בכיר במשטרה: "שלמה פילבר יזם את המו"מ להסכם עד המדינה"

סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרת ישראל, תנ"צ יואב תלם, העיד בבית המשפט המחוזי בירושלים במסגרת שלב העדויות בתיק 4000, וטען כי המעורבות של משפחת נתניהו בפרשה הייתה "אינטנסיבית". בהמשך, תנ"צ תלם התייחס לתנאי המעצר של עד המדינה בתיק האלפים ניר חפץ

סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרת ישראל, תנ"צ יואב תלם
סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרת ישראל, תנ"צ יואב תלם | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרת ישראל, תנ"צ יואב תלם, העיד הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים במסגרת שלב העדויות בתיק 4000, המכונה גם "פרשת בזק-וואלה". במהלך הדיון, תלם טען כי בסיום החקירה המשטרתית, אילן ישועה, לשעבר מנכ"ל חברת וואלה!, תיאר סיפור, הכולל מסרונים והקלטות, על כך שהמעורבות של משפחת נתניהו בפרשה הייתה "אינטנסיבית". לדבריו, "הסיפור שהגיע אלינו הוא שבחקירה ברשות לניירות ערך הם ראו את ההתערבות האינטנסיבית של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר סביב עניינים הקשורים לגורם המפוקח". עוד טען תלם, כי פילבר היה זה שיזם את המשא ומתן להסכם עד המדינה.

חבר צוות התביעה בתיק 4000, אמיר טבנקין
חבר צוות התביעה בתיק 4000, אמיר טבנקין | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בהמשך הדיון, חבר צוות התביעה בתיק 4000, אמיר טבנקין, שאל את תלם האם בעת הפתיחה בחקירה - היה אישור של היועמ"ש אביחי מנדלבליט. בתגובה, השיב לו תלם: "חד משמעית. אני זוכר שהייתי בדיון לפני החקירה הגלויה אצל היועץ ושם ניתן אישור לחקירה גלויה ולמספר רב של פעולות".

עוד שאל התובע טבנקין אם הייתה ההצדקה לחקור קרובי משפחה של נחקרים. "בשלב מיפוי הנכסים אנחנו ממפים את הטוענים הפוטנציאליים לזכויות. אנחנו חייבים לדעת אם יש מעורבות או לחלופין - האם יש פגיעה באנשים תמימים". לגבי חקירת בני משפחה שלא בהקשר הכלכלי, תלם טען כי "ככל שיש צורך, שוקלים כל דבר לגופו של עניין".

ניר חפץ, לשעבר יועץ התקשורת של משפחת נתניהו ועד המדינה בתיק האלפים
ניר חפץ, לשעבר יועץ התקשורת של משפחת נתניהו ועד המדינה בתיק האלפים | צילום: יונתן שאול, פלאש 90

תנ"צ תלם התייחס לתנאי המעצר של עד המדינה בתיק האלפים ניר חפץ, וסבר כי הדבר השפיע עליו (על חפץ - א"ג) בשלבים מסוימים של החקירה. "הרעיון הוא לאזן בין המצוקה לבין כל מיני טקטיקות. אני זוכר שהוא אומר לי 'אני מרגיש טוב, קמתי צלול, ראיתי רופא'. התרשמתי שבשלב שהוא מוסר גרסה הוא איתן בדעתו, אבל אני ממש לא מקל ראש באירוע הזה". לדבריו של תלם, לא ננקטו פעולות מכוונות למניעת שינה או אכילה מחפץ.

תיק 4000 הינו חקירה פלילית, המכונה גם "פרשת בזק-וואלה"', שניהלה יחידת להב 433 בשיתוף רשות ניירות ערך. הפרשה עוסקת בעיקרה בחשד לכאורה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל שוחד ופעל תוך ניגוד עניינים, בכך שהתערב ופעל בהחלטות רגולטוריות המיטיבות עם שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת "בזק". בתמורה, ביקש נתניהו מאלוביץ', המחזיק בשליטה גם באתר "וואלה", להתערב בתכני האתר באופן שיטיב עימו. בנובמבר 2019 הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי הוא יעמיד לדין את נתניהו באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק זה