היועמ"שית תודיע לבג"ץ: "להקים ועדת חקירה ממלכתית"

הקרב על ועדת החקירה: מחר תגיש בהרב-מיארה את תשובתה לעתירות להקמת ועדת חקירה ממלכתית ל-7 באוקטובר - ותדגיש כי הקמת ועדה ממשלתית נוגדת את החוק. היא צפויה לקרוא בנוסף לוועדה ממלכתית בעניין רצועת עזה - ותזהיר כי אי-הקמתה תגרור השלכות של הדין הבינלאומי

זמן צפייה: 01:41

אחד עשר חודשים לאחר פלישת אלפי מחבלי חמאס לשטח ישראל ופרוץ המלחמה, מחר (שלישי) תגיש היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, את תשובתה לעתירות להקמת ועדת חקירה ממלכתית - ותודיע כי יש להקים ועדת חקירה לאירועי 7 באוקטובר - והמחדלים שגרמו לכך.

כמו כן, בהרב-מיארה תטען בתשובתה כי ועדת החקירה הממלכתית תעסוק גם במצב השורר ברצועת עזה - ואי הקמתה תגרור השלכות מהדין הבינלאומי, בהם אף צווי מעצר לראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, יואב גלנט, מבית הדין הפלילי בהאג (ICC).

בנוסף, תטען היועצת המשפטית לממשלה כי הקמת ועדת חקירה ממשלתית, ולא ממלכתית, בנושאים אלו - נוגדת את החוק. עם זאת, רה"מ בנימין נתניהו דובק בהתנגדותו הגורפת להקמת ועידת חקירה ממלכתית, מבקש להקים ועדת בדיקה ממשלתית בלבד - ואף הציע לצרף אליה משקיפים בינלאומיים. בהרב-מיארה מצדה הדגישה כי ועדה ממשלתית לא תשכנע את השופטים בהאג, שיודעים היטב כי מדובר בגוף חקירה ללא שיניים.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי במסגרת הדיונים הנערכים בירושלים במטרה למנוע את המכה המדינית-משפטית, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הבהירה כי הקמת ועדת חקירה ממלכתית הנה הדרך היחידה למנוע את הוצאת הצווים.

פעילותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי היא חד-צדדית, כך שיכולת התגובה של ישראל מוגבלת, ולמעשה פעולות המנע האפשריות מסתכמות בקידום מהלכים העשויים להביא לדחיית בקשת התביעה על ידי הטריבונל הבינלאומי.

התובע מהאג, קארים חאן
התובע הראשי בהאג, קארים חאן | צילום: רויטרס

זאת ועוד, בשל החשש מהוצאת הצווים, לצד ההתנגדות המוחלטת לחקירת מחדל 7 באוקטובר, גורמים בסביבת נתניהו הציעו באופן חריג כי תפתח חקירה פלילית נגד ראש הממשלה והשר יואב גלנט בעקבות טענות התביעה בבית הדין, כך שאלו ייבדקו במסגרת חקירה בארץ.

היועמ"שית דחתה על הסף את ההצעה, בעקבות עמדתה כי אין מקום לפתיחתה של חקירה פלילית נגד הצמרת הישראלית בעקבות המלחמה בעזה, וכן מתוך הבנה כי חקירה שכזו תביא לפגיעה במערכת התביעה הישראלית.

לפני כחודשיים, קרא שר הביטחון יואב גלנט להקמת ועדת חקירה ממלכתית, "שצריכה להיות אובייקטיבית ולבדוק את כולנו: מקבלי ההחלטות ואנשי הביצוע, הממשלה, הצבא וגופי הביטחון, בממשלה הזו, ובממשלות בעשור האחרון". הוא הוסיף: "שתבדוק אותי, את ראש הממשלה, את הרמטכ"ל וראש השב"כ, את צה"ל, ואת הגופים הלאומיים הכפופים לממשלה".