בן גביר: "עשרות שנים של הזנחה וחוסר משילות מתפוצצות לנו בפנים"

השר לביטחון לאומי הגיע לזירת הרצח ביפיע, שם נורו למוות חמישה בני אדם, ואמר כי חייבים להכניס את השב"כ על מנת למגר את האלימות בחברה הערבית: "יש כאן מערב פרוע במגזר הערבי בכל הגזרות". ועדת המעקב העליונה הודיעה על שביתה מחר בחברה הערבית

זמן צפייה: 02:13

97 נרצחים תוך פחות מחצי שנה: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע הערב (חמישי) לזירת הרצח בכפר יפיע הסמוך לנצרת, שם נורו למוות חמישה בני אדם, ואמר: "עשרות שנים של הזנחה וחוסר משילות מתפוצצות לנו בפנים. יש כאן חוסר משילות ומערב פרוע במגזר הערבי בכל הגזרות". בעקבות האירועים, ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל הודיעה על שביתה בחברה הערבית מחר.

"הבעיות מוכרות", אמר בן גביר, "מעט שוטרים וגל התפטרויות, יחד עם חוסר בכוח אדם. אנחנו מנסים לעשות טיפול שורש בעניין. בתחילת הדרך במו"מ הקואליציוני דיברתי על שני פתרונות שלדעתי יכולים להביא למיגור הפשע ולירידה דרסטית".

"הפתרון הראשון הוא משמר לאומי", הוסיף, "השגנו בתקציב האחרון תקציב כדי להקים את הכוח החשוב של הזה של לוחמים, שלא יעזוב את המגזר הערבי ואת הערים המעורבות וייתן מענה. צו השעה זה הקמת המשמר הזה, ואני מניח שתוך כמה חודשים המשמר יקום ויתחיל לעבוד ולפעול, בקצב שאני מקווה שיפחית כאן את כל האלימות והמהומות".

Whatsapp Image 2023 06 08 At 1
השר בן גביר בזירת הרצח ביפיע | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

"בנוסף, חייבים להכניס את השב"כ", הוסיף בן גביר, "זה הפתרון לטווח המיידי. אני מודה לרה"מ נתניהו שקיבל את עמדתי, אבל אני דורש ומבקש שבישיבת הממשלה הקרובה אנחנו נעביר הצעת מחליטים שהשב"כ נכנס לטפל בפשיעה. משמר לאומי והכנסת השב"כ יחד עם הגדלת המשכורות לשוטרים, יכולים להביא למיגור ואנחנו נעשה את זה".

מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה לדברי בן גביר: "בבכיינות לא בונים מנהיגות ולא מנצחים את הפשיעה. פעם זו היועמ"שית שאשמה בפיגועים, עכשיו זו הזנחה של ממשלות קודמות. במקום לחפש אשמים, הדבר הכי טוב שבן גביר יכול לעשות זה להודות בעובדה שהתפקיד גדול עליו, להתפטר ולאפשר למנות אדם ראוי לתפקיד".

זירת הירי ביפיע
זירת הירי ביפיע | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

הנרצחים ביפיע הם ראמי מרגיה בן ה-15, נעים מרגיה, לואי אבו רג'ב, אבראהים שחאדה ומוחמד מרוואן כנאנה. הם פונו במצב אנוש לבית החולים האנגלי בנצרת, שם קבעו הרופאים את מותם. במקביל, פעוטה בת 3 וגבר כבן 30 נפצעו באורח קשה מירי בכפר כנא שבגליל התחתון. צוותי מד"א שהוזעקו לזירה העניקו לפצועים טיפול רפואי ופינו אותם לבית החולים פוריה בטבריה כשהם סובלים מפציעות חודרות.

ארבעה מהנרצחים ביפיע רצח
ארבעה מהנרצחים ביפיע

מלבד השר בן גביר, גם המפכ"ל קובי שבתאי הגיע לזירת האירוע ביפיע, ובנוסף זומן לזירה גם ניצב בדימוס ג'מאל חכרוש, שהיה ראש האגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית ופרש מהמשטרה לאחר שבאתר "הארץ" נחשף תיעוד שלו מדלג מעל גופה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306081755' autoplay='0' credit='' desc='ניצב בדימוס חכרוש בזירה ביפיע' poster='' kid='1_e9j72p4a' duration='14']

חובש בכיר עאטף סאלם ופראמדיק מאור אטגדי מיחידת האופנועים של מד"א, שהגיעו לזירה בכפר יפיע, סיפרו: "הגענו למקום בכוחות גדולים וראינו שמדובר בזירה קשה מאוד. 5 פצועים שכבו מחוסרי הכרה וסבלו מפציעות קשות בגופם. הכנסנו את הפצועים לאמבולנסים ולניידות טיפול נמרץ ופינינו אותם לבית החולים כשמצבם אנוש".

חובש בכיר במד"א אנס עואודה סיפר על אירוע הירי בכפר כנא: "ילדה בת 3 הובאה אלינו לתחנת מד"א כשהיא סובלת מפציעות חודרות בגופה, ופצוע נוסף, גבר כבן 30 הובא לחבירה עם צוות מד"א בכביש סמוך כשגם הוא סובל פציעות חודרות בגופו. הענקנו לשניהם טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותה בניידת טיפול נמרץ לבית החולים כשמצבם קשה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306081537' autoplay='0' credit='' desc='רכב המתנקשים ביפיע' poster='' kid='1_dj97y6ld' duration='15']

בעקבות רציחתם של חמישה אזרחים ביפיע, עמותת יוזמות אברהם מעדכנת כי 97 ערבים קיפחו את חייהם בשנת 2023 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה, מהם 90 אזרחים, זאת לעומת 35 נרצחים בתקופה המקבילה אשתקד. 86 מהקורבנות השנה נורו למוות, ו-42 מהם היו בני פחות מ-30. מבין כלל הקורבנות השנה, 6 היו נשים.

מיוזמות אברהם נמסר: "אנחנו מזועזעים מהטבח של חמישה אנשים לאור יום ומאחלים החלמה שלמה ומהירה לפעוטה שנפצעה היום מירי. אנחנו קוראים לראש הממשלה - אין זמן! כנס את ועדת השרים לדיון חירום כבר היום, ותתחילו לעבוד. כל יום שבן גביר הוא השר לביטחון לאומי, הוא יום שבו מעגל הדמים מתרחב".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306081636' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו: "נחוש להכניס את השב"כ כגורם מסייע"' poster='' kid='1_umnydr3h' duration='30']

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "אני מזועזע מהרצח הנורא ליד נצרת. אנחנו נחושים להפסיק את שרשרת הרציחות הללו. נעשה זאת לא רק בתגבור המשטרה, אלא גם בסיוע של השב"כ. אני נחוש להכניס את השב"כ כגורם מסייע למשטרת ישראל נגד הפושעים הללו, נגד ארגוני הפשע, נגד הרציחות הללו. קיימתי שורה של ישיבות כבר השבוע בנושא הזה עם גורמי הביטחון, המשפט והמשטרה, ואני מתכוון להמשיך בשבוע הבא ולהגיע לתוצאה מהירה".

זירת הירי ביפיע
זירת הירי ביפיע

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר: "אני מבקש להשתתף בצער משפחות הנרצחים ולאחל החלמה לפצועים מאירועי הירי הקשים היום בצפון. המציאות של הפשיעה במדינת ישראל מזעזעת, ובחברה הערבית בפרט. לפני מספר חודשים - הצגנו את 'תוכנית איזנקוט' למלחמה בפשיעה - שכוללת צעדים פרקטיים. הגיע הזמן שראש הממשלה יאמץ צעדים פרקטיים, 'ייכנס לאירוע' וישים את הנושא בראש סדר העדיפויות".

"הצעד הראשון צריך להיות פיטורי בן גביר שמתעסק במופעי רהב בבתי הכלא ובהדחת קצינים, במקום בצעדים בשטח", הוסיף גנץ, "הוא לא יכול לטפל באירוע מורכב כזה, וספק אם הוא מעוניין לטפל בו. המחנה הממלכתי תגבה כל צעד נכון ואחראי - נדרשת תוכנית חירום".

ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לאירועים: "תוך דקות ספורות - שתי תקריות ירי קטלניות בכפר כנא וביפיע. בשבוע בו התפטר ראש האגף למאבק בפשיעה בחברה הערבית במשטרת ישראל - החידלון הולך ומעמיק. ומה עשה נתניהו השבוע בנושא? או-אה, הוא נפגש השבוע עם סיעת חד"ש-תע"ל! בן-גביר? הוא בכלל לא בארוע. איזו חבורה של כשלונרים".

ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד, לשעבר סגן השר לביטחון הפנים, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אירועים קשים מאוד היום עם 5 נרצחים ביפיע ו2 פצועים בכפר כנא. הפשיעה, האלימות ומקרי הרצח בחברה הערבית יצאו משליטה כבר מזמן. ‏על ראש הממשלה להתעורר, למנות פרוייקטור מטעם הממשלה מיד. ולהתחיל לפעול באופן מיידי, זו חובתו".

ח״כ ואליד אלהואשלה (רע"מ) כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הרחובות בחברה הערבית הפכו לשדה קרב, ועכשיו התרחש טבח של ממש، מרחץ דמים אזרחי. מתי הרשויות והממשל יתחילו להפנים את גודל האסון המתרחש? או שאין בכלל כוונה לפעול? אירוע כזה במדינת תל אביב היה מביא לסוף עידן השר הממונה, קורא להשבית את המדינה עד שינקטו צעדים מעשיים למיגור הפשיעה".

Whatsapp Image 2023 06 08 At 1
כוחות משטרה בזירת הרצח ביפיע | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

אמש נרצח איימן זועבי, תושב נצרת כבן 20, לאחר שנורה ופונה במצב אנוש לבית החולים האנגלי שבעיר. זמן קצר לאחר מכן נאלצו הרופאים לקבוע את מותו, ושוטרים שהגיעו לזירה פתחו בחקירת הרצח.

כזכור, שלשום נחשף בחדשות 13 כי דווקא כשגל מקרי הרצח בחברה הערבית מגיע לשיא, ואחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו נדרש גם הוא לסוגייה והזמין את חברי הכנסת הערבים ללשכתו - ניצב נתן בוזנה, ראש אגף סי"ף (האגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית), שאמור לסכל את האלימות - התפטר בזעם. למקורביו הוא אמר כי "הקימו אגף ללא שיניים או יכולת להשפיע", ותקף את השר בן גביר: "לא ביקר אפילו פעם אחת באגף".