אחרי הטבח ביפיע והירי בכפר כנא: 14 חשודים נעצרו

המשטרה עצרה 14 חשודים משתי משפחות פשע בצפון בחשד למעורבות ברצח 5 בני אדם במכון לשטיפת מכוניות. ביפיע קיימו ישיבת חירום: "שנים לא היה פה רצח". מוסיף להיות קשה מצבה של בת ה-3 שנורתה בכפר כנא. היום: שביתה בחברה הערבית

זמן צפייה: 00:41

נמשכת חקירת מעשי הרצח בחברה הערבית שהגיעו לשיא אמש (חמישי): המשטרה עצרה היום 14 חשודים משתי משפחות פשע בצפון, מתוכם 11 בחשד למעורבות ברצח חמישה בני אדם - בהם נער בן 15 - במכון לשטיפת מכוניות בכפר יפיע שליד נצרת.

הנרצחים הם ראמי מרגיה, נעים מרגיה, לואי אבו רג'ב, אבראהים שחאדה ומוחמד מרוואן כנאנה. אחד מהם היה מעורב ברצח שהתרחש לאחרונה. על-פי המשטרה, המתנקשים הגיעו בימים האחרונים לאזור ועשו "עבודת שטח". עוד שלושה נעצרו בחשד לירי בכפר כנא בפעוטה בת ה-3 ובקרוב משפחתה בן ה-30 , שנפצעו קשה.

ראש מועצת יפיע, מאהר ח'ליליה, אמר הבוקר: "לא היו מקרי רצח בכפר שלנו הרבה שנים. על הממשלה לעשות מעשה ולטפל בפשיעה בחברה הערבית. אתמול ערכנו ישיבת חירום במועצת הכפר, והיום אנחנו שובתים".

מעצר אחד החשודים
מעצר אחד החשודים | צילום: דוברות המשטרה

אחד מקרוביה של הפעוטה שנפצעה בכפר כנא ומאושפזת בבית החולים פוריה בטבריה, סיפר בשיחה עם חדשות 13: "היא הייתה עם אמה בחנות התכשיטים שבבעלותה, ונפגעה מירי שכוון ליעד שהיה בחנות סמוכה. מצבה הבוקר יציב ואנו מקווים לטוב". מבית החולים נמסר כי "לאחר שעות רבות של ניתוחים, הגבר בן ה-30 יצא מכלל סכנה והועבר למחלקה להמשך טיפול. הילדה בת השלוש עדיין מורדמת ומונשמת בטיפול נמרץ ילדים. מצבה יציב והצפי הוא להעיר אותה היום".

שעות לאחר הטבח ביפיע נרצח ביריות גבר כבן 30 ברכבו באזור מחלף קסם. גבר נוסף נפצע באורח בינוני מהירי, ובעקבות תאונת דרכים שנגרמה בשל האירוע נפצעה באורח קל אישה בת 46.

הנרצחים ביפיע. מימין: נעים מראג'יה, מוחמד מרוואה כנאנה, אברהים שחאדה, לואי אב רג'ב וראמי מרג'יה
הנרצחים ביפיע. מימין: נעים מראג'יה, מוחמד מרוואה כנאנה, אברהים שחאדה, לואי אב רג'ב וראמי מרג'יה

אתמול הכריזה ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל על שביתה כללית הבוקר בעקבות הירי הקטלני. כמו כן, צפויות היום הפגנות בעקבות האלימות הגואה בחברה הערבית. ב-13:30 יתקיימו מחאות בכאבול, טמרה, לוד ויפיע. ב-16:00 תיערך הפגנה בנצרת וב-20:00 בשפרעם. מתחילת השנה נרצחו 98 אזרחים ערבים.

זירת הרצח ביפיע
זירת הרצח ביפיע | צילום: פאדי אמון, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 06 08 At 1
השר בן גביר בזירת הרצח ביפיע | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

בתוך כך, מתחו קצינים בכירים במשטרה ביקורת חריפה מקצינים על המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי. לדברי אותם קצינים, המפכ"ל "איבד שליטה, המשטרה פועלת ב'שיטת הפלסטר' ואין תוכנית ארוכת טווח'. אחד מהם הוסיף: "המפכ"ל היה צריך לטפל בנושא באופן אישי עם כל היחידות המיוחדות. במקום להבין שמדובר במצב חירום לאומי - הוא עוסק ביחסי ציבור". אותם בכירים טענו עוד כי "מדובר בהזנחה של השנים", וכי שבתאי התנגד מתחילת הקנדציה שלו להכניס את שב"כ לתמונה - גם כשהיה לו ברור שלמשטרה אין יכולת להתמודד עם הבעיה.

המפכ''ל קובי שבתאי בהערכת מצב בעקבות גל הרציחות במגזר הערבי
המפכ''ל קובי שבתאי בהערכת מצב בעקבות גל הרציחות במגזר הערבי | צילום: דוברות המשטרה

אמש התקיימה הערכת מצב בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבמהלכה אמר האחרון כי לשיטתו, "חייבים להכניס מיד את שב"כ", שכן לדבריו זה הכלי היחיד שיכול לסייע בהתמודדות. "כשמדינת ישראל רצתה לטפל באירועים שנקראים 'תג מחיר' - היא ידעה ידעה טוב מאוד להכניס את שב"כ, וכך יש לעשות גם כאן", הוסיף בן גביר.

אלא שגורמים בשב"כ מסתייגים מהכוונה שאנשי השירות יתמודדו עם האלימות בחברה הערבית, שכן קיים חשש מחשיפת יכולות מודיעיניות. כמו כן, בשב"כ לא מעוניינים לפעול נגד פשיעה אזרחית בישראל - וטוענים כי זהו תפקידה של המשטרה. בנוסף, כך נטען, יש לשנות את חוק שב"כ כדי שהשירות יעסוק בנושא. יצוין כי שב"כ התערב בחקירת גניבת התחמושת מבסיס צאלים השבוע.

עו"ד ענת מיסד כנען מהסניגורית הציבורית הארצית הוסיפה ואמרה כי "האירועים הקשים בחברה הערבית מחייבים פתרונות עומק מורכבים, ושוגים מי שחושבים שיש פתרונות קסם. הסמכת שב"כ לטפל בפשיעה פלילית תהיה בבחינת בכייה לדורות ותשליך באופן עמוק ויסודי על אופיו של המשטר הדמוקרטי בישראל. סמכויות החקירה והמניעה הנתונות לשב"כ על-פי החוק – המיועדות מלכתחילה לשמירה על ביטחון המדינה – אינן מתאימות בשום אופן לאכיפה פלילית. תהיה זו פגיעה קשה וקיצונית ביותר בזכויות האדם. השימוש בסמכויות אלו לטובת מטרות אזרחיות מובהקות כדוגמת המאבק הפשיעה הינה חציית קו אדום ומסוכן. אין חולק על הצורך הדחוף להתמודד עם הפשיעה החמורה בחברה הערבית, אך ההתמודדות צריכה להיעשות על-ידי שימוש כהלכה בכלים הקיימים – והרחבים עד מאוד – הנתונים כיום למשטרת ישראל ולכלל רשויות האכיפה".