בעקבות 7 באוקטובר: יוקם גוף ממשלתי לטיפול בנפגעי עבירה

הממשלה אישרה הצעה להקמת נציבות שתפעל למימוש זכויותיהם של הנפגעים, בין השאר בפן המשפטי והתעסוקתי. בנוסף, הגוף החדש יפעל לחזק את הקשר בין גורמי הממשלה - במטרה לתת לנפגעים את המענה הנדרש. מנכ"ל משרד המשפטים: "זהו צו השעה, השלכות המתקפה הרצחנית של חמאס חידדו את הצורך בהקמתה במיוחד בעת הזו"

פוסט טראומה, אילוסטרציה
פוסט טראומה, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

הממשלה אישרה היום (ראשון) הקמת נציבות לנפגעי עבירה, שתפעל למימוש זכויותיהם של נפגעים, לרבות בהיבטים המשפטי והתעסוקתי. בין השאר, יינתן מענה ייחודי לנפגעי עבירה כתוצאה ממתקפת 7 באוקטובר והמלחמה בעזה.

נפגע עבירה הוא מי שנפגע ישירות ממעשה עבירה, כמו מעשה אלימות, תקיפה מינית, גניבה ועוד. הנציבות, שאת הקמתה יזם שר המשפטים יריב לוין, תפעל לחיזוק הקשר בין גורמי הממשלה במטרה לתת את המענה הנדרש והמיטבי לנפגעי עבירה.

הקמת נציבות החדשה אושרה בעקבות העלייה בצרכיהם של נפגעי עבירה כתוצאה מהמלחמה, וכן ברקע המלצותיה של הוועדה לבחינת הטיפול בנפגעי עבירות מין בהליך הפלילי (ועדת ברלינר). ממסקנות הוועדה עלה כי במדינות רבות בעולם קיימות נציבויות נפגעי עבירה, המתכללות את הטיפול בנפגעים, מסייעות בקביעת מדיניות לתמיכה בהם, מסייעות בשיפור העברת המידע הנמסר לנפגעים ובהגברת המודעות לזכויותיהם.

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: רויטרס

השר לוין בירך על אישור ההחלטה: "מדובר במהלך פורץ דרך, שמבטא את המחויבות של המדינה כלפי נפגעי העבירה, ומכיר בכך שיש להקים גוף ייעודי לטיפול בהם. הקמת הנציבות כגוף שיתכלל את תחום נפגעי העבירה, ויהיה אחראי ליישומו של חוק זכויות נפגעי העבירה, תקדם באופן משמעותי את הטיפול בנפגעי עבירה ותסייע להם ולגופי האכיפה בתחום זה".

מנכ"ל משרד המשפטים איתמר דוננפלד אמר: "הקמת הנציבות היא צו השעה. השלכות מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס חידדו את הצורך בהקמתה במיוחד בעת הזו, ועשויה לקדם במידה ניכרת את התחום, להעלות את המודעות לזכויות הנפגעים, ולסייע לכלל הגופים המלווים נפגעי עבירה בזיהוי הצרכים ובשיפור השירותים הניתנים להם".