ארדן הגיע לנחם את משפחת טקה: "מקווה שזה יהיה המקרה האחרון"

השר לביטחון הפנים הודה למשפחתו של סלמון טקה על הקריאה למפגינים שלא לנהוג באלימות. יו"ר העבודה עמיר פרץ התעמת עם אחד הנוכחים במקום, שטען: "זה ספין פוליטי, האחריות היא גם שלך"

זמן צפייה: 00:58

הירי בסלמון טקה: השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הגיע היום (חמישי) לנחם את משפחתו של סלמון טקה, שנורה למוות על ידי שוטר שאינו בתפקיד, ואמר: "מה שקרה עם סלמון הוא עצוב וטרגי, ואני מקווה שזה יהיה המקרה האחרון. בשם ממשלת ישראל ובשמי, אני רוצה להביע תנחומים על הכאב שלכם - מיליוני אזרחים במדינה כואבים אתכם. הכאב שלכם ושל סלמון זה הכאב של כולנו - משפחה אחת ועם אחד. כמו כן, ארדן הודה למשפחה על הקריאה למפגינים שלא לנהוג באלימות.

בנוסף, יו"ר העבודה עמיר פרץ הגיע למקום גם הוא ואמר: "כל הקריאות חסרות הסבלנות, ההאשמות והניסיונות לדה לגיטימציה למחאה הזאת - את מי זה מעניין? רוצים למנוע מבני העדה האתיופית את האפשרות להביע את מחאתם, אנחנו נהיה לצדכם בכל רגע". במהלך הדברים, אחד הנוכחים התעמת עם פרץ וטען כי "מדובר בספין פוליטי - האחריות מוטלת גם עליך, גם אתה ישבת בממשלה בזמן שדברים כאלה התרחשו". פרץ השיב כי הוא "מזדהה עם הכאב, אין לי שום בעיה עם האמירות האלה".

לכתבות נוספות בנושא: 

ארדן: "זו לא הייתה מחאה – אלא גל אלימות"

תיעוד מהמחאות: מפגינים השליכו בקבוקי תבערה לעבר תחנת משטרה

סקר: ירידה של 40% בתמיכת הציבור במחאת יוצאי אתיופיה

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בניחום אבלים, עם אביו של סלמון טקה
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בניחום אבלים, עם אביו של סלמון טקה | צילום: חדשות 13

"אני קורא מייד להקמת ועדת חקירה ממלכתית עם מנדט רחב מעבר לנושא האלימות המשטרתית, שתבדוק את יחס הרשויות כלפי הישראלים יוצאי אתיופיה בכל התחומים", אמר פרץ. "זו העת למנהיגות לאומית חברתית. המרקם החברתי שלנו קורס וזה הזמן לקחת אחריות. המפגינים הם אחים הסובלים מתחושת אפליה וקיפוח במדינת ישראל. וזה מצב בלתי נסבל אותו נשנה".

אמש סיפר ארדן בריאיון לחדשות 13 כי הוא מאמין שמאבק הקהילה האתיופית מוצדק. "משעות הבוקר אני נמצא בהידברות עם מנהיגי הקהילה האתיופית, עוד לא הגענו למסקנות. הרעיון היה למצוא עוד צעדים שכל יכולים לתרום להרגעת הרוחות. רצינו למנוע תמונות כמו אלו מיום שלישי, כי זו לא הייתה מחאה - זה היה פשוט גל של ונדליזם ואלימות. ואני בטוח שגם הם מבינים שזה פוגע גם בהם וגם במאבק המוצדק".

השר המשיך והתייחס להיקף ההפגנות שהתקיימו ביום שלישי במספר גדול של מוקדים ברחבי הארץ וגרמו לפקקי ענק בכבישים רבים. "המחאה הזו שונה מכל מה שהכרנו בעבר. אי אפשר להבין מה ההיקף שלה ואיפה היא תתמקד. היא התבססה על קריאות ברשתות חברתיות ואפילו על הסתה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190704-1254' autoplay='0' credit='' desc='עמיר פרץ בניחום האבלים של סלמון טקה' kid='1_dgdgq0xh' duration='99'']

עמיר פרץ מנחם את אמו של סלמון טקה

ארדן התייחס גם לשוטר היורה, ששוהה במעצר בבית במלון – לאחר שקיבל איומים על חייו. "ודאי שהפעילות של השוטר מעוררת שאלות קשות. בסיטואציה כזאת שוטר לא אמור להגיע למצב שהוא שולף נשק, ובטח שלא למצב שהוא יורה. אבל השאלה אם זה פלילי או לא היא שאלה לפרקליטות".

"גם לי יש ביקורת על המשטרה וגם ביקורת עצמית. יש עדיין מה לתקן למרות שנעשו דברים רבים כדי לתקן", ציין ארדן. "הרעיון היה למצוא עוד צעדים שיכולים לתרום להרגעת הרוחות. למשל עלה הנושא של חוסר האמון של הציבור בחקירות מח"ש, ואיך אנחנו יכולים כממשלה להגביר את האמון בטיפול של מח"ש בתלונות ועוד צעדים".

מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב
מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב | צילום: חדשות 13

"כדי להצליח ולפנות מפגינים כל כך אלימים המשטרה צריכה להשתמש באמצעים קשים והמפקדים בשטח החליטו לנסות לצמצם נפגעים ולא להפעיל כוח שיביא לפגיעות בנפש. הפקקים הם סבל גדול מאוד אבל כך מנענו הסלמה שהייתה נראית אחרת לחלוטין", הוסיף השר, וציין כי ציפה לפינוי מהיר יותר של המפגינים מהכבישים העמוסים.

כאמור, אמש הודיעו מארגני המחאה כי נעתרו לבקשת הוריו של סלמון טקה, והחליטו להשעות את קיום ההפגנות עד תום השבעה. החלטה זו הגיע בתום יום שקט יחסית, כאשר מאות בודדות של מפגינים התכנסו במוקדים ברחבי הארץ, והמחאות התקיימו בעוצמה פחותה בהרבה מהמחאה האלימה שאירעה ביום שלישי.