"מעשה טרור": בן 27 הורשע בלינץ' בבת ים ב"שומר החומות"

כשנתיים וחצי לאחר הלינץ' האכזרי שבוצע בנהג מונית ערבי בבת ים, נתנאל בנימין, תושב העיר, הורשע במעורבותו באירוע. בנימין הכה את הנהג באגרופים בזמן שהוא שכב על הרצפה ובעט בו. השופטת: "אירוע שנאה אלים, מדיר שינה"

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (רביעי) את נתנאל בנימין, בן 27 מבת ים בגין מעורבותו בפרעות שנערכו בבת ים בתקופת מבצע "שומר החומות", ובלינץ' האכזרי בעובר האורח סעיד מוסא - כשנתיים וחצי אחרי שהתרחשו. במהלך הפרעות ניפצו עשרות פורעים חלונות של בתי עסק בבעלות ערבים, בזזו והשחיתו מסעדות וכן ביצעו ניסיון לינץ' בסעיד מוסא, שעבר במקום.

מכתב האישום שהוגש בשנת 2021 על ידי פרקליטות מחוז תל אביב, עולה כי במהלך מבצע "שומר החומות" פרסם בנימין קריאות בקבוצת וואטסאפ לפגוע בבתי עסק בבעלות ערבים, ויחד עם עשרות פורעים נוספים, הגיע בתאריך  ה-12 במאי 2021 לרחוב בן גוריון בעיר, שם ניפצו חלונות של בתי עסק, השחיתו מסעדה ובזזו אותה.

בהמשך לכך, תקף בנימין את סעיד מוסא, שעבר במקום עם מכוניתו, יחד עם עשרות פורעים אחרים. בנימין מואשם שהכה את מוסא במכות אגרוף בפניו, בעוד הוא שוכב על הקרקע, וכן בעט בצווארו בעצמה. לאחר שעוברי אורח הגנו על מוסא, בנימין התרחק מהמקום, ולאחר מכן חזר שוב, בעט בראשו של מוסא וזרק על פניו בקבוק בכוונה לגרום למותו. במקביל לתקיפתו ולאחריה, יחד עם פורעים נוספים שתקפו ובזזו את רכבו של מוסא, בנימין הטיח ברכב חפץ וחבט בו.

סעיד מוסא לאחר הלינץ' בבת ים. מאי 2021 | צילום: אחמד משהראוי
סעיד מוסא, לינץ, בת ים
סעיד מוסא לאחר הלינץ' בבת ים. מאי 2021

הרכב שופטים הרשיע את בנימין בכלל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום, וביניהן מעשה טרור של ניסיון רצח, חבלה במזיד לרכב ממניע גזעני, גניבה ממניע גזעני והתפרעות שסופה נזק מתוך מניע גזעני. עונשו ייגזר בהמשך.

בהכרעת הדין כתבה השופטת גיליה רביד כי "האירוע שעליו נסוב כתב האישום הוא אירוע קשה, מדיר שנה, אירוע שנאה אלים שבמהלכו אזרח ערבי ישראלי אשר נקלע בנסיבות תמימות לאזור הטיילת בבת ים, מצא עצמו נאלץ להילחם על חייו למול המון זועם של אנשים שתקפו אותו באכזריות, אך ורק משום היותו ערבי".

"הסרטונים שתיעדו את המקרה בזמן אמת הם קשים לצפייה. העדויות ששמענו מפי עיתונאים ועוברי אורח שנכחו במקום היו מצמררות. אצל חלק מהמתעדים ניכר היטב שהם חוו אירוע טראומתי מעצם היותם עדים לאשר התרחש. חלקם לא הצליחו לעצור את הדמעות בעת תיארו לפנינו את המקרה, זאת למרות הזמן שעבר. הביטוי שעבר כחוט השני בדברי עדי התביעה היה 'לינץ'. הם חשו שהם צופים באירוע שעלול להסתיים במות אדם. איש מהעדים לא סבר בזמן אמת שהמתלונן הינו מחבל שהגיע לבצע פיגוע. איש מהעדים לא שמע קריאות אזהרה של 'מחבל', אלא להיפך, קריאות לאומניות של 'ערבי ערבי'", הוסיפה.

בת ים, מתפרעים
מתפרעים בבת ים | צילום: חדשות 13

התיק מנוהל ע"י עורכי הדין עפרה קרמני, רותם נוימן וסרמן ואביב בר אור. עם קבלת ההכרעה מסרו התובעים עורכי הדין עפרה קרמני, רותם נוימן ואביב בר אור כי הם "מברכים על החלטת בית המשפט לייחס מניע גזעני למעשיו של הנאשם ולהכיר בניסיון הרצח כמעשה טרור. ההחלטה משקפת את חומרת המעשים והפגיעה המשמעותית שלהם בחברה כולה, עת נעשו בתקופה מתוחה ורגישה זאת".

המסעדה שנפגעה בעימותים בבת ים | צילום: שימוש לפי סעיף 27א’ בחוק

בינואר 2022 נגזר גזר דין ראשון בפרשת הלינץ', כאשר להב נאוגרקר בן ה-20 הורשע בשל מעורבותו בו - ובית המשפט גזר עליו שנת מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי על סך אלפיים שקלים לבעל המסעדה שהושחתה בבת ים. בנוסף, הצעיר הורשע בעבירות של הסתה לאלימות ולגזענות, התפרעות שסופה נזק וחבלה במזיד ברכב ממניע גזעני. נאוגרקר הורשע במסגרת הסדר טיעון, וגזר דינו הוא הראשון בפרשה - על אף שהוא איננו הנאשם המרכזי.