כבל בחקירתו: קיבלתי הצעה מישראל היום - כדי שאוותר על החוק

מתמלולי חקירת חבר הכנסת לשעבר שפורסמו בחדשות 13 עלה כי טען שאנשי שלדון אדלסון הפעילו עליו לחץ כדי שייסוג מהחוק שיזם נגד העיתון: "הציעו לי שיהפכו אותי למלך העולם. ניסו בכל הכוח"

זמן צפייה: 03:39

חבר הכנסת לשעבר איתן כבל נחקר בתיק 2000, תיק שיחות מוזס-נתניהו, על קידום חוק ישראל היום תמורת סיקור חיובי בידיעות אחרונות. התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות. הערב (חמישי) נחשפו בחדשות 13 חלקים מחקירתו של כבל, שמתייחסים להצעת שוחד לכאורה שקיבל מישראל היום - ביטול החוק תמורת סיקור חיובי.

בתמלולים מהחקירה נחשף כי כבל אמר לחוקריו כי "שלדון אדלסון היה מוכן לתת לי עולם ומלואו. ניסו לפתות אותי. הם נפגשו איתי, החבר'ה של שלדון, בעלי ישראל היום, המנכ"ל של העיתון, ברח לי השם שלו. הציעו לי שאני אבוא ויכתבו עליי ויהפכו אותי למלך העולם. הם ניסו בכל הכוח, הפעילו עליי לחץ. קמפיין מטורף נגדי בעיתון. עשיתי להם תרגיל יפה. הם כתבו את מספר הטלפון שלי בכותרת ואמרו להתקשר אליי ללשכה. עשיתי עקוב אחריי ללשכת ראש הממשלה".

כבל סיפר לחוקרים על ניסיון לכאורה של מקורבי שלדון אדלסון לגרום לו לחזור בו מהצעת החוק שאישורה היה מביא לצמצום דרמטי של תפוצת העיתון שבבעלות המיליארדר היהודי-אמריקני. בתמורה לכך לגרסת כבל, הוא לא יקבל תמורה חומרית, אלא סיקור חיובי.

שלדון אדלסון במסיבת עיתונאים במקאו
שלדון אדלסון במסיבת עיתונאים במקאו | צילום: רויטרס

כבל סיפר: "קיבלתי טלפון מיד ימינו של שלדון, הוא היה כתב בערוץ אחת, דן רביב. נפגשתי איתו ברביבה וסיליה בתל אביב. והוא אמר לי אני חייבת להיפגש איתך דחוף, הוא אמר לי 'תשמע, שלדון הוא אחלה בן אדם, אוהב ישראל', והוא סיפר לי איזו אישה מדימה יש לו. הוא אמר לי 'אני אארגן לך פגישה כששלדון יבוא לארץ, נארגן ארוחת ערב אתה ואשתך'". בשלב זה החוקר שאל אותו אם הוא מדבר על משהו אינטימי, וכבל השיב "כן, רק שהוא שכח שאני תימני מראש העין וזה לא בדיוק עושה לי זקפה, סליחה על הביטוי הלא פרלמנטרי".

החוקר שואל את כבל מה הוא הבין שהוא מציע, וכבל משיב: "שהוא רוצה לחבר אותי עם שלדון, הוא רצה לשים לי את הפתיון. אמרתי לו, דן, אני לא יכול. אני אעמוד במצב שהוא לא נעים".

בשלב זה החוקרים שמנסים להבין מכבל מה בדיוק היה באותה פגישה בינו לבין יד ימינו של אדלסון, מקבלים תחושה שכבל חוזר מעט מדבריו. החוקר מעמת אותו עם אמירותיו ואומר לו: "הבטיחו לך עולם ומלואו ולהיות מלך העולם. אתה עכשיו מנסה להקטין". כבל הכחיש, ואמר "אני לא מנסה להקטין. לא חוזר בי. אמרו לי אתה תהיה במקום אחר מבחינת הסיקור". החוקר ציין בפניו שמדובר בדברים חמורים ביותר, וכבל משיב: "אני לא ראיתי שהוא בא ומנסה לשחד אותי".

החוקר לא מתרצה ומעמת שוב את כבל עם אמירותיו: "בא בן אדם ואומר לך תרד מהחוק, תהיה מלך העולם, אסדר לך עם שלדון, אתה תהיה במקום אחר". כבל משיב: "לא ראיתי את זה ככה, הרגשתי לא נעים. אמרו לי ההתייחסות אליך תהיה התייחסות טובה, אחרת, כמו שביבי מקבל. יושב מולי בן אדם ואומר לי תשמע אתה יודע שאם תרד מהחוק אתה יכול להיות במקום אחר לגמרי".

איתן כבל
איתן כבל | צילום: עמוד הפייסבוק של איתן כבל

כבל מספר שוב לחוקרים על השיחה שלו עם מקורבו של אדלסון: "רביב אמר לי בוא ניפגש עם שלדון, 'שלדון הוא תותח, הוא איש חזק, יש לו כוחות מאוד גדולים', עניתי לו שאני לא רוצה להיפגש עם שלדון, אני מאמין בחוק באמונה שלמה. רביב אמר לי 'אם תרד מהחוק, תיפגש עם שלדון, אתה יודע שבסוף רק טוב יצא לך מזה, שלדון יש לו יכולות מאוד גדולות בהרבה מאוד דברים'. כשמסתכלים על ביבי שיש לו רק טוב מהעובדה שהוא קרוב לשלדון, אז זה עולם ומלואו. לא הציעו לי דברים חומריים. נתנו לי הרגשה שמצבי יכול להשתפר".

החוקרים המומים מדבריו. הם מבינים שכבל מתאר בפניהם לא פחות מהצעת שוחד לכאורה, ומנסים להבהיר מולו את הדברים: "פונה אליך נציג של אדלסון, מציע לך טובת הנאה, שמבחינתך, כנבחר ציבור בעל שאיפות - יקרה מפז, סיקור מורגש וחיובי בעיתון נפוץ בתמורה לביטול חוק ישראל היום. מה תגובתך להצעת השוחד?". כבל השיב: "ראיתי בזה הצעה לא לגיטימית". כבל סיפר לחוקרים שסרב להצעה.

בחקירות הבאות, ימשיך כבל להיחקר על הקשר שבינו לבין ידיעות אחרונות. מסיבה שעדיין לא ברורה, חוקרי המשטרה לא מזמינים לחקירה את המקורב של אדלסון - רביב, ולא שואלים את אדלסון עצמו בחקירתו במסגרת התיק על העניין הזה. לפני כשנה, התיק נגד כבל - נסגר מחוסר ראיות.