גל - מנהל האבטחה הראשי של ההילולה.

16 .שמעון מלכה - מנהל אבטחה הילולת הרשב"י

17. מאיר קרליבך - מנהל בפועל של פעילות עמותת הכנסת אורחים

סעיף 15 לחוק ועדות חקירה קובע כי: "ראתה ועדת חקירה שפלוני עלול להיפגע מן החקירה או מתוצאותיה, יודיע לו יושב-ראש הועדה במה הוא עלול להיפגע ויעמיד לרשותו, בדרך שימצא לנכון, את חומר הראיות הנוגע לאותה פגיעה והנמצא בידי הוועדה או בידי מי שהוטל עליו לאסוף חומר", והוא נועד "להעניק למי שעלול להיפגע מעבודת הוועדה או ממסקנותיה הזדמנות להשמיע את דברו".

במכתב ביקשו השופטים להדגיש כי מדובר בשלב ביניים בלבד, "ואין במשלוח הודעת אזהרה לאדם מסוים כדי לקבוע האם ומה יהיו המסקנות וההמלצות הסופיות בעניינו". הוועדה, שהוקמה בראשות השופטת מרים נאור ז"ל, וכעת עומדת בראשה השופטת בדימוס דבורה ברלינר, כתבה כי "במהלך עבודת הוועדה נחשפו בפנינו כשלים מרובים והתנהלות שאינה מניחה את הדעת מצד גורמים שעסקו בנושא לאורך השנים".

הרב יעקב אביטן, השר לשירותי דת לשעבר
הרב יעקב אביטן, השר לשירותי דת לשעבר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מפכ''ל המשטרה יעקב (קובי) שבתאי
מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על מנת להכריע לאיזה מן הגורמים המעורבים באסון לשלוח הודעת אזהרה, ציינו השופטים כי הם "בחנו את הכשלים שנתגלו לכאורה בתפקודו, את מידת חומרתם ואת מרכזיותם. כן הבאנו בחשבון את התפקיד שמילא אותו גורם באסון ואת שאלת בכירותו".

הוועדה שלחה את המכתבים למספר גורמים, בהם נושאים בתפקידים ציבוריים בכירים כמו למשל המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, ובמכתם ציינו כי "ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות המצופות מהם, כל אחד לפי תפקידו ולפי העניין. זאת, על מנת שנורמות אלה יעמדו לנגד עיניו של כל הנושא בתפקיד ציבורי"

עוד נכתב בהחלטה כי מבחינת השופטים שליחת ההודעה לחלק מהגורמים המעורבים אין משמעותה כי אלו שלא נשלחה להם ההודעה לא נושאים באחריות. "נזכיר כי ביחס לאסון נפתחו חקירות פליליות במשטרת ישראל ובמחלקה לחקירות שוטרים, אשר הושהו בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה", נכתב.

האסון בהר מירון
האסון בהר מירון | צילום: צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה