"גן הזוועות" באילת: הגננת מואשמת ב-380 מקרי התעללות ב-26 פעוטות

כתב אישום הוגש נגד אילנה קובר, תושבת העיר בת 63, ובנוסף הוגשה בקשה לחילוט הנכס ששימש להפעלת הגן. מהאישומים עולה כי היא ביצעה בפעוטות - שחלקם אף הנכדים שלה, התעללות גופנית ונפשית, בין היתר כשבעטה בפעוטות, חסמה את פיהם, משכה בשערותיהם וגררה אותם. "נהגה באלימות שיטתית ובאכזריות"

זמן צפייה: 03:10

כתב אישום הוגש היום (שני) נגד הגננת אילנה קובר (63), תושבת אילת, הנאשמת במאות מקרים של התעללות ותקיפה של פעוטות חסרי ישע בהם טיפלה - שהיום נחשף כי חלקם אף נכדים שלה. מחקירת המשטרה, שהחלה במאי, עלה חשד ל-380 מקרים של תקיפה והתעללות ב-26 פעוטות. בנוסף, הוגשה בקשה לחילוט הנכס ששימש להפעלת הגן. מעצרה הוארך עד הדיון הבא ב-10 ביולי.

מכתב האישום עולה כי קובר ניהלה גן ילדים בו היו 26 פעוטות בגילאים 9 חודשים עד לשלוש וחצי. בהיותה אחראית על הפעוטות, התעללה בהם גופנית ונפשית ותקפה לכל הפחות ב 380 מקרים שונים כ-23 מהפעוטות מתוך 26 ילדי הגן, זאת בעוד שכל ילדי הגן היו חשופים לאלימות הבלתי פוסקת מצידה כלפי חבריהם, ועל כן יוחסה לגננת התעללות נפשית בכלל ילדי הגן.

אילנה קובר
הורי הפעוטות מ''גן הזוועות'' באילת מוחים בדיונה של קובר

בפירוט הדברים, אילנה קובר תקפה את הפעוטות בדרכים שונות. בין היתר היא משכה כסא כשפעוט עמד עליו והעיפה את הפעוט לרצפה; בעטה בראשו של תינוק שישב בטרמפולינה; חצתה את החדר כדי לתקוף פעוט שישב בכסאו; משכה חלק מהפעוטות כשהיא מכניסה יד לתוך פיהם; משכה לפעוטות בשערותיהם וגררה אותם; הפנתה אלימות מכוונת מצד חלק מהפעוטות כלפי אחרים כשהיא מעודדת חלק מהם להכות ולמשוך בשערות של ילד אחר; חסמה את פיהם של פעוטות בכדי למנוע מהם להשמיע קול או בכי; לחצה על חזיהם וצווארם של פעוטות תוך שהיא מפעילה את משקל גופה; צבטה, הכתה, בעטה והטיחה את הפעוטות לקירות; האכילה אותם בכוח ועוד מעשים נפשעים אחרים.

אכזריותה של קובר התבטאה בכך שלא פעם תקפה תינוקות ופעוטות שלא תוך כדי טיפול בהם, או מתוך להט הרגע - אלא ניגשה אליהם על מנת לתקוף אותם שכשניכר שהם שקטים או עסוקים בענייניהם. כך למשל, חצתה את החדר לתינוק בטרמפולינה, הכתה אותו בפיו משכה אותו בראשו והטיחה אותו על הטרמפולינה, טלטלה את הפעוטות בצורה אגרסיבית, בעטה בפעוטות, השתמשה בפעוטות אחרים שהחזיקה והטיחה אותם בפעוט אחר שחלפה על פניו, השכיבה באגרסיביות ערימת מזרנים על גופו של תינוק ששכב על מזרן אחר.

לקראת אישום בפרשת ''גן הזוועות'' באילת. הגננת אילנה קובר
לקראת אישום בפרשת ''גן הזוועות'' באילת. הגננת אילנה קובר | צילום: ירדן רוזנטל

בכל המקרים הסבה קובר לפעוטות ולתינוקות שהותקפו כאב משמעותי, והללו פרצו בבכי - שלא זכה למענה על ידי קובר. הנאשמת ניהלה את הגן תוך שימוש תדיר באלימות, כשהיא משרה אווירה קשה של פחד, ומנצלת את העובדה כי מדובר בפעוטות רכים שאינם יכולים להתגונן מפניה, ואינם מסוגלים לדווח ולהתלונן על מעשיה הנפשעים.

בבקשת המעצר שהוגשה במקביל ציינו עורכי הדין צברי ולוי כי: "... המשיבה נהגה באלימות שיטתית ובאכזריות כלפי פעוטות שהיו תחת אחריותה ותלויים בה לחלוטין, במשך השעות הארוכות בהן היו בגן, תוך פגיעה קשה באמון שנתנו הורי הפעוטות במשיבה עת הפקידו בידיה את היקר להם מכל".

עוד הם הוסיפו כי "חמורה מכך היא פגיעתה של המשיבה בנפשם הרכה של הפעוטות שחוו אלימות ואכזריות מצד המבוגר האחראי שאמור היה לטפל בהם ולדאוג לצרכיהם. אין ספק כי התנהגות זו מטלטלת ומערערת את עולמם של הפעוטות חסרי הישע, והשלכותיה הרעות עלולות להיות ארוכות טווח, השלכות שהפעוטות מתמודדים איתם כבר עתה".

אילנה קובר בבית המשפט
אילנה קובר בבית המשפט

בדיון שנערך היום בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, נשמעו עדויות קשות מאוד של הורי הפעוטות, הסוערים בעקבות המקרה. בת אל עמוס, אמא לשני פעוטות, אמרה: "איך אפשר להתעלל בחסרי ישע? הילד שלי אמר לי ‘לא רוצה לחדר החושך, לא רוצה לבוא לגן אילנה׳. צפינו בסרטונים של הילדים ונחרדנו, היא סטרה להם, חנקה אותם, החטיפה להם. והסייעות גם אשמות, ישבו שם ושתקו, ראו את כל ההתעללות והפנו את המבט. איך הם במעצר בית ולא עצורות?"

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306121243' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_txow74w2' duration='9']

לאה קריסי, שבנה התינוק שהה בפעוטון, אמרה כי באחד הסרטונים נראית הגננת כשהיא מנערת את בנה, שישן באותה עת, "תופסת אותו בפרצוף, מנערת אותו ונותנת לו סטירה חזקה בפנים כדי להעיר אותו. בסרטון אחר הילד נרדם על כיסא והיא נותנת לו כאפה שוב. היא עוברת לידו, הילד מחייך והיא תולשת לו את השיער מהראש סתם ככה; תפסה אותו מהצוואר וזרקה אותו לכיוון כיסא ואז אחזה אותו וניערה אותו ללא הפסקה.

"היא ניגבה טוסיק של ילדה מהגן ואז לקחה את אותו המגבון וניגבה לבן שלי עם המגבון הזה את הפנים. עכשיו אני מבינה למה יש לו דלקות חוזרות בעיניים. זו אישה חולנית. סדיסטית. מטורפת. אישה מתעללת שמגיע לה להירקב בכלא עד יום מותה" בכל הסרטונים הסייעות עדות למעשים ובחלק אף נראה שהן משתפות פעולה לכאורה עם מעשי האלימות בצורה אקטיבית".

מעיין אורטל, אם לשני פעוטות מהפעוטון, אמרה מחוץ לבית המשפט: "הילדים הקטנים שלנו חוו טרור, אלימות פיזית ונפשית, הרעבה מחד ופיתום מאידך. אנחנו, הורי הפעוטות, פונים מכאן לתובעת - לא להרפות ממשתפות הפעולה, הסייעות שהיו עדות למעשים ולא עצרו את זה לרגע. העונש למשתפי פעולה לא צריך להיות פחות חמור מעונשה של הצוררת אילנה קובר. לילדים שלנו מגיע צדק"

בתוך כך, יושב ראש הקואליציה ח"כ אופיר כץ הגיע היום לדיון בפרשה, והבטיח להורים כי הממשלה תתחיל לקדם צעדים שעתידים לעזור למנוע את המקרה הבא של ההתעללות בפעוטות בגנים. התכנית מתמקדת בעיקר בחובת הצבת מצלמות, ומינוי נציגות הורים שתפקח על על הצילומים.