אחרי הכרעת המחוזי: מח"ש לא תערער על זיכוי השוטר שהרג את איאד אל-חלאק

פרסום ראשון: המחלקה לחקירות שוטרים לא תערער על החלטת בית המשפט המחוזי לזכות את לוחם משמר הגבול שירה למוות בצעיר בעל הצרכים המיוחדים שזוהה בטעות כמחבל, לפני כשלוש שנים בעיר העתיקה. מהצוות המשפטי של משפחת אל חלאק נמסר: "הכרעת דין זו מאותתת לכל אנשי הביטחון שאין מעשה הרג בלתי חוקי שיישאו עליו באחריות"

איאד אל-חלאק והלוחם שירה בו

לפני כחודשיים זיכה בית המשפט המחוזי בירושלים את לוחם משמר הגבול שירה למוות באיאד אל-חלאק, צעיר עם צרכים מיוחדים שזוהה בטעות כמחבל, לפני כשלוש שנים בעיר העתיקה בירושלים, ולחדשות 13 נודע היום (שני) כי המחלקה לחקירות שוטרים לא תערער על ההחלטה.

מהצוות המשפטי של הוריו של אל-חלאק נמסר: "החלטת הפרקליטות ממשיכה לשמן את גלגלי המכונה המשפטית שמעניקה באופן שיטתי פטור גורף מעונש למעשי הרג של פלסטינים בידי שוטרים. הכרעת הדין, שמסתמכת כל כולה על 'תחושת סכנה' סובייקטיבית של הנאשם ועל טעות השוטרים בהבנת הסיטואציה, מזכה את השוטר היורה מאחריות פלילית משום שבית המשפט קבע שנהג בסבירות בנסיבות אלה".

עוד נמסר: "הכרעת דין זו מאותתת לכל אנשי הביטחון שאין מעשה הרג בלתי חוקי שיישאו עליו באחריות, והיא משמשת מדריך לטיהור בדיעבד של מעשיהם. ידע כעת כל שוטר שהרג פלסטיני שכל שעליו לעשות כדי להצדיק את מעשיו הנפשעים הוא לומר לבית המשפט שהוא חש סכנה, וכי תודרך על התראות למעשי טרור. בית המשפט המחוזי הכשיר בזיכויו את המשך מדיניות ההוצאה להורג של פלסטינים בידי שוטרים – וההחלטה של מח״ש שלא לערער נותנת לכך יד".

עורכי הדין אפרת נחמני-בר, שרון זגגי-פנחס ואלון פורת שייצגו את הלוחם מסרו: "ההחלטה שלא לערער היא ההחלטה הנכונה והמתחייבת מבחינה משפטית, עובדתית ומוסרית. חד משמעית נקבע, כי הלוחם היה משוכנע שלפניו מחבל חמוש (בשל זיהוי שגוי שלא הוא ביצע), ופעל מתחושת סכנה אמיתית שחש. הלוחם פעל בתום לב ועל פי ההוראות המקובלות. אין ספק שמדובר בטרגדיה אנושית ואנו משתתפים בצער משפחתו של המנוח".

שוטר מג''ב המואשם בהמתה בקלות דעת של איאד אל-חלאק
שוטר מג''ב המואשם בהמתה בקלות דעת של איאד אל-חלאק

כזכור, בית המשפט קיבל את הטענה שהלוחם, א', פעל מתוך הגנה עצמית, ולאחר הקראת החלטת בית המשפט זעקה אמו של אל-חלאק: "אין צדק. זו בושה. הבן שלי מתחת לאדמה". המפכ"ל קובי שבתאי אמר אחרי הזיכוי: "מדובר באירוע שבו אדם קיפח את חייו ולכן מדובר באירוע מצער. יחד עם זאת, אמרתי מהרגע הראשון כי אנחנו המפקדים שלחנו את השוטר למשימה, ולנו האחריות לעמוד לצידו. אני סבור כי בית המשפט עשה צדק בהחלטתו. נמשיך ונעמוד לצידם של שוטרי משטרת ישראל".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר על הזיכוי: "אני מברך על הזיכוי של לוחם משמר הגבול שהואשם בירי בעיר העתיקה בירושלים. הלוחמים הגיבורים שלנו שיוצאים להגן בגופם עלינו ועל מדינת ישראל כולה, יקבלו ממני וממשלת ישראל חיבוק וגיבוי מלא".

אמו של איאד אל-חלאק
אמו של איאד אל-חלאק | צילום: רויטרס
אביו של איאד אל-חלאק
אביו של איאד אל-חלאק | צילום: רויטרס

בריאיון שפורסם אמש במהדורה המרכזית של חדשות 13 סיפר השוטר על הרגעים הדרמטיים שהשפיעו על חייו: "שמעתי בקשר שיש מחבל, הוא עשה תנועה חדה לעברי - ויריתי". עוד הוסיף א':"באותו רגע בשטח זה היה מחבל. חתרתי למגע, ורציתי להציל את אותה אישה שהייתה שם וצרחה, זה מה שלימדו אותי. אני עדיין למרות הכל גאה לשים את המדים האלה, גאה להמשיך ולהיות לוחם ולשרת את המדינה. החלום היחיד שלי זה שהחיוך יחזור לי לפנים".

איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה
איאד אל-חלאק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה | צילום: חדשות 13

באוקטובר 2020 הודיעה מח"ש כי השוטר יועמד לדין בעבירה של המתה בקלות דעת. עם זאת, התיק נגד מפקדו נסגר לאחר שלא גובשה עבירה פלילית בהתנהלותו. במסגרת פעולות החקירה שביצעו חוקרי מח"ש בסמוך לאחר האירוע, תושאלו עדים ונתפסו מצלמות האבטחה הרלוונטיות לכל מרחב התרחשות האירוע, לרבות המצלמות המוצבות ברחוב שבו אירע המרדף אחר אל-חלאק.

הירי בוצע בשעות הבוקר המוקדמות של 30 במאי 2020, אז עשה איאד אל-חלאק את דרכו למקום עבודתו בעיר העתיקה, כשהוא עוטה על פניו מסכה כירורגית וכפפות חד-פעמיות. שני שוטרים ששהו באותה העת בעמדה בשער השבטים הבחינו בו כשעמד בסמוך לפתח עמדת מג"ב בשער האריות. השוטרים עקבו אחר איאד והתחילו לצעוד לכיוונו, ולדבריהם הוא התנהג באופן חשוד. בשל כך, הכריז אחד השוטרים ברשת הקשר על הימצאותו של מחבל בזירה, והשוטרים החלו במרדף אחר איאד תוך שהם קוראים לעברו בעברית ובערבית לעצור ולהזדהות.

השוטר שהואשם ומפקדו הצטרפו למרדף, ובמהלכו קרא המפקד אל איאד בעברית "עצור", "עצור או שאני יורה". איאד לא עצר והמשיך במנוסתו. בתגובה, תוך כדי המרדף, המפקד ירה שני כדורים מאקדחו לעבר רגליו, אשר לא פגעו בו. איאד המשיך במנוסתו. מספר שניות אחר כך, פנה איאד למתחם המתואר לעיל, שבו היו באותה עת שלושה אנשים מלבד המנוח: עובד המקום, עובד ווקף ואישה נוספת שהכירה את איאד. השוטר שירה ומפקדו נכנסו אף הם למתחם, או אז הבחין החשוד באיאד בפינת המתחם, וביצע לעברו ירי  וזאת למרות שמפקדו צעק לעברו "חדל" עובר לירי הראשון. כתוצאה מהירי הראשון נפגע איאד בחלק התחתון של בטנו ונפל ארצה. מיד לאחר הירי הראשון המפקד צעק בשנית "חדל".