לוין סירב לקיים הצבעה על מועמדים למחוזי בי-ם - כי לא השיג רוב

פרסום ראשון: שר המשפטים יריב לוין סירב לקיים הצבעה על מועמדים לבית המשפט המחוזי בירושלים - כי לא השיג רוב בוועדה לבחירת שופטים. מהוועדה נמסר בתום הדיון כי "בישיבתה הבאה, שתתקיים ב-5 במרץ, תדון הוועדה בין השאר במינויים לבתי המשפט במחוזות צפון, חיפה וירושלים"

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

פרסום ראשון: שר המשפטים יריב לוין סירב לקיים היום (חמישי) הצבעה על מועמדים לבית המשפט המחוזי בירושלים - כי לא השיג רוב בוועדה לבחירת שופטים. הוועדה רצתה לקדם את השופטת ג׳ויה סקפה-שפירא לבית המשפט המחוזי. לו הייתה נערכת הצבעה, היא הייתה נבחרת - שכן כאמור ללוין לא היה רוב. הסיבה: שפירא שחררה ממעצר שני עובדי תחנת דלק מגבעת זאב שהיללו את טבח 7 באוקטובר. בנוסף, היא גם הרשיעה את לוחמת מג"ב אוריאן בר כליפא בתקיפת ערבייה. מהוועדה נמסר בתום הדיון כי "בישיבתה הבאה, שתתקיים ב-5 במרץ, תדון הוועדה בין השאר במינויים לבתי המשפט במחוזות צפון, חיפה וירושלים".

לבתי משפט השלום במחוז צפון מונו: הרשם הבכיר מוהנד חלאילה, עו"ד מייסון זחאלקה אבו פנה, עו"ד הדר מסורי ועו"ד עינת בלוקא.

לבתי משפט השלום במחוז חיפה מונו: הרשמת הבכירה אילנה הדר, הרשמת הבכירה עביר גבריס, הרשם הבכיר אורן כרמלי, עו"ד עופר שובל, עו"ד יעקב טורס, עו"ד בוריס שרמן, עו"ד ערן זלר, עו"ד יהויכים (יוכי) ספיר, עו"ד ראניה חדאד-סרוג'י ועו"ד ענבל הוכמן אמויאל.

בית המשפט המחוזי בירושלים
בית המשפט המחוזי בירושלים | צילום: חדשות 13

בשבוע שעבר, בדיון של הוועדה לבחירת שופטים, פסלו לוין ושרת ההתיישבות אורית סטרוק קידום של שופטת לבית המשפט המחוזי בטענה כי היא הקלה בענישה נגד אזרחים ערבים שהורשעו בעבירות במהלך מהומות בזמן מבצע "שומר חומות" במאי 2021. גם חבר הכנסת יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) היה שותף להחלטה. השופטת היא טל תדמור-זמיר, שהייתה מועמדת להתקדם מבית משפט השלום בחיפה לבית המשפט המחוזי. במהלך הישיבה אמרה סטרוק כי "הפריזמה שמעניינת אותי היא לאומנות. אני לא רוצה למנות שופטים שמקלים ראש בעבריינים על רקע 'שומר חומות'".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: רויטרס

לאחר מכן הבהירה כי "אין לי שום דבר נגד ערבים". חברי הוועדה ביקשו מסטרוק חומרים על פסקי הדין המדוברים, אך השרה טענה ששכחה להביא אותם. במטרה להתקדם ולהגיע למסקנות, החברים לא הגיעו להחלטה לגבי תדמור-זמיר. בסך הכל מינתה הוועדה 16 שופטים לבתי המשפט המחוזיים בצפון ובחיפה, ושופט אחד לבית משפט השלום באילת.

במהלך כינוס הוועדה בחודש שעבר, הטיח לוין בשופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית ודפנה ברק-ארז: "אני לא מבין למה משלמים לי משכורת אם אתם קובעים הכול". לוין התייחס לפסקי הדין בנוגע לעילת הסבירות והנבצרות - ואמר לשופטים: "אתם שמים את עצמכם מעל הממשלה והכנסת". השופטים לא הגיבו. לשופט עמית אמר לוין: "אתה שופט מוערך, אבל יש כלפיך מחלוקת גדולה בעם. אתה תהיה נשיא - אבל לא על דעתי".