החשד - המתה בקלות דעת: נעצר החייל שירה ביובל קסטלמן

בתום חקירתו במצ"ח, נעצר סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה, החשוד שירה למוות ביובל קסטלמן בזירת הפיגוע בירושלים בשבוע שעבר מפני שחשב שהוא מחבל - על אף שהרים את הידיים והתחנן על חייו. הרצוג הגיע לנחם את משפחת קסטלמן: "אני בא כנשיא המדינה לבקש סליחה"

זמן צפייה: 04:22

פרסום ראשון: החשד נגד סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה, החשוד שירה ביובל קסטלמן ז"ל בזירת הפיגוע בירושלים בשבוע שעבר: המתה בקלות דעת. פריג'ה נעצר היום (שני) בתום חקירתו במצ"ח, והפרקליטות הצבאית תבקש להאריך את מעצרו בשלושה ימים. דיון בעניינו יתקיים הערב (שלישי) ב-19:00.

ר', לוחם סיירת גולני שהשתתף גם הוא בניטרול המחבלים, העיד בחקירתו: "יריתי לכיוון המחבלים יחד עם יובל קסטלמן, ואז ראיתי את החייל השני, שנהג בטיפשות. צעקתי לו 'חדל, חדל', שיפסיק לירות. הוא לא שמע לי, המשיך לירות - ופצע גם אותי".

כזכור, קסטלמן ניטרל את המחבלים, אך אז חשבו פריג'ה וחייל נוסף שגם הוא מחבל - וירו בו על-אף שהרים ידיים והתחנן על חייו. החקירה במצ"ח נפתחה בעקבות חשיפת חדשות 13 בנושא. מדובר צה"ל נמסר: "חייל המילואים החשוד בירי שגרם למותו של יובל דורון קסטלמן ז"ל, נחקר אתמול תחת אזהרה על ידי המשטרה הצבאית החוקרת, ובשלב זה נעצר למעצר ראשוני. היום צפויה להימשך חקירתו".

כוחות בזירת הפיגוע בירושלים
כוחות בזירת הפיגוע בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עורכי דינו של פריג'ה, אל"מ במיל' שלומי צפורי ואל"מ במיל' רן כהן רוכברגר, לשעבר הסנגור הצבאי הראשי, מסרו: "הלוחם נחקר הלילה במצ"ח במשך שעות ארוכות. בחקירה מסר את גרסתו המפורטת, השיב לכל שנשאל, הביע הסכמה להיבדק בפוליגרף - ומסר את צערו עמוק על מותו של יובל ז"ל וביקש למסור את תנחומיו הכנים למשפחה האבלה".

עוד הוסיפו עורכי הדין של החשוד: "קטעי הסרטונים מזירת הפיגוע שפורסמו ברשתות החברתיות, וזוויות הצילום שלהם, יוצרים רושם חלקי ומוטעה שאינו משקף את מה שנראה ונשמע מהכיוון של הלוחם. את הירי הנוסף שביצעו הלוחם ואנשים נוספים בזירה לעברו של יובל ז״ל יש לבחון על פי כלל הנסיבות ותמונת המצב שעמדה בזמן אמת לנגד לעיניו של הלוחם".

"מהמקום שבו עמד הלוחם, מהמראות שראה ומהקולות ששמע, הלוחם היה משוכנע בכל ליבו שהוא מבצע ירי לעבר מחבל שעדיין מהווה סכנת חיים כלפיו וכלפי כל הסובבים. הוא לא התכוון בשום אופן לבצע "וידוא הריגה" וכך גם לא פעל. מיד לאחר שראה שאותו אדם נפגע ונשכב, חדל מהירי".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: תיעוד מבצעי מד״א

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע היום לנחם את משפחתו של קסטלמן, ואמר: "קודם כל אני בא לנחם. אני לא מסוגל לשנות את המציאות, אני בא להביע תנחומים בשם עם שלם - אני לא בא גם רק כאדם פרטי אני בא כנשיא מדינת ישראל, לבקש סליחה ולהביע הערכה עצומה לגיבור ישראל שעשה דבר עצום ואמיץ. לא כל אחד עושה את זה. הוא יצא מהרכב כי ככה הוא חונך, כי הוא תמיד עשה את זה, כדי להציל אחים ואחיות שהוא לא הכיר, ושילם בחייו בצורה נוראה ומחפירה בעיניי".

"זה מחייב כמובן חקירת עומק אמיתית על כל ההיבטים", הוסיף הנשיא, "אבל חשוב לי לומר, מעבר לניתוח של האירוע עצמו שלדעתי כבר נדון וידון, ויקבל תהודה עצומה פה בארץ וגם בעולם, זה גם כל העניין של ההתייחסות לנשק, האחריות, ההבנה לתפעול נשק, כללי הפתיחה באש, ואיך נושאים נשק ובאיזו צורה. אסור שנפחד לדבר על זה, לשים את זה על השולחן. כי אנחנו רוצים להגן על אזרחים ואנחנו יודעים שיש פיגועים וצריך לדעת לנקוט אחריות, ׳ולא תעמוד על דם רעך׳, צריך לעשות הכל, אבל גם צריך להיות אחראי מאוד בשימוש בנשק והכללים נועדו לשם כך".

לסיום אמר הרצוג: "עם ישראל יזכור את יובל קסטלמן כל הזמן, כי הסיפור הזה ימשיך ויהדהד בכל מעגל אפשרי שעוסק במלחמה בטרור ובנשק. אני יודע שגידלתם אותו, וחינכתם אותו, לאהבת העם והארץ, ולשירות העם והמדינה, אני רואה גם את הילדים המדהימים שלכם ואני אומר לכם שעם שלם בוכה, חושב ומדבר על יובל".

גם השר בני גנץ הגיע לניחום אבלים בבית משפחת קסטלמן, יחד עם חברי מפלגתו, ח"כ אלון שוסטר וח"כ לשעבר מופיד מרעי. גנץ ביקש לחזק את המשפחה והחברים והדגיש את גבורתו של יובל שהסתער על המחבלים באומץ כדי להציל חיים. בנוסף ציין גנץ כי כי יש חשיבות בביצוע חקירה יסודית ומקיפה, גם על מנת שמקרה כזה לא יחזור.

גנץ עם משפחתו של יובל קסטלמן
גנץ עם משפחתו של יובל קסטלמן

משפחתו של קסטלמן מספרת כי הוא שירת בעברו בכוחות הבטחון ותמיד היה גיבור והראשון לזנק להציל חיים. הוא הבחין באירוע מהצדו השני של הכביש בצומת גבעת שאול בכניסה לירושלים, בשעה שנסע לעבודה בקריית הממשלה. קסטלמן עצר את רכבו בכדי לנטרל את המחבלים, שהגיעו למקום ברכב עם רובה מסוג M16 ואקדח ופתחו באש לעבר אזרחים בתחנת האוטובוס. שלושה בני אדם נרצחו בפיגוע בטרם נוטרלו המחבלים: הרב אלימלך וסרמן (73), חנה איפרגן (67) וליביה דיקמן (24).