נשיאת העליון חיות: "השיח הציבורי מידרדר למקומות מסוכנים ביותר"

בכנס לשכת עורכי הדין באילת התייחסה חיות למתקפה על בתי המשפט, ואמרה כי "גם כאשר מושמעת ביקורת, ניתן לצפות כי השיח יהיה ממלכתי ומכבד". לדבריה, "מדובר על חלומות להרוס מן היסוד את הקיים ולהחליפו במערכת מוחלשת שתהא עושת דברם של גורמים פוליטיים". יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי: "יש רוחות רעות נגד מערכת המשפט, לעולם לא נראה שום D9 שועט לעבר ביהמ"ש העליון"

נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות

באילת מתקיים היום (שני) כנס לשכת עורכי הדין, שבו לוקחת חלק גם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. "גם כאשר מושמעת ביקורת, ניתן לצפות כי השיח יהיה ממלכתי ומכבד", היא אמרה. "אפשר לדבר על טעויות של בית המשפט, ועל הצורך בהגשת ערעור או בקשה לדיון נוסף. אפשר לדבר על כך שהמצב המשפטי בסוגיה כזו או אחרת מצריך שינוי או תיקון בחקיקה. לצערי, השיח הציבורי היום וההצעות השונות הנשמעות חדשות לבקרים, מידרדרים למקומות שלא הכרנו, ואני מרשה לעצמי לומר כי מדובר במקומות מסוכנים ביותר".

חיות הוסיפה: "בעת הנוכחית הגישה הממלכתית, הדיאלוג ולקיחת האחריות פינו את מקומם לשיח לעומתי שהולך ומקצין, שנבנה בתוך תיבת תהודה של הצהרות בלתי-מבוססות, ספקולציות ואינפורמציה ונתונים מגמתיים. אותו שיח אף הבשיל בתקופה האחרונה לכדי השתלחויות ברשות השופטת ובשופטיה, ולקריאות בוטות לפגוע בהם ולהחלישם באמצעים יצירתיים כאלו ואחרים".

לדברי נשיאת העליון, "מדובר על חלומות להרוס מן היסוד את הקיים ולהחליפו במערכת מוחלשת שתהא עושת דברם של גורמים פוליטיים. כך למשל, מדובר על פוליטיזציה של תהליך בחירת השופטים על חשבון שיקולים ענייניים של יכולת מקצועית ומזג שיפוטי; ואני שואלת: לאן כל זה מוביל? למדינה שיהיו בה בתי משפט 'מטעם'?לרשות שופטת שלא תוכל ולא תרצה לעמוד באופן עצמאי ובלתי-תלוי אל מול הרשויות האחרות ולהגן על הפרט מפני השלטון?".

"ולא – בניגוד לתמונה שאוהבים גורמים כאלה ואחרים להציג, השופטים אינם ממנים את עצמם ואינם ממנים את חבריהם", המשיכה חיות. "מי שממנה את השופטים היא ועדה המונה תשעה חברים ובה נציגים של כל שלוש הרשויות ולצדם נציגים של לשכת עורכי הדין. מדובר בתהליך שגם אם אינו מושלם, הוא יסודי, מקיף, ומבוסס על שיקולים מקצועיים וענייניים".

20211214123211 Noam7223
ח''כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בדבריה רמזה חיות לסערה שחולל חבר הכנסת יצחק פינדרוס מיהדות התורה ואמירותיו שלפיהן יש "לפוצץ את בית המשפט העליון". יצוין כי בריאיון לחדשות 13 הח"כ הבהיר כי הוא אינו מתנצל אך הוסיף שהוא "נגד אלימות מכל סוג שהוא". לדברי פינדרוס, דבריו הוצאו מהקשרם: "על מה יש להתנצל? אני ממש לא מתנצל, לא ידעתי שיש בממשלה כל כך הרבה אנשים לא חכמים, וקצת מטומטמים. כשאתה בדיון מול תלמידים, ודן דיון על איפה מדינת ישראל אחרי 75 שנה, מה התקדמנו מה הלכנו אחורה, ומציג לך ח"כ שהשאיפה שלו זה להחליף את שופטי בית המשפט העליון - אז אתה אומר 'אני מבחינתי - המוסד לא אמור להיות'".

יו''ר לשכת עורכי הדין אבי חימי
יו''ר לשכת עורכי הדין אבי חימי

הפרקליטה הצבאית הראשית, יפעת תומר-ירושלמי, הסבירה בנאומה בכנס הלשכה מדוע צה"ל לא פותח בחקירה על מותה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה. "בנסיבות העניין", אמרה הפצ"רית, "הדרך הטובה ביותר לברר כיצד מצאה העיתונאית את מותה, היא בדיקת הקליע שנמצא בגופה, בבדיקה בליסטית מקצועית. הקליע מוחזק בידי הרשות הפלסטינית, אשר לא הסכימה להעבירו לבדיקה בליסטית כאמור, אף כאשר הוצע לה כי הבדיקה תיערך גם בנוכחות נציגים מטעמה. בהיעדר האפשרות לבחון את הקליע, נותר בעת הזו הספק".

יפעת תומר ירושלמי
יפעת תומר ירושלמי - הפרקליטה הצבאית הראשית | צילום: דובר צה''ל

יו"ר לשכת עורכי הדין, אבי חימי, אמר בכנס: "ישנן רוחות רעות נגד מערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט. הם מבקשים להרוס את העומד בראש המערכת, המגדלור, בית המשפט העליון. הן מדירות שינה מעיניי ומחייבות אותנו להתעורר. חובתנו להגן עליו ועל השופטים. לעולם לא נראה שום D9 שועט לעבר בית המשפט העליון; אבל למי שחולמים - או יש לומר הוזים להתניע מהלך שכזה - אני אומר בקול ברור: לפני שתגיעו לבניין בית המשפט, תצטרכו לעבור אותנו שומרי הסף. אותי תפגשו בראשם".

‏שר המשפטים גדעון סער אמר גם הוא בכנס: "יש מה לתקן, אך אסור להרוס. בין נטורי קרתא של מערכת המשפט מצד אחד לבין אלה החפצים בהריסה עם D9 או בשינוי טוטאלי של השיטה הקיימת יש דרך ביניים. פוליטיזציה מוחלטת של מערכת המשפט לא תתן לנו מערכת טובה יותר".

גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער | צילום: רויטרס

פרקליט המדינה, עמית איסמן אמר בכנס הלשכה: "אפשר כמובן להאשים תיק כזה או אחר בירידה באמון הציבור או בהתנהלות המערכת במקרה כזה או אחר. אך לטעמי הדברים מורכבים יותר. מהצד האחד תקלות של המערכת אשר גוררות, ביקורת מוצדקת ועניינית, ומהצד השני ביקורת מגמתית ולא עניינית על המערכת והחלטותיה. כאשר קורות תקלות, והן קורות, עלינו לדעת להודות בכך שארעה תקלה, לקבל עליה אחריות, לבחון מה גרם לאותה התקלה, לראות כיצד מונעים תקלות דומות בעתיד ולתת ככל הניתן דין וחשבון לציבור על הדברים".