היועמ"שית ללוין על ועדת הבדיקה: "חשש לשיבוש תיקי רה"מ"

בעקבות כוונתו של שר המשפטים להקים ועדת בדיקה ממשלתית לבדיקת פרשת השימוש של המשטרה בתוכנות רוגלה, היועצת המשפטית לממשלה פרסמה מכתב ובו קבעה כי אין סמכות לוועדה לבדוק תיקים שעדיין מתנהלים, בעיקר בשל החשש משיבוש תיקי רה"מ

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה פרסמה היום (שלישי) מכתב לשר המשפטים יריב לוין בעניין ועדת הבדיקה שבכוונתו להקים בעניין תוכנות הרוגלה בהם עשתה המשטרה שימוש. בהרב-מיארה כתבה כי "בעניין סמכותה של ועדת הבדיקה הממשלתית שבכוונתו להקים, לפיו אין סמכות לאפשר בחינה של תיקים פליליים תלויים ועומדים". השר לוין: "ניגוד העניינים זועק לשמיים, אפעל ללא דיחוי לאישור הקמת ועדת הבדיקה".

עוד נכתב, בהקשר לתיקי ראש הממשלה, כי הדבר מעלה חשש "לשיבוש מהלכי משפט בתיקים אלה, ופוגעת בעצמאות עבודתם של גופי אכיפת החוק". מדובר בוועדת בדיקה ממשלתית לעניין השימוש שהתבצע בכלי סייבר של מעקב ואיסוף על ידי גופי האכיפה הפלילית, לרבות "פגסוס".

זמן קצר לאחר מכן ענה השר לוין לבהרב-מיארה כי "עצם התערבות היועמ"שית בנושא שאמור, בין היתר, לבדוק את אופן התנהלות הגוף שהיא עומדת בראשו, מעלה פליאה רבה, וכי ניגוד העניינים בו מצוי הייעוץ המשפטי לממשלה בנושא זה זועק לשמיים. משכך, הודיע השר ליועצת המשפטית לממשלה כי יפעל ללא דיחוי לאישור הקמת ועדת הבדיקה".

Whatsapp Image 2023 06 18 At 0
השר לוין בדרכו לישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

מטרת הקמת הוועדה היא לבדוק את התנהלות גורמי המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן, בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף אחר אזרחים ונושאי משרה. עוד הוזכרו בנימוקי הקמת הוועדה: חיזוק אמון הציבור שנפגע בעקבות פרשת פגסוס, והצורך להגן על הזכות לפרטיות מצד אחד, ולתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות מצד שני.