לצורך מינוי הרמטכ"ל: רובינשטיין מונה לוועדה למינוי בכירים

אחרי שלפיד החליט כי במקום מני מזוז - שמינויו לעמוד בראשות הוועדה למינוי בכירים נדחה על-ידי בג"ץ - ימונה באופן זמני השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, אישרה הממשלה טלפונית את המינוי

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין
השופט בדימוס אליקים רובינשטיין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הממשלה אישרה הערב (רביעי) את מינויו של השופט בדימוס אליקים רובינשטיין ליו"ר הוועדה הזמני למינוי בכירים. כזכור, לאחר שבג"ץ קבע כי השופט בדימוס מני מזוז לא ימונה ל-8 שנים בראשות הוועדה, ראש הממשלה יאיר לפיד החליט כי במקומו ימונה באופן זמני רובינשטיין, לאחר ששמו עלה בהתייעצות בין לפיד לבין היועמ"שית גלי בהרב-מיארה. רובינשטיין מסר בתגובה: "נעניתי לפנייה בתור איש מילואים של השירות הציבורי".

שר הביטחון בני גנץ מסר: "מברך על הסכמתו של שופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין לעמוד בראש הוועדה שתדון במינוי הרמטכ"ל. מדובר במשימה שיש לה חשיבות ביטחונית ולאומית ואני בטוח שכבוד השופט רובינשטיין יוביל את התהליך באופן הראוי".

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין
השופט בדימוס אליקים רובינשטיין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, הדיון בבג"ץ על מינויו של מזוז הועבר בשידור חי, זאת לאחר ששופטי בג"ץ קיבלו את בקשת חדשות 13 בנושא. הדיון התקיים בפני הרכב שופטים בראשותו של השופט נעם סולברג, שכלל את השופטת יעל וילנר והשופטת רות רונן.

בפסק הדין נכתב כי היות והממשלה הנוכחית הינה "ממשלה יוצאת" וישראל נמצאת בתקופת בחירות, אזי "מרחב פעולתה של ממשלה שכזו, ואופן הפעלת סמכויותיה – שונים משל ממשלה רגילה". השופטים הסבירו כי בסמכותה להחליט ולפעול רק לצורך שימור ויציבות המדינה, ואינה מורשית לבצע "פעולות בלתי חיוניות".

מני מזוז
מני מזוז | צילום: אביר סולטן, פלאש 90

מעבר לכך, השופטים כתבו כי ממשלת המעבר אינה נהנית מאמון העם, "והיא פועלת, הלכה למעשה, בגרעון דמוקרטי, ללא מנדט מהעם". עוד הוסיפו כי "קיים גם חשש מפני 'כלכלת בחירות', אולי אף 'מחטפים'; אם לצורך השגת יתרון פוליטי לא הוגן, שישרת את המפלגות החברות בממשלה היוצאת, אם במטרה לכבול את שיקול הדעת של הממשלה העתידית, זו שתקום לאחר הבחירות".

הדיון התקיים לאחר שבשבוע שעבר נערך בבג"ץ דיון נגד מינויו לשמונה שנים של השופט בדימוס מני מזוז לראשות הוועדה למינוי בכירים, אז הציע השופט סולברג למדינה לבטל את המינוי הקבוע של מזוז ולהפוך אותו למינוי אד הוק, שידון רק במינוי הרמטכ"ל הבא של צה"ל. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה דחתה את ההצעה - ובג"ץ הוציא צו על תנאי למדינה.