"יצר מצג שווא שהוא בעל כוחות מיוחדים": אישום נגד הרב ברלנד

עבריין המין ומנהיג קהילת "שובו בנים" הואשם בעבירות של עושק וקבלת דבר במרמה בסכומים של מיליוני שקלים: "הבטיח תחיית המתים, החלמה מלאה מנכות קבועה, איתור נעדרים וחילוץ ממאסר"

זמן צפייה: 02:30

הכת של ברלנד: כתב אישום הוגש היום (ראשון) בבית המשפט המחוזי בירושלים נגד אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים", בגין עבירות של קבלה וניסיון קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק וכן בעבירה של נסיון לשידול חבלה חמורה, במסגרת פרשת "עושק שחורשנחשפה בעקבות תחקיר חדשות 13. ברלנד הואשם שקיבל סכומים בהיקף של מיליוני שקלים, והמשטרה עדיין חוקרת חשדות לביצוע עבירות כלכליות דוגמת הלבנת הון ועבירות מס.

מהאישומים עולה כי החל משנת 2014 ועד למעצרו בחודש שעבר, ברלנד פעל בעצמו ובתמיכת עוזריו אשר שימשו כידו הארוכה, תוך ניצול מעמדו כ"רב" מוכר ונערץ בקרב קהילתו ומעבר לה, ופעל באופן שיטתי להוציא סכומי כסף מאנשים אשר היו שרויים במצוקה ופנו אל הנאשם לעזרה ולהצלה. לפני כשבוע בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את ערעורו של ברלנד, וקבע כי הוא יישאר במעצר עד להגשת כתב האישום נגדו. מעצרו הוארך עד ליום חמישי, בו ידונו אם להעניק לברלנד חלופת מעצר.

לכתבות נוספות בנושא:

ערעור הרב ברלנד נדחה: יישאר במעצר עד להגשת כתב אישום נגדו

הצהרת תובע הוגשה נגד הרב ברלנד – מעצרו הוארך בחמישה ימים

תיעוד: אלמונים מנפצים את חלונות ביתו של עד תביעה נגד ברלנד

Aasuys
הרב אליעזר ברלנד ועוזר שלו נפגשים עם א', אשר מתלוננת על כאבים | צילום: חדשות 13

הבטיח תחיית המתים והחלמה מלאה מנכות: המקרים שמאחורי סעיפי האישום

כתב האישום מגולל שורה של מקרים בהם הבטיח ברלנד תוצאות מסוימות על אף שידע כי אין בכוחו לקיימן. במקרה מסוים הבטיח לאישה חולה בסרטן כי אין לה צורך לבצע טיפולים כימותרפיים, וכי היא תירפא בהקדם. במקרה אחר, תוך שימוש בכסות של "פדיון נפש" ותשלומים שקיבל, "הבטיח תחיית המתים, החלמה מלאה ממחלות קשות וחשוכות מרפא, החלמה ממצבים רפואיים קבועים (כגון נכות) ומצבים רפואיים קשים, וכן היחלצות ממצבי דחק כגון מאסר או איתור נעדרים".

עוד הואשם ברלנד כי "במסגרת מצגי השווא, עשה הנאשם שימוש בהמלצות על תכשירים או כדורים לגביהם מסר פרטים כוזבים". בכך רמזה המדינה לסוכריות שהציע לחלק מהאנשים שפקדו את חצרו, באמתלה כי מדובר בכדורי פלא. לאב שהגיע עם בנו החולה אמר ברלנד: "אני ארפא לך אותו. תביא לי עכשיו 5,000 שקלים ואני ארפא אותו, בעזרת השם. תביא חמש פעמים אלף". כשנשאל אם להמשיך את הטיפול הכימותרפי, עונה הרב: "חייב להמשיך, או שייקח את זה". בשלב זה הציג הרב בקבוקון, טועם ממנו ואומר: "זו תרופה מיוחדת. מגיעה משוויץ. טיפה על הלשון כל שעה".

הרב אליעזר ברלנד (במרכז) וגבי בן הרוש
הרב אליעזר ברלנד (במרכז) וגבי בן הרוש | צילום: חדשות 13

ברלנד הואשם כי מצגי השווא שהציג נמשכו לאורך שנים, "באופן מתוכנן, שיטתי וסדרתי - מתוך מניע של בצע כסף". כאמור, המשטרה עדיין חוקרת חשדות לביצוע עבירות כלכליות דוגמת הלבנת הון ועבירות מס. נוסף על כך ברלנד מואשם שקרא לחברי קהילתו לפגוע בבני זוג מסוימים, רק כי חשב ש"התנהגותם מנוגדת לדיני תורה". מכתב האישום עולה כי "הנאשם הקליט הודעה בקולו בה קרא לתת להם מכות ולשבור להם את העצמות. הנאשם הורה להשמיע הודעה זאת באחד מאמצעי התקשורת של קהילתו".

סנגורו של ברלנד, עו"ד אביחי יהוסף, התייחס לכתב האישום: "היום הוגש כתב אישום בגין עבירות שאנחנו לא רואים אותן בכתב האישום, וביום חמישי נפרק את כל טענות כתב האישום. כל המטרה של מה שנעשה כאן היום היא להשאיר רב קשיש בן 82 במעצר". לדבריו, "המדינה פיצלה באופן מלאכותי את החקירות וכתב האישום, והגישה לבית המשפט המחוזי כתב אישום שהיה צריך להגיש לבית משפט השלום. ביום חמישי נציג לבית המשפט את כל הדברים שאנחנו חושבים שיקריסו את כתב האישום".

בהארכת מעצרו האחרונה נציג המשטרה ציין כי "עקב מצבו הרפואי של ברלנד, נאלצנו אתמול להפסיק את החקירה ולהעבירו לבית חולים. ישנו חשש שהחשוד יימלט מהדין". עוד ציין כי "ביצענו פעולות חקירה שחיזקו את החשד הסביר נגד ברלנד. ישנו צורך בביצוען של 29 פעולות חקירה, מתוכן כמה פעולות הן בנות שיבוש". הנציג אף הוסיף כי ברלנד משתף פעולה בחקירתו, בעוד הוטחו בו "עשרות מסמכים".

במסגרת דיון אחר בהארכת מעצרו המשטרה טענה כי התחזקו הראיות לכך שראש קהילת "שובו בנים" דרש בעצמו את הכספים שגבה. בזמן הדיון כמאה אנשים הפגינו מחוץ לבית המשפט במחאה על מעצרו.

נורית בן משה שבתה נפטרה מסרטן והרב ברלנד
נורית בן משה שבתה נפטרה מסרטן והרב ברלנד | צילום: חדשות 13

במהלך הדיון הזכירה השופטת את המקרה שפורסם בתחקיר "הצינור": "הוא נתן לאדם חולה סוכריות מנטוס תוך אמירה שמדובר בתרופה, ואמר שבזה הוא יבריא - והם לא הבריאו". בהמשך, בתגובה לתלונה על כך שברלנד בן ה-82 הובא לבית המשפט למרות מצבו הבריאותי, השיבה השופטת: "תנו לו מנטוס". עורך דינו התלונן כי אזקו אותו בבית החולים, למרות גילו המתקדם ומצבו הרפואי - המשטרה הכחישה.

בתגובה למעצרו מסר ברלנד: "הרב מאמין שבברכה לאלוהים ממשיכים רפואות וידועה ובפרט ברכת 'שהכול נהיה בדרכו'. זו הסיבה שהוא מחלק סוכריות, שממתיקות את מרירות הצרה. הרב לא מתיימר להיות רופא, ולא נותן ייעוץ רפואי. הרב, כמו כל הרבנים ובראשם רבי דוד אבוחצירה המקובל, הרב קוק ועוד גדולי ישראל מברכים ומתפללים על כל אחד שפונה. חלק מהאנשים מקבלים תשובה שהישועה תגיע על ידי פדיון, דבר שלא הרב ברנלד המציא וכך היא דרך היהודית מימות עולם".