עדות קורבן הלינץ' בבת ים: "חשמלו אותי בצוואר וצעקו 'הנה ערבי'"

סעיד מוסא נקלע לצומת הכניסה לטיילת בבת ים במהלך מבצע שומר החומות, והותקף בצורה ברוטאלית על ידי עשרות צעירים יהודים מול מצלמות הטלוויזיה. במסגרת הדיון, מוסא העיד: "בחור שאל אותי אם אני ערבי, והתחיל לתקוף אותי. ראיתי עוד אנשים מגיעים לכיווני"

זמן צפייה: 03:13

סעיד מוסא נקלע לצומת הכניסה לטיילת בבת ים במהלך המהומות בזמן מבצע שומר החומות בחודש מאי בשנה שעברה, והותקף בצורה ברוטאלית על ידי עשרות צעירים יהודים מול מצלמות הטלוויזיה. הבוקר (שני), החל הדיון בבית המשפט המחוזי בת"א בעניין הלינץ' בו יעיד מוסא בנוכחות הנאשמים, שעדיין לא נקבע מולם הסדר טיעון.

במסגרת עדותו סיפר מוסא: "אני סעיד מוסא בן 35 תושב רמלה, נשוי עם חמישה ילדים. עבדתי בחברת כח אדם, מנהל עבודה וסדרן. ב-12 במאי 2021, נסעתי עם חבר להוציא משאית ממגרש בחולון, הוא היה סגור אז חזרנו לרמלה, הורדתי את חבר שלי בבית ויצאתי ליפו לכיכר השעון לטייל לכיוון הים. הייתי לבד".

"ראיתי קצת משטרה ובלאגן בכיכר השעון, ואמרתי שאחזור לרמלה. נסעתי לדרך שלמה. עצרו אותי שני חבר'ה, בחור ובחורה וביקשו שאקפיץ אותם לבת ים. הם היו בני 19-20 משהו כזה. הבחור ירד קרוב ליד המשטרה והבחורה המשיכה איתי לבת ים", הוסיף. "אתה יודע אם הם היו ערבים או יהודים?", נשאל. "הם דיברו ערבית ועברית, יותר עברית, אבל ראו שהם יהודים", סיפר מוסא.

סעיד מוסא, לינץ, בת ים
סעיד מוסא לאחר הלינץ' בבת ים. מאי 2021

"בטיילת של בת ים ראיתי פקק של מכוניות. בחור שאל אותי אם אני ערבי, אמרתי כן. שאלתי אם הוא צריך עזרה. הוא הביא לי בוקס וחשמל אותי בצוואר, והתחיל לצעוק 'הנה ערבי'". לדבריו, "ראיתי עוד אנשים שצעקו 'הנה ערבי' ובאו לכיווני. ניסיתי לעשות רוורס ולברוח. פגעתי ברכב שהיה מאחורי עם נהג בתוכו. זה מה שאני זוכר".

כשנשאל "אם יטענו שבאת לטיילת לבצע פיגוע. מה תגיד?", מוסא השיב: "בחיים לא חשבתי על זה, אני לא חושב על זה. אני תושב מדינת ישראל. המזל שלי שהכל היה מצולם בשידור חי. הרבה אנשים הגיעו מבת ים לבית חולים. ביקרו אותי והראו לי את הסרטונים. כשנסעתי קדימה כבר חישמלו אותי, מה אני אגיד לך, אני לא זוכר שנסעתי קדימה. לא היה לי כלום. לא סכין ולא חפץ חד. אני גר במדינת ישראל ולא בעזה. היה ברמלה ובלוד בלאגן, אני לא התעסקתי בזה. יש גם שוטרים ערבים ששירתו במשטרה, אז מה הם זרקו את המדים והלכו לזרוק אבנים?"

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210241058' autoplay='0' credit='' desc='עו"ד סאהר עלי שמייצג את סעיד מוסא' poster='' kid='1_us1ti3lk' duration='']

עו"ד סאהר עלי, המייצג את סעיד מסר בתום הדיון: "אין ספק שזו הייתה משימה מאוד קשה. זה מחזיר אותו בבת אחת ליום ההוא. זאת, כאשר הוא עומד לחקירה צולבת של 11 סנגורים שמנסים לטעון, מעבר לכל הנזק שנגרם לו, שהוא בא לפגע ובכך להפחית את העונש שייגזר על הנאשמים, על אף שיש 3 נאשמים שכבר נגזר דינם. הקושי הוא רב גם מבחינה נפשית וגם מבחינת לראות את הנאשמים, ואת האנשים שבאו עמם. הנאשמים השמיעו דברים לא נעימים ואפילו קללות לעבר מוסא, שסובל מקשיים נפשיים ומחלות. מצב בריאותו הנפשית הכי רע שיכול להיות לאבא לחמישה ילדים".

התביעה טענה שיש קשר בין מצבו הנוכחי של מוסא לבין הלינץ'. "יש כאן מתלונן שמספר על אירוע וחלק מהעדות שלו נוגעת להשלכות". התביעה הסבירה שיש טענה של אחד הנאשמים לפיה הוא מחבל. "למרות שהוא טוען שלא זוכר את האירוע תהיה פה חקירה נגדית ארוכה, בית המשפט יתייחס לאופיו של המתלונן ואני רוצה לדעת מה קרה מאז", נאמר.

עוד במהלך הדיון, מוסא נשאל מדוע הגיע לבת ים ולמה אסף את שני הצעירים ברכבו. "לפני שהספקתי להגיד לו לא הוא נכנס לרכב", אמר והוסיף: "לא ידעתי שיש בעיות בבת ים. בחיים לא שמעתי שהיה בלאגן שם".

סעיד מוסא לאחר הלינץ' בבת ים. מאי 2021 | צילום: אחמד משהראוי

טרם נכנס לאולם בית המשפט, מוסא, שנאלץ לראות את תוקפיו בפעם הראשונה, אמר: "הם אלה שצריכים להסתכל לי בעיניים על מה שעשו לי. הם הרסו לי את המשפחה. אני לא זוכר במאה אחוז מה שקרה שם באותו ערב, סומך על בית המשפט. הם פגעו בי ובכל המשפחה שלי בילדים שלי".

כתב האישום שהוגש במקור נגד 11 נאשמים, ייחסו לרובם סעיפים של מעשה טרור וחבלה בכוונה מחמירה. בשנה האחרונה, הגיעה המדינה להסדרי טיעון עם שלושה מהם. לפני שלושה ימים הודיעה הפרקליטות לבית המשפט כי הגיעה עם אחד הנאשמים בתיק, שי שמחון בן 41 מבת ים, להסדר טיעון ללא הסכמה על העונש.

נוכח השלב הדיוני במסגרתו עניינם של שבעה נאשמים עדיין לא הוכרע, והליך ההוכחות רק החל, ביקשו בפרקליטות להפריד את משפטו של שמחון לטובת הליך הטיעונים לעונש. בפברואר פורסם כי מוסא, קורבן הלינץ', ניסה לשים קץ לחיו. בריאיון עבר לעיתון "הארץ", מוסא מתח ביקורת על המדינה שלא סייעה לו מספיק.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1705222120' autoplay='0' credit='' desc='שנה לשומר החומות: קורבן הלינץ′ בבת ים לא מצליח להשתקם | כתבתה של סיון אלקלק' poster='' kid='1_b57kj9mj' duration='']

באחד המקרים, נגזר דינו של להב נאוגרקר אוחנינה, שהורשע בעבירות של הסתה לאלימות, הסתה לגזענות, התפרעות ממניע גזעני, וחבלה במזיד לרכב ממניע גזעני. הוא נשלח ל-12 חודשי מאסר. הפרקליטות החליטה לערער בתיק לבית המשפט העליון ועונשו של אוחנינה הוחמר ל-20 חודשי מאסר.

אוחיננה, כך לפי פסק דינו של העליון, יצא מביתו למקום ההתקהלות, עלה על דלפק מחוץ למסעדה וקרא "מוות לערבים". לאחר מכן, נכנס למסעדה זרק בקבוקי שתיה וכסאות לעבר החלונות. כשהגיע מוסא הוא זרק לעבר רכבו בקבוק וניפץ שמשה, ירק עליו וגנב חפצים מרכבו. לאחר התקיפה התראיין לערוץ כאן 11, ועקב דבריו שם הוגשו נגדו עבירות הסתה לאלימות.

ביוני האחרון גזר השופט בני שגיא את עונשו של יעקב כהן והשית עליו עונש של 15 חודשי מאסר. כהן הודה והורשע בעבירות של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, ולא ממניע גזעני או מעשה טרור. הפרקליטות ביקשה בטיעונים לעונש להשית עליו בין 8-4 שנות מאסר. השופט קבע כי כהן לא היה חלק מההתארגנות המוקדמת ללינץ' שהחלה בקבוצות וואטצפ, וכי הוא הגיע למקום לצרכי בילוי, וסבר בזמן אמת כי מוסא ניסה לבצע פיגוע דריסה.