שקד על סערת ההקלטות: "לא נעים, אבל כך דברים עובדים"

שרת המשפטים לשעבר, שהוקלטה אומרת לראש לשכת עורכי הדין לשעבר שלא רצתה למנות את השופט איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בת"א "בגלל החומר שקיבלתי עליו", הגיבה: "קל להכפיש, קל לטנף וקל לשקר. קשה להבין מציאות מורכבת. והכי קשה, לעשות מה שעשיתי"

איילת שקד ואפי נוה
איילת שקד ואפי נוה | צילום: מארק ישראל סלם, תומר נויברג, פלאש 90

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד הגיבה היום (חמישי) על ההקלטות של שיחותיה עם אפי נוה, לשעבר ראש לשכת עורכי הדין, שבה אמרה כי לא הייתה ממנה את השופט איתן אורנשטיין לנשיא בית המשפט המחוזי בת"א "בגלל החומר שקיבלתי עליו". הבוקר אמרה שקד: "זה לא נעים לראות איך מכינים נקניקיות. זה ודאי לא נעים לשמוע הקלטות אישיות על ניהול מהלכים פוליטייים ומינויים. בכל תחום. לא נעים, אבל כך הדברים עובדים. ומי שלא יכול לעמוד בחום, שלא יכנס למטבח. אגלה לכם סוד - השופטים הם בשר ודם, וגם שיחותיהם בעניינים אלו התנהלו באותה הדרך. פוליטיקה היא אומנות האפשר, בכל מערכת".

בהקלטות, שפורסמו השבוע בחדשות 12, הוצגו לכאורה אינטרסים כלכליים של נוה במינויו של השופט איתן אורנשטיין, וכן ההחלטה של שקד למנות אותו - למרות שלא ראתה בו כמועמד המתאים. לפי הפרסום, בהקלטות אמרה שקד לנוה: "אני רוצה להגיד לך משהו על אורנשטיין. לא היה שום סיכוי בעולם שהייתי ממנה אותו ולא את שנלר אחרי שקיבלתי את החומר מוועדת האיתור. ברגע ששנלר עולה וברלינר (הנשיאה היוצאת של בית המשפט המחוזי בת"א) אומרת שלשנלר יותר מגיע והוועדה...". על כך השיב נוה: "ברור שהיא תגיד, היא דתייה גם. בטלנית, יחסי אנוש הכי גרועים. אני יודע שאני חייב לך, הלו, הבנתי את זה". שקד אמרה לנוה: "עזוב, אפי... אתה שם אותי בבעיה פה. זה הדבר הכי חשוב לך בעולם, אה?". נוה: "תראי, אנחנו מתפרנסים. אנחנו עובדים בבית המשפט הזה".

השופט איתן אורנשטיין
השופט איתן אורנשטיין | צילום: אריק סולטן, פול

שקד אמרה הבוקר: "לפני תשע שנים נכנסתי למשרד המשפטים ביראת קודש. בה בעת, קיבלתי החלטה שאני לא אהיה שרה חסרת יכולת ביצועית וחסרת השפעה. התיישבתי בלשכה חדורת מטרה לממש את המדיניות עליה התחייבתי - מערכת משפט שמרנית יותר ומגוונת יותר. לשם כך יצרתי שותפות עם לשכת עורכי הדין. מה שהשתנה בלילה הזה היה מארג יחסי הכוחות בקרב חברי הוועדה לבחירת שופטים. אם עד אז נציגי הלשכה היו בברית עמוקה עם שופטי בית המשפט העליון ויחד זכו לרוב, כעת נבחרי הציבור בהנהגתי זכו לרוב ולראשונה ליכולת לממש מדיניות. כמובן שאם אני לא הייתי עושה זאת השופטים היו עושים את זה. כפי שתמיד היה, וכפי שקורה היום. ואכן, הקדנציה שלי במשרד המשפטים הייתה שונה. לא עוד שר משפטים בתואר, אלא שרה שבאה לעבוד ולייצר שינו"י.

"ידעתי להיאבק על נושאים עקרוניים" הוסיפה שקד, "עמדתי בלחצים לא פשוטים והשכלתי לנהל משאים ומתנים. במילה אחת - פוליטיקה. הפשלתי שרוולים והשתמשתי בכוחי וביכולותיי הפוליטיות בנחישות ובתבונה. הכול נעשה לטובת המדינה ולטובת קידום האג'נדה שלשמה נבחרתי. זו המטרה והיא שעמדה מול עיניי לאורך כל הדרך. זה לא נעים לראות איך מכינים נקניקיות. זה ודאי לא נעים לשמוע הקלטות אישיות על ניהול מהלכים פוליטייים ומינויים. בכל תחום. לא נעים, אבל כך הדברים עובדים. ומי שלא יכול לעמוד בחום, שלא יכנס למטבח. אגלה לכם סוד - השופטים הם בשר ודם, וגם שיחותיהם בעניינים אלו התנהלו באותה הדרך. פוליטיקה היא אומנות האפשר, בכל מערכת. שכל אחד יחשוב עם עצמו על שיחות אישיות שהוא מנהל ואיך הן נשמעות אם היו מפורסמות".

שרת הפנים איילת שקד
איילת שקד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לסיכום אמרה שקד: "בעניין השופט אורנשטיין, ועדת האיתור המליצה על שני מועמדים: השופט אורנשטיין והשופט שנלר. השופט שנלר היה שייך למחנה הפוליטי שלי והופעלו עליי לחצים פוליטיים למנותו. מנגד, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ז"ל, מערכת המשפט ולשכת עורכי הדין הפעילו עליי לחצים למנות את אורנשטיין. המערכת המשפטית לגווניה השונים סברה באופן גורף שהוא המועמד המתאים ביותר לנהל את בית המשפט המחוזי החשוב ביותר. כשבחרתי את השופט אורנשטיין אמרה לי הנשיאה נאור ז"ל - 'כל הכבוד, עשית את הדבר הנכון'. ואכן, חל מהפך ניהולי בבית המשפט, מהפך שזכה לתשבחות מקיר לקיר. קל להכפיש, קל לטנף וקל לשקר. קשה להבין מציאות מורכבת. והכי קשה, לעשות מה שעשיתי".