בשל פקיעת חוק האזרחות: משרד הפנים יחויב לטפל בבקשות איחוד משפחות

בעקבות פנייה שהוגשה נגד המשרד, בית המשפט העליון הורה לחייב את משרד הפנים לטפל בבקשות איחוד משפחות לאור העובדה שתוקפו של חוק האזרחות פקע: "אין אפשרות להמשיך ולהתנהל כאילו החוק בתוקף"

זמן צפייה: 02:19

בית המשפט העליון קיבל היום (שלישי) את בקשת רשות הערעור שהוגשה על ידי ארגונים שונים וקבע כי על משרד הפנים לטפל בבקשות של איחוד משפחות בשל פקיעת תוקפו של חוק האזרחות.

את הבקשה הגישו האגודה לזכויות האזרח, המוקד להגנת הפרט ורופאים לזכויות אדם. בהחלטת העליון נכתב כי על המדינה אין אפשרות להמשיך ולהתנהל כאילו חוק האזרחות בתוקף.

"על המשיבים לפעול בגדרו של הדין הקיים בלבד, ואין הם רשאים לפעול יותר על-פי חוק הוראת השעה או הנהלים שהוצאו מכוחו, כל עוד חוק זה אינו בתוקף", נכתב בהחלטת העליון.

הארגונים הגישו את הבקשה בחודש דצמבר האחרון וטענו כי אין להעניק הכשר להמשך מדיניותה של שרת הפנים איילת שקד ולהתעלם מהעובדה שחוק האזרחות פקע וכי אין להשלים עם המשך המדיניות הפוגענית והלא חוקית של משרד הפנים ששולחת אלפי אנשים שנפגעים מהנחיית השרה לנהל הליכים משפטיים פרטניים בפני ערכאות שונות עד שהעניין יוכרע בממשלה ובכנסת.

בארגונים בירכו על ההחלטה ומסרו: "בית המשפט העליון הבהיר באופן ברור שאי אפשר להמשיך לפעול לפי חוק שפקע ולהחזיק את המשפחות בנות ערובה ליוזמות החקיקה של השרה שקד. על שרת הפנים לפעול על פי הדין שחל על כלל מבקשי המעמד בישראל".

חוק האזרחות אושר ביום ראשון האחרון שוב בוועדת השרים לענייני חקיקה ברוב דעות מול התנגדות של השרה תמר זנדברג והימנעות של השר נחמן שי. זנדברג טענה כי מרצ לא תתמוך בחוק ודרשה לקיים את הסיכום שהיה עם המפלגה בפעם הקודמת שהחוק עלה להצבעה במליאת הכנסת. כזכור, בפעם הקודמת שהחוק עלה להצבעה – הוא נפל על חודו של קול.