חיות: "יש המנסים ליצור רושם כי לב השופטים גס למצוקות אנוש"

נשיאת בית המשפט העליון התייחסה בכנס המשפט למתקפה על הרשות השופטת, וחיזקה את העובדים בה: "נבחרת מובחרת של אנשים". יו"ר לשכת עורכי הדין: "פגיעה בבתי המשפט היא פגיעה בדמוקרטיה"

זמן צפייה: 01:02

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, התייחסה היום (שלישי) למתקפה על מערכת המשפט. "בתקופה האחרונה, יש לצערי מי ששוקדים למנות מדי יום באופן שיטתי את פגמיה של הרשות השופטת ממניעים השמורים עמם", אמרה בוועידת המשפט המתקיימת היום. "יש אפילו מי שמרחיקים לכת ומנסים ליצור את הרושם כאילו שופטות ושופטי ישראל אינם אלא חבורה מנומנמת שליבה גס במצוקות אנוש".

"אין דבר הרחוק יותר מן המציאות ויש להניח כי אתם עורכי הדין האמונים על עבודת בתי המשפט ברחבי הארץ יודעים זאת ויודע זאת גם הציבור כולו", המשיכה. הואיל ואנו נתונים בעיצומה של תקופת בחירות, אני סבורה כי נכון יהיה שאגזור על עצמי איפוק בהקשר זה. תחת זאת בחרתי למנות בפניכם היום מקצת שבחיה של הרשות השופטת בישראל. זוהי נבחרת מובחרת של אנשים ואני כנשיאת בית המשפט העליון, גאה בהם ומתברכת בהם".

עוד בחדשות 13:

אוחנה על גורמי מערכת המשפט: "יש להם סמכויות, אך אין אחריות"

חיות: "נתניהו אמר שיש צורך בבית משפט חזק ועצמאי – מה השתנה?"

הקלטות נתניהו: קרא הגיע ללהב 433 להגיש תלונה על האזנת סתר

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: חדשות 13

שר המשפטים אמיר אוחנה, שנשא אף הוא דברים בוועידה, הגיב לדבריה של חיות ואמר: "הדרך להחליש את בית המשפט היא להימנע מהלשמיע ביקורת ולהימנע מהשאיפה לתקן את הדרוש תיקון, ויש הדרוש תיקון. הביקורת הנשמעת מפי נבחרי הציבור כלפי מערכת המשפט לא היא שהביאה לירידת אמון הציבור במערכת - הביקורת היא זו שמבטאת אותה", אוחנה הוסיף: "אל לנו להיבהל מתזמורת 'קץ הדמוקרטיה' כל אימת שמישהו מעיז להעלות על דל שפתו איזה רצון לשינוי. זה זכות גדולה לנהל ויכוח על אמת, אמת שלא מצויה רק סביב צד אחד".

פרקליט המדינה, שי ניצן, התייחס אף הוא לביקורת על מערכת המשפט ואמר: "בשנים האחרונות אני שומע לעיתים טענות כאילו הפרקליטות עוסקת באופן מוגזם בתיקי שחיתות שלטונית. טענה זו אינה מבוססת כלל וכלל, והיא נסמכת אך ורק על התהודה הציבורית לה זוכים תיקים אלה, שהם עיקר התיקים של הפרקליטות המסוקרים על ידי התקשורת", ניצן הוסיף: "למותר לציין, שאנו גאים בפועלנו בתחום המאבק בשחיתות, מאבק שמוביל לכתבי אישום, הרשעות וסילוקם של עובדי ציבור מושחתים מהזירה הציבורית. אך לצד המאבק בתחום זה ישנה פעילות משמעותית וענפה של פרקליטות המדינה על מחוזותיה ומחלקותיה השונות במגוון תחומים החיוניים לאיכות החיים של החברה בישראל".

אבי חימי, יו''ר לשכת עורכי הדין הנבחר
אבי חימי, יו''ר לשכת עורכי הדין הנבחר | צילום: חדשות 13

יו"ר לשכת עורכי הדין עורך הדין אבי חימי פנה לפוליטיקאים וביקש מהם לרסן המתקפות על מערכת המשפט "אנו עדים לאמירות קשות ביותר מצד בכירים במערכת הפוליטית המכוונות כלפי מערכת המשפט בכללותה ובית המשפט העליון בפרט. למרבה הצער ההשתלחויות הללו הפכו לחלק בלתי נפרד מדפי המסרים של נבחרי הציבור בישראל", אמר. "אינני אומר שמערכת המשפט חפה מביקורת, אך יש דרך להשמיע ביקורת עניינית. הלשכה תאבק ללא לאות נגד מתקפות חסרות אחריות, ארסיות והרסניות כלפי מערכת המשפט. הלשכה מחוייבת לשמור על הדמוקרטיה הישראלית, פניתי ליו"ר וועדת הבחירות המרכזית בהצעה כי עורכי הדין ירתמו וישמשו כמפקחים בקלפיות ויוזמתי זו התקבלה בחיוב. ביום הבחירות מאות עורכי דין יסייעו בשמירה על ההליך הדמוקרטי. פוליטיקאים, הניחו למערכת המשפט. פגיעה בה היא פגיעה בדמוקרטיה".

בתוך כך, הציג בוועידה מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, את מתווה "הרפורמה לביקורת בונה" המתגבשת בימים אלו במשרדו. עיקרי הרפורמה שהציע המבקר הם אימוץ ראייה רוחבית וגישת "מן הכלל אל הפרט" והתמקדות בביקורות בעלות אופי חברתי, תוך התאמת מודל הביקורת למודלים במשרדים מקבילים בעולם – בהם ארצות הברית ובריטניה.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת המשפט
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת המשפט | צילום: חדשות 13

לדברי המבקר, מטרת הרפורמה היא "מיצוב ביקורת המדינה כביקורת בונה, רלוונטית ואפקטיבית, הצופה פני עתיד, תוך התמקדות בהלימה ליעדים לאומיים, וראייה רוחבית כלל מדינתית המביאה לידי ביטוי את הערך המוסף של ביקורת המדינה. זאת לצד עיסוק בתחומי הליבה של הגוף המבוקר, התבוננות בעיני הציבור ומיקוד בסיכונים המהותיים המשפיעים על המבוקרים. הביקורת תבוצע במקצועיות, אובייקטיביות ויסודיות בדרך מכבדת ומכובדת".

"את החודשיים ממועד כניסתי לתפקיד הקדשתי ללמידה מעמיקה ולהכרות עם כלל הצוותים המקצועיים והמסורים במשרד המבקר", אמר אנגלמן בכנס. "כמו כן, בחנו את הנעשה בעולם בקרב משרדי מבקרי מדינה בארצות מובילות, כגון: ארצות הברית, בריטניה ועוד. יחד סקרנו את האתגרים השונים העומדים לפתחו של המבקר ובימים אלו אנו מגבשים את מתווה 'הרפורמה לביקורת בונה' הנשענת על דרכי הפעולה המתקדמות שננקטו בשנים האחרונות במשרד המבקר וכן על מודלים מעודכנים של ביקורת בינלאומית לצד חיזוק הפן החברתי ושילוב כלי ביקורת חדשניים".