7 שנים לפרשת ישראל ביתנו: האם יו"ר המפלגה ליברמן לא ידע?

למרות גזר הדין שניתן השבוע לפאינה קירשנבאום, במסגרתו תישלח ל-10 שנות מאסר, נותרה עדיין השאלה כיצד שר החוץ דאז ליברמן לא זומן אפילו לתת עדות? "היא לא הייתה זזה בלי האישור של 'הבוס'"

זמן צפייה: 08:40

לפני שבע שנים, נפתחה ברעש גדול פרשת "ישראל ביתנו" - אחת מפרשות השחיתות הגדולות שנחקרו אי פעם במדינה. כיום, שבע שנים אחרי, עם שורה של עדי מדינה ושורה של הרשאות, בהן של הבכירה ביותר, סגנית השר פאינה קירשנבאום, אשת הסוד הנאמנה של הבוס הגדול ששתקה לאורך הדרך, נותרה שאלה לא פתורה: כיצד יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן לא זומן אפילו לתת עדות בפרשה?. "היא לא הייתה זזה בלי אישור שלו. בכל דבר ועניין היה צורך באישורים של ליברמן, שנקרא שם "הבוס", אמר דני איילון, לשעבר סגן שר החוץ מטעם ישראל ביתנו.

לפי גזר הדין שהקריא מוקדם יותר השבוע השופט ירון לוי, "קירשנבאום לקחה שוחד באופן שיטתי וערמומי במשך שש שנים. בישטה הזו נטלה הנאשמת נתח מכספי ציבור, בסך של כשני מיליון שקלים. כספי השוחד שימשו אותה, את בני משפחתה ואת המפלגה".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

גורמים בקואליציה: "המצב שברירי – ברור שנפסיד בהצבעות נוספות"

בנט בדיון בקריה: "החיסון פחות יעיל משמעותית מול זן הדלתא"

תוך מספר שעות: שמונה פצועים קשה בתאונות דרכים ברחבי הארץ

פאינה קירשנבאום ואביגדור ליברמן
פאינה קירשנבאום ואביגדור ליברמן | צילום: רפי קוץ

בין היתר, על פי כתב האישום, קירשנבאום נטלה לכיסה הפרטי כספים ששימשו אותה ואת בני משפחתה לטיסות לקנדה, ניו יורק ועוד. בנוסף, קירשנבאום ניהלה את הכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו בסך של 1.2 מיליארד ש"ח, אותם היא חילקה, כפי שקבע בית המשפט, לגופים שהיו מוכנים להחזיר בדרכים שונות חלק מהנתח. "פאינה הייתה מקורבת לבוס. אם היו צריכים להחליט על משהו, היו אומרים 'תלכו לפאינה'", סיפרה סופה לנדבר, לשעבר שרה מטעם ישראל ביתנו, בשיחה עם חדשות 13.

כאשר כתבת חדשות 13 שאלה את עו"ד גיורא אדרת המייצג את קירשנבאום, מדוע היא שומרת עד כה על שתיקה, ענה: "פאינה שתקה בנסיבות שהיו אחרי שחקרו אותה, ולפני שהיא נחקרה כבר הדליפו את זה לתקשורת,לכן התקבלה ההחלטה לשתוק". בהמשך, נשאל אדרת בנוגע להצבעה להפוך את קירשנבאום לעדת מדינה: "בשום שלב לא הציעו לה את זה", והוסיף: "אם הצעה כזו הייתה מועלית, היא הייתה נדחית על הסף על ידה". לבסוף, כנשאל אם מישהו מהמפלחגה ידע על מעשיה של קירשנבאום, ענה אדרת: "אני לא הולך להכניס עוד אנשים לקלחת".

כעת, בכוונה של בכירת ישראל ביתנו לשעבר להגיש ערעור לעליון על 10 שנות המאסר שקיבלה: "יהיה פה ערעור ואני בטוח שבסופו של יום התוצאה תהיה שונה לחלוטין. לא ייתכן לשלוח את פאינה קירשנבאום ל-10 שנים מאחורי סורג ובריח", טען עו"ד אדרת.

גיורא אדרת, עורך דינה של פאינה קירשנבאום
גיורא אדרת, עורך דינה של פאינה קירשנבאום | צילום: חדשות 13

עו"ד מאור אבן חן, סגן מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות, אמר בתגובה לגזר הדין: "מדובר באחת מחקירות השחיתות הגדולות שנוהלו אי פעם בלהב 433. נחקרו למעלה מ-400 אנשים וכ-100 חשודים. בסופו של דבר, הגשנו כתבי אישום נגד 19 נאשמים, כך שאני חושב שבהחלט התמקדנו בנאשמים העיקריים".