בג"ץ דן בעתירת כחול לבן: "איך אפשר לחסום רוב של 61 ח"כים?"

במהלך הדיון שעוסק בהחלפת יו"ר הכנסת, הקשו השופטים על יועמ"ש הכנסת שטען כי "לא ראוי בעת הזו לקבל הכרעות תקדימיות". נציג הפרקליטות: "עמדת מנדלבליט - יש לקבוע דיון לבחירת יו"ר בהקדם"

זמן צפייה: 01:03

הפלונטר הפוליטי: בג"ץ מקיים בשעה זו (ראשון) דיון בעתירת כחול לבן נגד יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, המעכב את כינוס מליאת הכנסת. הדיון מתקיים בהרכב של חמישה שופטים, בראשות הנשיאה אסתר חיות. בפתח הדיון אמרה הנשיאה חיות אומרת כי נושא הוועדה המסדרת יעלה ממילא לדיון מחר, ועל כן הדיון היום יתמקד אך ורק בנושא בחירת יו"ר הכנסת.

במהלך הדיון, התייחס השופט יצחק עמית, לקיפאון הפוליטי, ואמר: "מי מחזיק את המפתחות? חשבתי שהמפתחות על השולחן, ומי שיש לו רוב לוקח את המפתחות. נדמה לי שמישהו כאן מחזיק את המפתחות בכיס".

השופט ניל הנדל התייחס להחלטת הרוב ושאל את יועמ"ש הכנסת איל ינון: "השאלה המשפטית היא האם אפשר לחסום רוב של 61 חברי כנסת?", אמר. "זו השאלה האמיתית וזה נורא בעייתי לחסום אותם".

יועמ"ש הכנסת השיב: "מה שמטריד אותי כיועמ"ש הכנסת הוא כי אם ניתן דרור לרצונם של 61 חברי כנסת, יתכן כי נגיע למצב בו יהיה יו"ר מהאופוזיציה. אני מזהיר כי דבר כזה יהיה למוקש שיוטמן באירוע הזה וילווה אותנו לאורך כל הכנסת. זוהי התנגשות בלתי נמנעת".

עוד בחדשות 13:

הליכוד: אם יו"ר הכנסת יוחלף – המגעים לאחדות יופסקו

עיקר המחלוקת במו"מ לאחדות: משך כהונת נתניהו כראשון ברוטציה

המו"מ לממשלת אחדות: הליכוד הסכימה לוותר על פסקת ההתגברות

ח''כ אבי ניסנקורן וח''כ עפר שלח
ח''כ אבי ניסנקורן וח''כ עפר שלח | צילום: חדשות 13

הנשיאה חיות הקשתה על יועמ"ש הכנסת ודחקה בו לקבוע מתי תיאלץ הכנסת לבחור יו"ר חדש - לכל המאוחר: "אני מבקשת שאדוני יאמר דבר ברור. אדוני יסביר מה הוא כתב, מתי לדעת אדוני חלף הזמן שמעבר לו אי אפשר יותר לדחות".

"אני מודה ומתוודה שאני לא יכול להצביע על יום ואפילו לא על שבוע", השיב ינון. "אנחנו חיים בעולם לא נורמלי. לפי עמדת העותרים צריך לבחור כבר מחר יושב ראש תוך כדי שיש משא ומתן. אני לא מבין את זה"

השופט הנדל התעקש: "אתה לא מוכן לכמת את העניין הזה בכלל בזמן וזה לא עוזר. אדוני צודק שאנחנו נמצאים במצב קשה אבל צריך להכריע בו. מאוד קשה לי להבין את עמדת אדוני".

לכך ענה ינון: "לא ראוי בעת הזו לקבל הכרעות, בטח לא תקדימיות. צריך לראות איך הדינמיקה הפוליטית מתגלגלת".

Whatsapp Image 2019 12 05 At 1
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: החדשות 13

בהמשך הפנתה הנשיאה חיות שאלה לעורך הדין, אבי הלוי, המייצג בדיון את מפלגת הליכוד: "בהנחה שאין אפשרות להציג לאמון הכנסת ממשלה כזו או אחרת, האם לשיטתך, יש סמכות ליו"ר הכנסת בפועל לדחות את העלאת מינוי יו"ר כנסת עד אין קץ?"

"מה עמדתכם?", שאלה. "שמענו את עמדת היועץ המשפטי של הכנסת שככל שחולף הזמן לא ניתן עוד להוסיף ולדחות. לא קיבלנו אינדיקציה על איזה פרק זמן מדובר אבל זה מה שנאמר".

לכך השיב עו"ד הלוי: "נניח שהמנדט עובר למועמד אחר שנשיא המדינה יטיל עליו והוא כן יצליח להרכיב ממשלה. אז מדוע שאותו מועמד לא יוכל לנסות למנות יו"ר כנסת? לכן זה בהתאם לשיקול הדעת של יו"ר הכנסת לפעול בהתאם למועדים שקבע לו תקנון הכנסת".

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

נציג הפרקליטות הציג בדיון את עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ומסר: "נדרש להכניס לסדר יומה של המליאה את הבקשה לבחירת יו"ר הכנסת - בהקדם האפשרי. מרחב הזמנים גם לדעת היועמ"ש לכנסת הוא מצומצם למדי. יש לכלול את ההצעה הזו על סדר יומה של הכנסת בהקדם האפשרי".

עוד אמר יועמ"ש הכנסת במהלך הדיון כי "השילוב בין המשבר החוקתי שאנחנו נמצאים בשנה האחרונה עם מחלת הקורונה גורם למשבר אמון חריף בכנסת ולכן צריך להבהיר את הדברים. מי שיקבע את מספר חברי הוועדה המסדרת היא מליאת הכנסת בהצבעה שתיערך מחר", ינון הוסיף והבהיר כי "הוועדה המסדרת היא זו שתקבע את מספר חברי הוועדות השונות".

"הדיונים יהיו מדוללים מבחינת הנוכחות. אם יושב ראש הכנסת רוצה להחיל סטנדרט של עשרה אנשים במליאה, כל חבר כנסת שירצה יוכל להשתתף וייכנס למליאה בתורו על פי רשימה שמית. זה להבדיל מישיבות ועדה ששם חברי הכנסת צריכים להיות נוכחים בדיון עצמו. גם נציגי הממשלה של אותו דיון צריכים להיות נוכחים".

מסמך ששלח ח''כ מיקי זוהר לחברי גוש הימין
מסמך ששלח ח''כ מיקי זוהר לחברי גוש הימין | צילום: חדשות 13

בתוך כך, ח"כ מיקי זוהר העביר מסמך לחברי הגוש, שבו הם חותמים על הנוסח לפיו "אם כחול לבן תדיח את יו"ר הכנסת - לא תהיה אחדות. אם יקדמו חקיקה לא-דמוקרטית נגד מועמדותו של ראש הממשלה נתניהו - לא נציג מועמדות בבחירות".

יו"ר הסיעה ח"כ אבי ניסנקורן אמר בטרם נכנס לדיון: "דווקא בימים קשים אלה חשוב כל כך שתהיה כנסת מתפקדת, למען שלום האזרחים ולמען הדמוקרטיה הישראלית שמצויה בסכנה של ממש.
הכנסת חייבת לחזור לעבוד באופן מלא, לטובת שקיפות בקבלת החלטות וכדי לפקח על החלטות הממשלה. נבקש היום מזור מבית המשפט כדי שנוכל למלא את חובתנו כנבחרי ציבור במאמץ לתת מזור לאזרחי ישראל".ח״כ עפר שלח:

חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23
חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23 | צילום: דינה וולמן - דוברות הכנסת

ח"כ הכנסת עפר שלח, התייחס אף הוא לנושא ואמר: "באנו לכאן היום כדי שגם בית המשפט העליון יתן את החותמת שלו על מה שברור לכל אזרח: שכנסת מתפקדת היא לא רק חיונית לדמוקרטיה, היא חיונית להתמודדות של ישראל עם משבר הקורונה. דווקא אל מול הניסיון של הממשלה ביום חמישי האחרון לסגור את הכנסת, שהיועץ המשפטי לממשלה צריך להזכיר לראש הממשלה ולשרים שלו שאין להם בכלל סמכות על הכנסת, אל מול ההתנהגות הזאת חשוב במיוחד שהכנסת תחזור לתפקד ושבית המשפט העליון יאמר את דברו".

בשבוע שעבר, כאמור, עתרה מפלגת כחול לבן לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת ונגד הכנסת, בשל העיכוב בכינוס המליאה - שגורם להשתהות בהקמת ועדות הכנסת ובחירת יו"ר חדש. המפלגה ביקשה מבית המשפט שיקיים דיון דחוף בסוגיה.