האם שב"ס שלח סוהרות לספק את מאוויו המיניים של בכיר האסירים?

העובדות סיפרו שהוצבו באגף הביטחוני בכלא גלבוע במטרה שיוטרדו מינית ע"י המחבל - כדי להשיג "שקט תעשייתי". שב"ס: "האסיר נענש והקצין הושעה, ממתינים להכרעת הפרקליטות"

הסיפור הזה מתרחש מאחורי החומות של אחד מבתי הכלא השמורים ביותר בישראל, כלא גלבוע. גלבוע מאכלס את האסירים הביטחוניים המסוכנים ביותר, כמו עבדאללה ברגותי, מבכירי חמאס, שמרצה 67 מאסרי עולם לצד מאזן ואמג'ד עוואד, רוצחי משפחת פוגל שמרצים 130 שנות מאסר כל אחד. לכאן נשלח גם חוסיין ח'ליפה, שהורשע ברצח שלי דדון. דווקא מול האסירים האלה השתרשה מציאות מעוותת לחלוטין.

בגלבוע, כל אגף בכלא מחולק על פי השתייכות פוליטית: כמו חמאס, פתח או הג'יהאד האיסלאמי. באגף הביטחוני הסוהרים מתנהלים מול דובר האגף ואילו בגלבוע היה דובר אחד שהיה מעל כולם – מוחמד עטאללה, איש פתח שמרצה מאסר עולם, לאחר שהורשע ברצח צעירה שנחשדה בשיתוף פעולה עם ישראל.

"כשאני הגעתי לגלבוע עבדתי באגף הפלילי" סיפרה הסוהרת לשעבר י', שטוענת שהוטרדה ע"י עטאללה. "הוא 'קלט אותי', ופשוט התחיל להטריד אותי. הייתי מתעלמת או אומרת לא. עד שיום אחד הוא אמר לי אני רוצה שתעבדי אצלי באגף, ואני מבטיח לך שאת תעבדי אצלי. אם לא אני אעשה מרד", העידה.

"יום למחרת הייתי צריכה לקחת אותו ממקום למקום ופשוט הוא נגע לי בישבן" סיפרה י'. "קפאתי לשנייה, זזתי קצת, ואז עוד פעם הוא נגע לי בישבן. אז הבנתי שזה לא בטעות, זה במכוון. ממש נלחצתי, שתקתי ולקחתי אותו חזרה לאגף שלו וטרקתי את הדלת. יום למחרת הגעתי למשמרת ומפקד המשמרת אמר לי קצין המודיעין דרש אותך באגף חמש, של האסיר עטאללה".

נ', סוהרת אחרת, סיפרה אף היא על הטרדות חוזרות מכיוונו של עטאללה. "הוא התחיל לזרוק לי הערות מטרידות. הלכתי לקצין המודיעין ואמרתי לו שהוא מציק לי. אז הוא אמר לי 'אה, אל תתתייחסי, הוא כל הזמן מבקש שהסוהרת הגבוהה והיפה תבוא לעבוד שם'. אחרי זה הגיעו גם ההטרדות המיניות. פה הוא 'בטעות' מעביר לי את היד על הישבן, 'בטעות' מעביר את היד מתחת לחזה. שאלתי חיילת שהייתה איתי אם הוא נוגע בי או שאני מדמיינת והיא אמרה לי 'ברור, עטאללה סוטה'".

רמי עובדיה, לשעבר מפקד כלא וקצין מודיעין בשב"ס, העיד כי אימתו באוזניו את טענות הסוהרות. "בהתחלה לא האמנתי. ראיתי הכל בשנותיי בשב"ס, אבל להכניס אנשי סגל, ועוד סוהרות, לאגף מתוך ניצול ציני, לסרסר בהן כדי לקנות שקט, זה לא יכול להיות. אבל אנשים שאני מכיר במחוז הצפון, שהיו פקודים שלי, התחילו להתקשר אליי ולאמת את הסיפור. הכי חמור זה שכשהסיפור הזה נחשף, הסתבר שרוח המפקד הייתה ליצור אווירה שמטרתה להגחיך את הצוערות, להגיד שרמת המוסריות שלהן מאוד ירודה".

משב"ס נמסר בתגובה: "בנובמבר 2017 עם היוודע המקרה לגורמים במחוז הצפוני של שב״ס, נפתחה ביוזמת שב״ס חקירת משטרה נגד אסיר ביטחוני בבית סוהר גלבוע בנוגע להתנהגותו כלפי סוהרות. ממצאי החקירה הועברו לפרקליטות להחלטה.

ביוני 2018, לאור גילויים חדשים וממצאים נוספים, בין השאר של קצין בודק מטעם שב"ס, חודשה והורחבה לבקשת שב"ס חקירת המשטרה והועברה ליאח״ס, כשהיא כוללת בנוסף גם חקירת התלונה של התנהגות לא ראויה לכאורה של אנשי סגל בבית הסוהר גלבוע.

עם היוודע קבלת תוצאות ראשוניות של הבדיקה והחקירה, בהחלטה פיקודית, הוצאו שני קצינים מעורבים לחופשה כפויה (קצין אחד מושעה עד היום), כמו כן האסיר החשוד נענש. יצוין כי עד היום טרם התקבלה החלטה בפרקליטות, ואנו מקווים להכרעה מהירה וסיום הטיפול המשפטי במקרה. לאור תוצאות הליך זה, בהתאם לממצאים, יינקטו צעדים ככל שיידרש וללא פשרות, כולל בדיקת הליך הטיפול בסוהרות המתלוננות.

נדגיש כי מדיניות שב״ס היא כי הטיפול בסגל נעשה וייעשה באופן המקצועי, הערכי וההגון ביותר. לא תהיה העלמת עין ובוודאי לא נאפשר ניצול של אנשי סגל את מעמדם לפגיעה באחרים. מקרים כאלה, אם יתגלו, יטופלו במלוא החומרה.

כמו כן, מדיניות שב״ס מכתיבה טיפול מידי ובלתי מתפשר בהפרות משמעת של אסירים ובוודאי כשמדובר בהתנהגות פלילית. אירוע זה מחייב את שב"ס למיצוי החקירה והטיפול באלה שחרגו, יחד עם למידה יסודית של לקחי האירוע והפנמתם בשב"ס".