היועמ"שית נגד בן גביר: לשר אין סמכות להתערב בחקירות המשטרה

בהרב-מיארה הגישה את תשובת המדינה לעתירות העוסקות בתיקון פקודת המשטרה, וקבעה כי "נוכח הפגיעה הקשה בעצמאות מערכת אכיפת החוק" - יש לבטל את החלק בתיקון המקנה לשר לביטחון לאומי את הסמכות להתערב בתחום החקירות. "התיקון יוצר מבנה משטרי לא מאוזן המאפשר פוליטיזציה של הפעלת הכוח המשטרתי"

בן גביר ובהרב-מיארה
בן גביר ובהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועמ"שית נגד בן גביר: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה הערב (חמישי) את תשובת המדינה לעתירות העוסקות בתיקון פקודת המשטרה, וקבעה כי "נוכח הפגיעה הקשה בעצמאות מערכת אכיפת החוק", יש לבטל את החלק בתיקון המקנה לשר לביטחון לאומי את הסמכות להתערב בתחום החקירות.

בהודעת היועמ"שית נכתב: "לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, התיקון יוצר מבנה משטרי לא מאוזן המאפשר פוליטיזציה של הפעלת הכוח המשטרתי ללא ערובות המבטיחות את הפעלת הכוח באופן מקצועי, עצמאי ושוויוני ושמירה על שלטון החוק וזכויות האדם. על כן, התיקון אינו חוקתי".

"יש לבטל את החלק בתיקון המקנה לשר לביטחון לאומי את הסמכות להתערב בתחום החקירות נוכח הפגיעה הקשה בעצמאות מערכת אכיפת החוק", הוסיפה, "שאר חלקי התיקון אף הם אינם חוקתיים ודינם בטלות, אלא אם בית המשפט יפרש אותם באופן המבטיח הגנה על זכויות אדם, ומניעת פוליטיזציה של עבודת המשטרה".

המטה הארצי של משטרת ישראל, משטרה
המטה הארצי של משטרת ישראל | צילום: חדשות 13

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר בתגובה: "עוצמה יהודית תגיש בשבוע הבא את הצעת החוק לפיצול משרת היועץ המשפטי לממשלה ותדרוש לקדמה באופן מיידי. התנהלות היועצת המשפטית לממשלה באופן פוליטי שערורייתי, משולח רסן ופרוע, בקו לעומתי מופגן מאז הקמת הממשלה הנוכחית, חוצה כל קו אדום אפשרי. התנהגותה הינה חסרת תקדים בתולדות הייעוץ המשפטי מאז הקמת המדינה, כאשר היועמ״שית יוצאת באופן עקבי, בוטה ומוצהר כנגד ממשלת ישראל. התנהלותה על תקן יו״ר האופוזיציה בפועל, איננה מאפשרת עוד את המשך המצב הקיים".

עוד הוא הוסיף: "לאור הנ"ל, וע"מ לאפשר לממשלת ישראל קבלת שירות משפטי מקצועי בסיסי, סיעת עוצמה יהודית תגיש בימים הקרובים את הצעת חוק פיצול משרת היועץ המשפטי לממשלה, ותדרוש מהקואליציה לקדם הצעת חוק זו. גם בזמן מלחמה ממשלת ישראל זכאית לייצוג משפטי מינימאלי שאיננו עוין".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהתנועה לאיכות השלטון, העותרת נגד התיקון לפקודת המשטרה, נמסר בתגובה: "היועצת המשפטית לממשלה ממשיכה באומץ ציבורי להציב גבולות ברורים בפני הממשלה, ובפני שאיפתם לכוח בלתי מוגבל ולא חוקתי. היועצת עמדה בתגובתה על הבעיתיות הרבה שבתיקון לפקודת המשטרה, ואף היא מבינה את הצורך לבטלו. אנו מודים ליועצת על עמדתה המוסרית המוצקה, ומחזקים את ידיה. במדינה דמוקרטית לא ניתן להשלים עם מצב בו המשטרה היא פוליטית, ואנו מקווים שכך גם יפסוק בית המשפט".