"מקרה תקדימי": קרב היועמ"שיות לפני "בג"ץ הנבצרות"

יועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק ביקשה היום מבית המשפט להשלים טיעונים בכתב באופן חריג - כדי להגיב לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שטענה שיש לבטל את החוק: "מצב שבו היועצת המשפטית לממשלה מבקשת להכריז על בטלותו של חוק הוא מאורע נדיר"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה והיועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה והיועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק | צילום: יונתן זינדל ושיר תורם, פלאש 90

יממה לפני הדיון בבג"ץ בנוגע לחוק הנבצרות, היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק ביקשה היום (רביעי) מבית המשפט להשלים טיעונים בכתב באופן חריג - כדי להגיב לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שטענה שיש לבטל את החוק. בייעוץ המשפטי של הכנסת אמרו ש"מסיבות דיוניות" ייתכן שיסכימו להוצאת צו על תנאי. גם נתניהו ירצה להגיב לבג"ץ על תגובת היועמ"שית ויבקש להשלים טיעונים בכתב לאחר הדיון.

"לא ניתן להפריז בתקדימיות שבעמדת היועצת המשפטית לממשלה, וזאת בשני היבטים", כתבה אפיק. "הראשון - בית המשפט הנכבד מעולם לא הכריז על בטלותו של חוק יסוד, והיועצת המשפטית לממשלה מבקשת מבית המשפט לעשות זאת לראשונה; והשני - מצב שבו היועצת המשפטית לממשלה מבקשת מבית המשפט הנכבד להכריז על בטלותו של חוק הוא מאורע נדיר, ומצב שבו היועצת המשפטית לממשלה מבקשת מבית המשפט הנכבד להכריז על בטלותו של חוק יסוד הוא מאורע שמעולם לא אירע".

בשבוע שעבר הגישה בהרב-מיארה את חוות דעתה וכתבה כי "בחינה של מכלול הנסיבות הנוגעות לחקיקת תיקון מס' 12 לחוק-יסוד: הממשלה, ענייננו בתיקון חוקתי פגום מיסודו ובתוצאתו, שהינו תוצר של שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, בהליך חקיקה מואץ, כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר ל ולפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט הנכבד".

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

אמש נחשף בחדשות 13 כי מי שלקח חלק בניסוחו של "חוק הנבצרות", שלטענת הליכוד אינו פרסונלי, הוא עו"דמיכאל ראבלו - פרקליטו האישי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. החוק שבניסוחו לקח חלק עו"ד ראבלו מאפשר לכל ראש ממשלה לצאת לנבצרות אך ורק בשל מצב רפואי, ובניגוד מוחלט למצב שהיה לפני כן. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, טוענת כי יש לבטל את החוק בטענה כי הוא פרסונלי ועשה שימוש לרעה בכנסת לטובתו האישית של בנימין נתניהו, שהתערב ברפורמה המשפטית והפר את הסדר ניגוד העניינים עליו היה חתום זמן קצר אחרי שהחוק עבר בחודש מרץ האחרון.

Screenshot 2023 08 01 215201
עו''ד מיכאל ראבלו, פרקליטו של נתניהו | צילום: חדשות 13

במקביל, ההפגנות נמשכות, והערב ב-19:00 תתקיים צעדה שאותה מארגני המחאה מכנים "צעדת הגנה על מערכת המשפט ושומרי הסף". את הצעדה יובילו שרי המשפטים לשעבר ציפי לבני ואבי ניסנקורן, שופט העליון בדימוס יורם דנציגר, יחד עם שופטים נוספים בדימוס, יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר ופרקליטים רבים ממחאת "הגלימות השחורות".הצעדה תצא מבית העצמאות בתל אביב ותסתיים ברחוב קפלן ורחובות הסמוכים לצעדה ייסגרו לתנועה.