"פעילות המשטרה גרמה לתלמידים לסמן את הילד כגורם למות איתם"

גורמים בסביבת משפחתו של הקטין שהיה מעורב בתקרית שבה הילד איתם תמיר שם קץ לחייו ביבנה, טוענים כי השוטרים שתשאלו את המורים עשו זאת בחוסר רגישות וגרמו לכך שהקטין יסומן כאשם

זמן צפייה: 04:53

גורמים בסביבת משפחת הקטין שהיה מעורב בתקרית עם איתם תמיר, ששם קץ לחייו ביבנה, טוענים שהפעילות המשטרתית עם צוות בית הספר לא הייתה רגישה מספיק ואף גרמה לתלמידים לסמן את הילד כגורם למוות.

בסביבת המשפחה טוענים כי מיד לאחר התאבדותו של הילד, חוקרים שתשאלו את המורים בתחנת המשטרה על סיבת ההתאבדות עשו זאת בחוסר רגישות וגרמו לכך שהילד השני, שהיה מעורב בתקרית, יסומן על ידי שאר ילדי בית הספר. יום לאחר התקרית הקטין קיבל לטלפון הנייד שלו הודעות מילדי בית הספר כי הוא אשם במותו של איתם.

הוריו של ד', הילד שהיה מעורב בתקרית עם איתם תמיר מיבנה, שאחריה בן ה-10 שם קץ לחייו, סיפרו בסוף השבוע לחדשות 13: "הם לא היו חברים ולא אויבים - שלחו לבן שלנו הודעות שזה בגללו. הבן שלנו מאוד דאג לאיתם. הוא שלח הודעה למחנכת כשהתחילו לרוץ שמועות שאיתם נפל ושקרה לו משהו רע".

עוד בחדשות 13

הורי הילד שהיה מעורב בתקרית עם איתם תמיר: "בננו מאוד דאג לו"

האירוע החברתי והפתק הנסער: פרטים חדשים על מות בן העשר ביבנה

נקבע מותו של ילד שנפל מקומה שישית בבניין ביבנה

Whatsapp Image 2019 09 06 At 1
שולחן זכרון לזכר איתם תמיר ז״ל בבית הספר שלו

"הוא במצב ממש לא טוב", סיפרו ההורים. "הוא מקבל הודעות מחברים וטלפונים שרושמים לו שזה בגללו. הוא לא ישן בלילה, הוא לא יוצא מהבית בכלל". מאז המקרה, חוששים הוריו של ד' שבנם ייפגע נפשית ואולי חלילה אף ינסה לפגוע בעצמו.

אביו של הילד סיפר על המקרה ואמר כי "זה היה אירוע של דקה אחת. לא רק אנחנו טוענים שלא היה קשר בין הילדים, גם צוות בית הספר והילדים בכיתה אומרים אותו הדבר. הם יצאו מבית הספר והתחילו ללכת לכיוון הבית, הבנתי שבדרך התחילו שם דחיפות, וזהו בעצם. זה כל מה שהיה. לא היו אפילו מכות, בסך הכל דחיפות. אחרי זה כמובן איתם עלה לביתו וקרה מה שקרה".

עוד הוסיף אב הילד שהם משתתפים בצער המשפחה ושמדובר ב"סיפור שהוא באמת לא נתפס, כואב לנו כאב שאי אפשר להסביר". עוד סיפרו ההורים כי בנם אמר להם: "אני לא רציתי שאיתם יילך מהחיים כועס עליי".

הבניין ביבנה ממנו נפל הילד
הבניין ביבנה ממנו נפל איתם תמיר | צילום: דוברות איחוד והצלה

זוהי אינה הביקורת הראשונה לרשלנות משטרתית בחקר קטינים בתקופה האחרונה. בשבוע שעבר הוגש כתב אישום נגד ד' בן ה-16 בגין ביצוע ירי ברובה אוויר לעבר פעילי מפלגת כחול-לבן ברחובות. ד' הוחזק במעצר יממה, והיה אזוק וקשור בידיים וברגליים כל הלילה, חרף העובדה שהוא ללא כל עבר פלילי. "אתה מבקש שהעניין ייבדק ויטופל בחומרה, מבלי לחשוב שזה אולי מעשה קונדס של ילד עם אקדח צעצוע?", אמר ב', אביו של הנער, בריאיון לחדשות 13. "איפה היית, אדוני בני גנץ, כשהאמנת שזה משחק של ילד? למה לא צעקת לשחרר את הילד?".

זאת ועוד, בחודש יולי, לאחר פרסום החשד לאונס קבוצתי בבת 11 במרכז הארץ, פורסם כי עבר כמעט חודש מרגע הגשת התלונה ועד שהמשטרה החלה לחקור אותה. ב-23 באפריל הוגשה על ידי ההורים תלונה במשטרה, וחלפו שבועות שלמים עד שהוגשה הבקשה למשרד הרווחה, שאישורו דרוש בחקירות ילדים. יום לאחר שהוגשה הבקשה כבר נחקר החשוד הראשון, ומספר ימים לאחר מכן נחקרו היתר.

עמי בן דוד, דובר מחוז המרכז במשטרה, מסר בתגובה: "בנוגע לחקירת נסיבות מותו של הילד, כל הכתוב בפנייה אינו נכון מהיסוד. כלל פעולות החקירה בוצעו מחוץ לבית הספר, כולל חקירת הילד וצוות בית הספר, לפיכך כל הטענות ריקות מתוכן. משטרת ישראל הקפידה עד כה לא להפיץ דבר בנושא בשל הרגישות הרבה של המקרה המצער, וכך נמשיך.

לגבי חקירת האונס, גם כאן הטענה לפיה החקירה בוצעה חודש ימים מהתלונה ריקה מתוכן, מיד עם הגשת התלונה, באותו היום, תואמה לילדה חקירת ילדים ע"י הרווחה, וזו בוצעה ע"י הרווחה לאחר חמישה ימים (בשל מצב הילדה). באותו מועד נגבו עדויות ממעורבים נוספים. לאחר מספר ימים מקבלת ממצאי חקירת הילדה, זימנו חקירות הילדים ברווחה את הילדים החשודים במעשה לחקירה.

לגבי ירי כדורי האיירסופט, גם כאן התמונה מעוותת. מדובר בחשוד קטין שאותר זמן קצר ביותר לאחר הירי ע"י משטרת ישראל, ובשל גילו לא ניתן להכניסו לתא שהיית עצורים יחד עם בגירים, ולפיכך, הוא שהה בחדר הכניסה של מתקן השהייה ובשל החזקתו כעצור היה אזוק כנדרש".